120 - och masslakten uteblev på motorvägen

sportarn skrev:
Det finns studier på detta att förare som kör 100-120 km/h brister betydligt mer i koncentration än de som kör i 150 km och uppåt. Detta på grund av att man känner att det går fort och att man då skärper till sig. Vet ju själv att vid 110 så gör man mycket annat men börjar man närma sig 140-150 då blir det helt annorlunda när man kör.

Självklart koncentrerar sig de flesta mer i 150km/h än i 110km/h.

Men hur länge? Hur skärpt är föraren efter två-tre timmar bakom ratten/styret? Oavsett om det går i 110km/ eller 150km/h?

Har hört storys om hojåkare som hoppat av MC:n i 50km/h, då de svängt in på en mack efter en rejäl tjurrusning på Autobahn. Förmodligen rena skrönor, men fartblindhet kan ju drabba den bäste.

Skulle själv gärna köra fortare på motorväg utan att riskera lappen, men kanske inte alltid, i alla siktförhållanden och väglag (t ex ösregn).

I Sverige har vi inte sex-/åttafiliga motorvägar. Ligger man då och "lusar" i högerfilen under max tillåten hastighet, kommer man troligen att bli en irriterande bromskloss...med risk att bli påkörd bakifrån av någon okoncentrerad långpendlare i maxfart.

Påstår inte att det absolut måste bli på det viset, de flesta kanske klarar av att anpassa hastigheten efter situationen...men vissa kommer garanterat att utnyttja möjligheten att köra så fort som möjligt, oavsett väderlek etc.
 
Harmon Rabb skrev:
jag tror grejen är just det att då kan vi ju köra 150 utan att tappa kortet, alltså kommer väldigt många göra det. Ifall dom höjde till 140 skulle väldigt få köra för fort utan nöja sig med den hastigheten och då får inte staten in nå pengar från böter.
 
Ukiwaza skrev:
Räddningstjänsten och sjukhusen var förvarnade om att det kunde bli en hel del allvarliga olyckor på försökssträckan. Kirurger och narkosläkare beredde sig på en sommar med mycket jourtjänst.
120 kilometer i timmen. En hisnande hastighet.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,688925,00.html

Hmmmmm ,300 funkade med...........

120 är ju en ganska hög hastighet- på ettans växel.

Jo, provat 250 på 70-väg och det funkade också!
 
Mr. Dante skrev:
Jag är gubbe (30år) och kör Ford Mondeo kombi (När familjen skall någonstans) och nja jag tänker inte åka buss så länge du håller åt sidan med din GS500... :tungan

hahaha gubbe blir du vid 50 d e kärringar som blir det vid 30 :tummenupp
 
honkiie skrev:
jag tror grejen är just det att då kan vi ju köra 150 utan att tappa kortet, alltså kommer väldigt många göra det. Ifall dom höjde till 140 skulle väldigt få köra för fort utan nöja sig med den hastigheten och då får inte staten in nå pengar från böter.

Äh, 140+30 är ju 170.
 
Vore bättre med dispens för motorcyklar och förare som gått särskild "höghastighetsutbildning". Som 80-skyltarna på finska bilar eller L-skylt på engelska - fast helt tvärtom. En liten dekal på bilen eller hojen som säger "240" eller "410" beroende på vilken fart man kvalat in på :tummenupp Parallella vägar sedan för de långsammare fordonen, så även traktorer kan ta sig fram.

Nej, men det finns fördelar med att de flesta håller sig till lägre hastigheter - det blir så mycket lättare att ta sig fram då om man har bråttom, trots allt. Om alla körde skitfort, skulle omkörningar bli knepigare och farligare t.ex.
 
UltraMarine skrev:
Ni som kör på 120 väg - hur ligger tempot då? 150km/h ?

på 110väg ligger många i 130-140 så det är nog det de tänkte på när de trodde att olycksfrekvensen skulle öka.
Jag kör T o R Göteborg - Malmö en till två gånger i veckan och jag förändrar inte min hastighet alls på vägavsnittet. Farthållaren står på 139 km/h.

Men.... man märker en klar skillnad i trafiktempot, det blir på nåt sätt lugnare, fler kör ju nu lika fort som mig. :)

Att höja från 139 till 149 frestar inte speciellt av nån anledning. Fråga mig inte varför?
Skulle det däremot stått 150 på skylten, ja då jäääävlar! :yoparty :lol
 
TomK skrev:
Vore bättre med dispens för motorcyklar och förare som gått särskild "höghastighetsutbildning". Som 80-skyltarna på finska bilar eller L-skylt på engelska - fast helt tvärtom. En liten dekal på bilen eller hojen som säger "240" eller "410" beroende på vilken fart man kvalat in på :tummenupp Parallella vägar sedan för de långsammare fordonen, så även traktorer kan ta sig fram.

Nej, men det finns fördelar med att de flesta håller sig till lägre hastigheter - det blir så mycket lättare att ta sig fram då om man har bråttom, trots allt. Om alla körde skitfort, skulle omkörningar bli knepigare och farligare t.ex.

Det verkar faktist som om bilisterna accepterat att hojarna kör fortare. Om man kommer i fatt en bil och det gör man ju alltid och, nästan alltid går bilisten snällt åt sidan. Verkar helt OK att vi har fri fart.
 
Busafreak skrev:
Det verkar faktist som om bilisterna accepterat att hojarna kör fortare. Om man kommer i fatt en bil och det gör man ju alltid och, nästan alltid går bilisten snällt åt sidan. Verkar helt OK att vi har fri fart.
Håller med om att väldigt många går åt sidan så fort man dyker upp i deras backspegel, vet inte om de blir rädda eller om de bara är vänliga - gissar på vänliga :Bugar

Sen finns det säkert de som faktiskt blir rädda när de ser (något som i mitt fall är blå/vitt) komma ikapp dem som en väglus. :rolleyes:

Hur som helst, de underlättar för en när man ska om :tummenupp
 
Efter många resor ut i Europa både med hoj och med bil så tycker jag att en rimlig hasighetsbegränsning på motorväg skulle vara 130km/t. Dom allra flesta kör mellan 120-130km/t i alla fall.
 
Gustav1 skrev:
Det är lite konstigt ändå...
Här i Växjö finns en fyrfilig jättefin motorväg med 90 km/h som högsta tillåtna hastighet.

Någon mil därifrån kan man hitta en smal, ganska kurvig väg med tjälskott och rullgruslagningar och helt utan avåkningszoner och viltstängsel. Vet ni hur fort man får köra där? 90 km/h. :va
Å du vet du varför ? Man räknar på hur många bilar som passerar per dygn, då kan man få dessa konstiga fenomen. :hihi
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top