12 år gamla slicks

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Köpte mig en banhoj nyligen.
På den sitter ett helt nytt men gammalt Pirelli Diablo Superbike bakdäck från 2010. Fram sitter ett från i år.
Fick även med ett Dunlop (bak) från 2009 som inte ser mycket kört ut samt ett Pirelli (fram) från 2013 som också gått väldigt lite.

Jag kommer gubbåka (oftast) på Sviestad i 1:06 bedömer jag. Min plan är väl att köpa på mig en omgång Bridgestone R11 eller Michelin Power cup 2 eller liknande och börja med dom.

Sen är frågan om jag törs testa slicksen.
Jag kommer inte vara i närheten av normala gränser för slicks. Är det förenat med risker p.g.a. ålder på dom?
Jag vet såklart inget om hur dom förvarats.

Palle
 
Last edited:
Är det värt en sjukskrivning och skrotad hoj? .. Släng skiten!
Finns säkert folk som tycker annorlunda men själv tycker jag att gränsen går vid 5-6 år om jag VET att de är förvarade rätt, svalt o mörkt.
 
Med vanliga gatdäck som suttit på beggade hojar jag köpt så har greppet varit tydligt påverkat efter 5-6 år. Hade jag sett 10 år gamla som satt monterade på hojen hade jag bytt dem utan att fundera.
 
Är det värt en sjukskrivning och skrotad hoj? .. Släng skiten!
Finns säkert folk som tycker annorlunda men själv tycker jag att gränsen går vid 5-6 år om jag VET att de är förvarade rätt, svalt o mörkt.
Det var min magkänsla också, men efter ditt svar så känns det än mer klart.
Får köpa beggade slicks om jag når tider som gör det värt det.
 
Jag håller med om risktagandet, men det svarar ju inte på frågan. Åldras de linjärt eller går de från något sämre till "värdelösa DirECkt" vid givet datum?
 
Vad jag hört är det 3 saker som åldrar ett däck.
1. UV-ljus
2. Syremolekyler som pressas in i gummit när däcket är monterat och fyllt med vanlig luft.
3. Värme

Har ett set Battlax R10 som bara gått en bandag i matkällaren. Har inte blivit något banåka på sådär 7-8år så är väl ungefär så länge de legat där. Hade inte varit det minsta orolig att kränga på dem på en hoj och brassa igen, men då vet jag ju att de inte varit monterade på fälg, alltid legat svalt och helt utan solljus.

Ett däck som suttit monterat på en hoj flera år hade jag varit skeptisk till (hamnat i soporna). Även om hojen förvarats i garage så har du ju nr 2 och 3 i listan som ändå åldrar gummit.
 
Känns däcket mjukt och fint eller som en hockeypuck? Vet flera som kör bana av och till i motionstempo som tycker det fungerar bra med däck av äldre årgång som stått på motorcykeln i många år. Nytt är så klart bäst men är gummit mjukt och däcket verkar bra så är det inte säkert det är obrukligt. Samtidigt så är det lite irriterande att veta att man inte har optimala däck när man bli omkörd och vill ta rygg på en snabbare förare ?
 
Av egen erfarenhet, SNÅLA ALDRIG PÅ DÄCK !
Ett nytt backdäck kostar bara några tusingar, kanske 3 .. 8-10 månader sjukskrivning, spräckt bäcken och 5-6 andra mindre livshotande frakturer, 1 uppstart av hjärtat i Värnamo och min första flygtur i Ambulansflygplan, konstant smärta lite varstans fick jag för att jag sparade 500:- 2016 :)
MEN jag lärde mig något oxå, tror jag.
 
Av egen erfarenhet, SNÅLA ALDRIG PÅ DÄCK !
Ett nytt backdäck kostar bara några tusingar, kanske 3 .. 8-10 månader sjukskrivning, spräckt bäcken och 5-6 andra mindre livshotande frakturer, 1 uppstart av hjärtat i Värnamo och min första flygtur i Ambulansflygplan, konstant smärta lite varstans fick jag för att jag sparade 500:- 2016 :)
MEN jag lärde mig något oxå, tror jag.
Dåligt exempel, du går ju omkull oavsett däck ?
 
Ni kan prova däck med att köra dom me typ 0.8-1.0kg nån dag lungt som en gubbe, spricker dom då är de skrot.

De är lågt tryck så inga kurvor...verkligen gubbe - finns inge bärighet alls

Krävs många mil dock
 
Frånsett att däck åldras så har utvecklingen gjort att dagens däck är en hel del bättre än de som producerades 2009.
 
Klart att även dagens däck åldras. Men menar du att dagens racingdäck är identiska med de som producerades för 13 år sedan?
Varifrån har du denna info?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top