105dB För högt?

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjenare! Som rubriken lyder. Är på G att köpa en YZF R125 med ett Danmoto-helsystem på. Det fanns ingen dB-dödare till den. Är hojen för högljudd? På motorväg och landsväg så kommer man att ligga på lite högre varv. Är då 105dB för mycket? Bör jag köpa hörselproppar?

Annars så tycker jag att det är bra med en högljudd hoj. Folk ser inte motorcyklar, men nog fan hör de motorcyklar ;)

jag skall börja med öronproppar till min original FZ6N så =) MOTORLJUD är faneme inget problem i motorvägsfart, de e något annat som låter… :hihi

Från ca 90 km/h och upp är det dominanta bullret från vinden. Det är det som ofta ger kvardröjande pip i öronen och i värsta fall tinnitus.

Vad gäller kontrollbesiktning så är det 103 dB som gäller, mätt ca 1m från avgasmynningen vid ett beräknat varvtal som utgår från slaglängden.
Uppmätt ljudtryck måste relateras bla till avståndet mellan mikrofon och källa. Annars blir det äpplen och päron.
3dB motsvarar ungefär en fördubbling av ljudtrycket.

Så det är omöjligt att svara på din fråga, om det var en fråga.

Last edited:
Okey! Kanske inte så högljutt som jag tror då :)

jag skall börja med öronproppar till min original FZ6N så =) MOTORLJUD är faneme inget problem i motorvägsfart, de e något annat som låter… :hihi
Om du är så farträdd så du skriker dig lom på motorväg kanske du skulle hålla dig till 70-vägar. :)

Nä jag håller med. Oftast vindbruset som påkallar hörselproppar. Men bra att tänka på är att 105 decibel inte är godkänd ljudnivå så man kan få böter/ombesiktning om man blir stoppad av polisen.

Om du är så farträdd så du skriker dig lom på motorväg kanske du skulle hålla dig till 70-vägar. :)

Nä jag håller med. Oftast vindbruset som påkallar hörselproppar. Men bra att tänka på är att 105 decibel inte är godkänd ljudnivå så man kan få böter/ombesiktning om man blir stoppad av polisen.

va? nu förstår jag inte var du menar med fart rädd :confused:

De där Danmoto-grejerna brukar låta helvete, kanske inte så farligt på en 125:a men det lär ändå bli tradigt fort. Jag har öronproppar jämt, som tidigare nämnt för vindbruset.
Om du drar om avgaset så att det blåser framåt i stället så kan jag köpa att folk skulle höra när du kommer, annars funkar det lika bra som att hålla telefonen bak och fram när du pratar.

Helt riktigt men en rättelse ang det akustiska/hörseln. Att "3 dB ger dubbelt så högt ljud" är en vanlig missuppfattning o vill stävja den, inte knäppa dig på näsan.

3 dB motsvarar en fördubbling av utstrålade ljudeffekten
6 dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket

Vad örat/hörseln uppfattar som en fördubbling av ljudstyrkan motsvarar ca 6-10 dB beroende på frekvensinnehåll och utseende på signalen i tidsplanet. Utöver detta skiljer vår hörsel en del från individ till individ.

Har man inte en rackarns bra hjälm och/eller bra aerodynamik på hojen som ger fördelaktig strömning runt hjälmen så är öronproppar att rekommendera på längre turer ur hörselsynpunkt.

Från ca 90 km/h och upp är det dominanta bullret från vinden. Det är det som ofta ger kvardröjande pip i öronen och i värsta fall tinnitus.

Vad gäller kontrollbesiktning så är det 103 dB som gäller, mätt ca 1m från avgasmynningen vid ett beräknat varvtal som utgår från slaglängden.
Uppmätt ljudtryck måste relateras bla till avståndet mellan mikrofon och källa. Annars blir det äpplen och päron.

103dB alltså, jag trodde det var 94dB men ingen är nog gladare än jag då det inte finns någon db-killer till mitt yoshipipa heller :hej

Helt riktigt men en rättelse ang det akustiska/hörseln. Att "3 dB ger dubbelt så högt ljud" är en vanlig missuppfattning o vill stävja den, inte knäppa dig på näsan.

Vad örat/hörseln uppfattar som en fördubbling av ljudstyrkan motsvarar ca 6-10 dB beroende på frekvensinnehåll och utseende på signalen i tidsplanet. Utöver detta skiljer vår hörsel en del från individ till individ.

Har man inte en rackarns bra hjälm och/eller bra aerodynamik på hojen som ger fördelaktig strömning runt hjälmen så är öronproppar att rekommendera på längre turer ur hörselsynpunkt.

Ketzer, du verkar hajj på decibel. =) Hoppas att du ursäktar mitt "påhopp", men jag vill fråga en sak, hoppas även att TS ursäktar trådkapningen. Denna frågan dök upp i en annan tråd, angående larm. Om man har en siren på 120 db, och kompletterar med en till, hur upplever man generellt den "dubblade" tillförda decibelnivån? Det blir ju inte 240 db, men blir det mer störande oljud, eller låter det fortfarande bara som en siren? Känns som att jag dribblade bort mig själv här, hoppas att du förstår vad jag menar. =)

103dB alltså, jag trodde det var 94dB men ingen är nog gladare än jag då det inte finns någon db-killer till mitt yoshipipa heller :hej

Det är olika beroende på vad du har för årsmodell, 103 db är de äldre reglerna, en del hojar har även db-nivån instansad när de har undantag från EU-regler (dock brukar inte undantagen gå högre än 103 db). DB-nivåerna mäts om besiktningsmannen upplever att hojen låter vasst eller högt, så man kan ha en hoj som ger 104 db men är det ett "behagligt" ljud och ljuddämparen inte ser ut som ett hemmabygge kan man klara sig ifrån mätningen, du kan också ha tur och få en mc-älskande besiktningsman, de brukar skippa db-mätning helt :tummenupp

Ketzer, du verkar hajj på decibel. =) Hoppas att du ursäktar mitt "påhopp", men jag vill fråga en sak, hoppas även att TS ursäktar trådkapningen. Denna frågan dök upp i en annan tråd, angående larm. Om man har en siren på 120 db, och kompletterar med en till, hur upplever man generellt den "dubblade" tillförda decibelnivån? Det blir ju inte 240 db, men blir det mer störande oljud, eller låter det fortfarande bara som en siren? Känns som att jag dribblade bort mig själv här, hoppas att du förstår vad jag menar. =)

Adderar du två lika ljudkällor, ökar ljudtrycksnivån med 3 dB ungefär. Generell är det så om det inte skiljer mer än 10 dB mellan dem.

Det är olika beroende på vad du har för årsmodell, 103 db är de äldre reglerna, en del hojar har även db-nivån instansad när de har undantag från EU-regler (dock brukar inte undantagen gå högre än 103 db). DB-nivåerna mäts om besiktningsmannen upplever att hojen låter vasst eller högt, så man kan ha en hoj som ger 104 db men är det ett "behagligt" ljud och ljuddämparen inte ser ut som ett hemmabygge kan man klara sig ifrån mätningen, du kan också ha tur och få en mc-älskande besiktningsman, de brukar skippa db-mätning helt :tummenupp
min aprilia rsv4-10 står det i reg pappren att den är godkänd upp till 109 db stillastånde :)

Helt riktigt, jag skrev fel i hastigheten. Motsvarar en fördubbling av utstrålade ljudeffekten ska det vara.
Vad som sedan upplevs som en fördubbling beror ju sedan helt riktigt på flera olika saker.

Min hoj är en tidig 99a, dvs den är inte helfordonsgodkänd. Dock är det ju en stånka så den kan låta rätt rejält ändå... :va Kan man få mer än en 1a om den låter lite för mycket?

Adderar du två lika ljudkällor, ökar ljudtrycksnivån med 3 dB ungefär. Generell är det så om det inte skiljer mer än 10 dB mellan dem.

Japp, så är det generellt. Om källorna helt koherenta, tex två identiska toner med samma fas, så får du 6 dB ökning av ljudet.

Lite snabbt o lätt o inte ta på 100% allvar:
Om du vill komma gå från 120 dB till 240 dB så krävs det alltså 1099511627776 st sirener på 120 dB.
Dessa nivåer går inte att komma upp i ens om du tar all energi i en rejäl atombomb och omvandlar till ljud :)
Har för mig att vid nånstans 200 dB tar det stopp. När det ljudtrycket > atmosfärstrycket vill jag minnas att det ballar ur.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back