10W-40 istället för 10W-50?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är detta en lämplig ersättning för min KTM? Biltema säljer nämligen inte 10W-50 som det står att det ska vara i manualen :näsblod
 
Varför köper du inte en dunk 300v 15-50w för 439kr från xlmoto.se istället en kanonolja till ett superpris :tummenupp
 
Skillnaden mellan 40 och 50 är du behöver den senare vid hårdkörning och långsam stadstrafik i sommarvärme. Bor du på landet och bara kör lugnt på landsväg kan du nog klara dig men du har ju fått några bra tips på olja som uppfyller kraven...
 
Skillnaden mellan 40 och 50 är du behöver den senare vid hårdkörning och långsam stadstrafik i sommarvärme. Bor du på landet och bara kör lugnt på landsväg kan du nog klara dig men du har ju fått några bra tips på olja som uppfyller kraven...

Varför är en tunnare olja bättre i stadstrafik eller hårdkörning?
 
Kanske dags för ett besök hos SWEDOL på Exportgatan 26 för 20 L SBK Racing 10W-50 för 1425kr ?
Busshållplatsen vid SWEDOL heter "Plastteknik" (!?), 47an.
 
Last edited:
Jag tog nästan rätt olja till min hoj (så som du funderar på att göra).
Resultatet var att det var mycket svårt att f i växlarna när jag körde gata (när det inte blev väldigt varmt)
När jag körde bana försvann problemet för att sedan vara tillbaka nästa gång jag körde bana.

Jag kolade på en MC verkstad innan jag köpte "fel" olja av dem och det skulle inte vara några problem.
Mitt tips är att köra med den olja som det skall vara.
 
Titta på kvalitetsklassningen, inte bara på viskositetsklassningen... ”10W-40” kan vara precis vad som helst och koksning beror inte på viskositeten...


Buy quality, cry once
 
En oljetråd som innehåller både Biltema och KTM i ämnesstarten?

Om inte detta är en thorped avlossad för att starta ett världskrig så vet jag inte hur trolltråd ser ut längre.



Men okay - "skallvärdet" i kejset är INTE att produkten finns på Biltema.

Skulle tro att det står mer i manualen än bara 10w-50?
Tex vilken klassning oljan skall ha? Det är det verkliga skallvärdet. Om man inte hittar den oljan på Biltema får man söka annorstädes.

Det har redan typ alla i tråden påpekat.
Att köra på rätt olja är troligen extra viktigt i just en KTM.
Även detta har redan flutit upp i tråden.

...så varför skriver jag?

Jo, för att upplysa TS om att han har närmare till
Swedol Högsbo!

August Barks Gata 9
Närmaste busshållplats torde vara 421.
 
Det kan också skilja mellan olika fabrikat trots samma viskositet. Min gamla 17000-mila R100RS-78 hade ett tomgångsoljetryck på 0,5 bar med olja 1, medan det låg på 1,6 bar med olja 2 - precis samma viskositet (men bättre olja). Nu är det ju separat växellåda på riktiga hojar vilket förenklar, men principen är ju densamma.


Buy quality, cry once
 
Nu är det väl snarare så att det är 40 som är den tunnare oljan?

Så är det givetvis, vet inte vad jag tänkte. Frågan var dock varför just en 50-olja skulle vara bättre i stadstrafik? Motorn borde ju ha den olja med viskositet den är specad för? Om motorn går varmt vill man givetvis ha en temperaturstabil olja men det vill man ju oavsett om det är en 30, 40, eller 50-olja.
 
Mina favoriter när de gäller mc olja är Payback 376 Supreme Racing SAE 5W-50 och Motul 300v factory line.
Inte för att de spelar någon roll att jag kör ktm 990 men växellådan känns otroligt lättväxlad med de här oljorna (inte bara på ktm).
 
En 50-olja har högre viskositet vid 100 grader än en 40-olja... därför är den bättre i stadstrafik då du får högre oljetryck på låga varv allt annat lika.
Särskilt luftkylda rovor kan vara känsliga på den punkten då de skiftar i temp mycket mer.


Buy quality, cry once
 
Så är det givetvis, vet inte vad jag tänkte. Frågan var dock varför just en 50-olja skulle vara bättre i stadstrafik? Motorn borde ju ha den olja med viskositet den är specad för? Om motorn går varmt vill man givetvis ha en temperaturstabil olja men det vill man ju oavsett om det är en 30, 40, eller 50-olja.

Motorn blir ju stekhet när man kör på tomg och krypfart därav att man vill ha en 50 eller 60w i topp wisco.
 
En 50-olja har högre viskositet vid 100 grader än en 40-olja... därför är den bättre i stadstrafik då du får högre oljetryck på låga varv allt annat lika.
Särskilt luftkylda rovor kan vara känsliga på den punkten då de skiftar i temp mycket mer.


Buy quality, cry once

Ja, visst, att 50-olja är tjockare är det inget tvivel om men den procentuella viskositetsförändringen för en 50-olja vid höga temperaturer är rimligen ungefär samma som viskositetsförändringen för en 40-olja, allt annat lika? Om man har en 40-olja som inte klarar de högre temperaturerna är det väl snarare så att man ska hitta en bättre kvalitet på olja än att gå upp en viskositetsklass för att klara av en otypisk belastning?
 
Jag misstänker att Old Bagders tips lämpar sig extra bra för luftkylda hojar med lite extra spel här och var.

På den tiden jag var oljeonanist så var det raka single grade som gällde.
Men, det förpliktigar.

Gamla 30-oljan åkte ut på överfarten Rödby - Puttgarden.
Egen uppskuren oljedunk att skjuta in under, lossa pluggen, snabb Currywurst ett par trappor upp.
Hämta papper på toa för att torka eventuellt spill på bildäck, sätta pluggen och hälla på 3,75 liter fräsch 40-olja.
Skötte man det snyggt var det aldrig något snack, och däcksmatroserna pekade var man kunde ställa spilloljedunken. Det var fler frekventa kontinentresenärer som gjorde likadant.

Byte till 50-grade gjordes antingen i München eller på andra sidan alperna, beroende på yttertemperatur och/eller mål och mening med resan.
Kallstarta från +5c är ingen hit med rak 50-olja...

Men, man ledsnar. Med vattenkylt kan man luta sig tillbaka och njuta av överfarten och multigrade istället för att ligga på bildäck och byta olja.

...och skulle man ens försöka sig på ett sådant stunt idag, så lär Wasserschutzpolizei möta upp i Puttgarden, släpa in dig på spökhotellet brevid och hålla ett tredje gradens förhör med dig så du aldrig gör om det igen.
 
Ja, visst, att 50-olja är tjockare är det inget tvivel om men den procentuella viskositetsförändringen för en 50-olja vid höga temperaturer är rimligen ungefär samma som viskositetsförändringen för en 40-olja, allt annat lika? Om man har en 40-olja som inte klarar de högre temperaturerna är det väl snarare så att man ska hitta en bättre kvalitet på olja än att gå upp en viskositetsklass för att klara av en otypisk belastning?

Om KTM specificerar 50 så är det för att dom anser det behövas den högtemperaturviskositeten för att du inte ska riskera att bryta igenom fullfilmssmörjningen vid hög temperatur på motorn.

Det avhjälper du inte med andra kvalitetsklasser på oljan.

Tribologi-ingenjörerna på KTM är troligen inte idioter utan det är mer sannolikt att dom faktiskt visste vad dom gjorde när dom specade olja i manualen.
 
Last edited:
Om KTM specificerar 50 så är det för att dom anser det behövas den högtemperaturviskositeten för att du inte ska riskera att bryta igenom fullfilmssmörjningen vid hög temperatur på motorn.

Det avhjälper du inte med andra kvalitetsklasser på oljan.

Tribologi-ingenjörerna på KTM är troligen inte idioter utan det är mer sannolikt att dom faktiskt visste vad dom gjorde när dom specade olja i manualen.

Jag menar inte att man ska köra 40-olja i en motor som är specad för 50. Däremot menar jag att om motorn är specad för 50 så lär det ju vara en viskositet avsedd för alla körscenarier, och inte bara för stadstrafik och krypkörning? Tolkade också Old Badgers inlägg som att använda 50-olja är något som generellt är bra om man kör mycket stadstrafik/krypkörning, även om motorn är specad för en 40-olja, men jag missförstod kanske.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top