1199 Panigale R Superleggera

Nu vet jag inte om det bara var slip-on eller om det var helsystem mm på ZX-10an men tyckte det var intressant att dom gick såpass jämnt längs med hela rakan. 650 000kr mot 170 000kr som accar helt jämnt...
 
Någon som vet hur/om man skulle kunna bygga en delad dvs skruvad vevaxel som på en gammal Autounion racer så att man skulle kunna använda fasta (dvs icke delade) MMC stakar på en Panigale? Nu brainstormar vi friskt!

https://c2.staticflickr.com/8/7161/6732057475_89d0961d13_z.jpg

http://www.motohistory.net/images/Twostroke14a.jpg
Fräck ide men hade du tänkt att skippa trycksmörjningen?
Kanske bygga om med spray/dimma.
Principide:
Delad-smidda delar- med splines, pressning + säkring och balansering med volframpluggar...
Prylpoängen och poseringsvärdet på den motorn skulle bli...tja, enormt?!
 
Där måste finnas någon form av smörjning (annars skär skiten omgående), frågan är bara hur den skall se ut samt hur mkt olja där måste tillsättas/tids enhet. Detta går att räkna sig fram till.

Jag bryr mig inte om posering och dylikt. Det skall vara en uberlätt mekanism men samtidigt så måste det fungera! Dvs vara driftsäkert.

Tror du att det går att lösa?

Fräck ide men hade du tänkt att skippa trycksmörjningen?
Kanske bygga om med spray/dimma.
Principide:
Delad-smidda delar- med splines, pressning + säkring och balansering med volframpluggar...
Prylpoängen och poseringsvärdet på den motorn skulle bli...tja, enormt?!
 
Där måste finnas någon form av smörjning (annars skär skiten omgående), frågan är bara hur den skall se ut samt hur mkt olja där måste tillsättas/tids enhet. Detta går att räkna sig fram till.

Jag bryr mig inte om posering och dylikt. Det skall vara en uberlätt mekanism men samtidigt så måste det fungera! Dvs vara driftsäkert.

Tror du att det går att lösa?

Obligatorisk brasklapp...

Jag har inte gått den formella kursen på sånt här men...

Med tanke på märkliga saker jag sett göras så...visst sjutton måste det gå.
Det finns flera exempel på fyrtaktare med byggda vevar både Laverda, Yamaha.
Laverda och Yamaha med nållagrade vevstakar precis som i 2t-motor. Såvisst går det att göra. Frågan är väl bara om det är värt det och hur dyrt det är/blir.

Vad gäller smörjning så vete sjutton om det kanske skulle kunna gå att plugga ordinarie smörjväg/kanal och borra sig in och placera spray-/dimmunstycken på något lämpligt ställe. Men sånt beror ju lite på...1199-blocken verkar ju vara lite...inte fullt så stryktåliga.

För den som har tillgång till rätt mjukvara och/eller CAD-System så går det hyfsat kvickt att få någon sorts tumme-/pekfingeruppfattning om veven alls är görbar ur ett vikt- och hållfasthetsperspektiv.

Förresten, du verkar iofs vara mer vid stadd kassa än vad jag är så...
Det fanns/finns en firma som heter Rollox AB där det iaf rätt nyligen jobbade folk som varit inblandade i både Husaberg- och Highlandmotorer. En av killarna där skulle nog om han inte redan smygläst det här, tycka att det nog vore en kul grej. De konsultar i såna här och liknande? frågor. Fast sen var det ju det där med pengar...fast som Pippi sa: Pengar, det är ett världsligt ting.

Vad gäller poseringsvärdet så skall det inte underskattas...:rolleyes:
 
Det finns väl ingen anledning att det inte skulle gå att bygga en pressad vev med hela stakar. Man skall dock betänka att pressade vevar ofta begränsas av vridstyvheten i den pressade storändan vilket är lättare att åtgärda med en hel vev.
 
Finns alltid för och nackdelar, min tanke var att går det inte att göra delade MMC stakar så får man dela på veven istället. Men någon måste sätta sig ner och räkna på det, simulera i ett lämpligt program, vibrationer, balans, vridstyvhet osv. Innan man ens gör en ny delad vev. Om man inte prövar nya ting så skall man heller inte förvänta sig någonting nydanande.

Detta är bara en tanke, en ide´ men det är så allt börjar ju, eller hur? Detta kanske inte funkar med smörjningen, kanske blir för dyrt etc etc...
 
Ducatin låg t.o.m i slipstream, 650k, 220hk? och går helt jämnt med en ZX-10, ja, måste hålla med. Lite antiklimax :gnissla jag gissar att Kawasakis nya literklubba kommer läxa upp den där fint.
 
Ducatin låg t.o.m i slipstream, 650k, 220hk? och går helt jämnt med en ZX-10, ja, måste hålla med. Lite antiklimax :gnissla jag gissar att Kawasakis nya literklubba kommer läxa upp den där fint.

Tror inte man skall dra alltför stora slutsatser av denna lilla filmsnutten..
220 hk? Nja....
 
Jag har nu priser på vad cyl foder samt kolvar kostar till Superleggeran, 11671 kr för 1 st cyl foder & kolv. Därtill måste man ha titan stakar för ca 15´ kr, org toppar måste bearbetas för att passa osv, minst en 50 lakan för att modda en base Pani till Superleggera specs...

https://www.youtube.com/watch?v=ienKfC3s72I
 
Japp den har fått en annan styrvinkel! Detta betyder dock inte att motorfästena är ändrade, det går ex att sätta en 1198 motor i ett 916 chassi, så jag hoppas på det...
 
Japp den har fått en annan styrvinkel! Detta betyder dock inte att motorfästena är ändrade, det går ex att sätta en 1198 motor i ett 916 chassi, så jag hoppas på det...

Ja, det är väl en sanning med modifikation. Du behöver modifiera ramen för att få plats. Men det är inte omöjligt att baxa i den. TomTom har gjort just detta. Googla på det så hittar du massa bilder mm.
 
Kan fan lika bra köpa en motor från en 1299 när sådana hamnar på skroten och det lär väl inte dröja länge. Den motorn bör passa i min ram eller vad tror ni?

https://www.youtube.com/watch?v=pEsVAbGVYiQ

Bero på vad du har för ram.
Panigale saknar ju vad jag förstått ram.
Styrhuvudet är ju en del av luftburken av aluminium.
Och luftburken är skruvad fast i cylindertopparna.
Och har du en Panigale 1199
så är jag klart tvivlande på att cylindertopparna på 1299 har samma mått som på 1199.
 
Vi får se...den som lever får se, nästa år vid denna tiden vet vi nog om det går att sätta en 1299 motor i en 1199 ram.

Jag känner Tom Tom, har träffat han på bandagar, sett han tävla i BOTT etc.
 
Det framgår rätt så klart av Claudios presentation av 1299:an att den nya 1199 R:en har fått toppar, kolvar, stakar samt vev från Superleggeran. Pga lägre vikt av de roterande komponenterna har man kunnat höja maxvarvet samt därmed ta ut en högre effekt. Fina grejer otvivelaktigt:yoparty

Det bekräftas även här, fast på tyska.

https://www.youtube.com/watch?v=WfwH-FT-AB4
 
Last edited:
Liten Lagerinventering hos hjultomten:) Snart får jag hem lager, packningar och kan börja sätta ihop min motor:yoparty

sving o block.jpgram o gaffel etc.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top