1100 rw rassel

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Köpt en 1100rw-94 och kan konstatera ett visst rassel
på låga varv vid belastning, växel i och typ 2-4k varv
sen slutar det, vid friläge hörs knappt nått
och motorn annars bra

Funderar på kamkedjan, kedjespännaren ?
känt froblem på rw ??
hur kan man lätt kolla om spännaren lagt av ??

lite orolig :näsblod
 
Kamspännaren kollar du genom att ställa cylinder 1/4 i övre dödläget. Skruvar först bort kamkedjespännarfjädern (så att den inte "avlöses" när du skruvar bort den) och sen själva spännarhuset. Finns det då "klick" kvar på spännaren är den okej.

Kan även vara ryckutjämnaren i bakhjulet. Slitna växellådsdrev. Ryckutjämnaren i kopplingskorgen. Vibrerande lampa i lykthuset (i fram). Vibrerande kåpor etc etc.
 
andersbrink skrev:
Kamspännaren kollar du genom att ställa cylinder 1/4 i övre dödläget. Skruvar först bort kamkedjespännarfjädern (så att den inte "avlöses" när du skruvar bort den) och sen själva spännarhuset. Finns det då "klick" kvar på spännaren är den okej.

Kan även vara ryckutjämnaren i bakhjulet. Slitna växellådsdrev. Ryckutjämnaren i kopplingskorgen. Vibrerande lampa i lykthuset (i fram). Vibrerande kåpor etc etc.


jo och föresten fan vad du kan hojar!!!!
 
Kamkedjan hörs väl mest vid motor broms eller vid avslag av gas(rätta mej gärna om jag har fel). Annars så skulle jag gissa på olika saker som vibrerar. Prova lägg handen på olika prylar och se om det tystnar.
 
korpe skrev:
jo och föresten fan vad du kan hojar!!!!

Det har kostat 4 motorblock, 3 bigblock, 11 kolvar, hopers ventiler och toppar och mer meckar-tid än jag vill komma ihåg. Polarn i USA hade en RF900 som i princip har samma block som 1100w'an som jag skruvade på titt som tätt.

Som "tur är", är den Svenska lönen bara en 1/3 av den Amerikanska så numera håller man igen lite på utgifterna (och gashanden). URK! Allt är ju så himla dyrt här hemma... Räknade lite på det och kom fram till att jag skulle tjäna in MIRA-fräsen jag köpte för 35k på mina två egna skjutna topplock (som jag torskade en helg i höstas).
 
andersbrink skrev:
Det har kostat 4 motorblock, 3 bigblock, 11 kolvar, hopers ventiler och toppar och mer meckar-tid än jag vill komma ihåg. Polarn i USA hade en RF900 som i princip har samma block som 1100w'an som jag skruvade på titt som tätt.

Som "tur är", är den Svenska lönen bara en 1/3 av den Amerikanska så numera håller man igen lite på utgifterna (och gashanden). URK! Allt är ju så himla dyrt här hemma... Räknade lite på det och kom fram till att jag skulle tjäna in MIRA-fräsen jag köpte för 35k på mina två egna skjutna topplock (som jag torskade en helg i höstas).

Udda sätt att tjäna pengar på - skjuta topplock! :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top