105dB För högt?

Hur går det med doppler effekten då .

Tack för alla svar angående min fråga. =) Kan väl säga att 120 db räcker gott och väl i ett litet utrymme på ca 8-9 m2. =)

Min hoj är en tidig 99a, dvs den är inte helfordonsgodkänd. Dock är det ju en stånka så den kan låta rätt rejält ändå... :va Kan man få mer än en 1a om den låter lite för mycket?

Du får en tvåa om besiktningsmannen mäter och den ligger för högt.
Skaffa en db-killer som du kan montera för besiktning. :tummenupp:

Du får en tvåa om besiktningsmannen mäter och den ligger för högt.
Skaffa en db-killer som du kan montera för besiktning. :tummenupp:

Yoshimura sa att det inte fanns någon db-killer till min pipa men jag har iofs bara sökt på 94db då jag trodde det var max...

Jag har Arrows Ti på min, och finns ingen DB-killer till dem heller. :( så jag byter till original vid besiktning. Men hojen går knappt köra med original avgasrör och nuvarande förgasarbestyckning.
Tror inte 94 dB gäller stånkor, för inte en chans att min är 94dB ens med original prylar! dB talet är väll någon sorts funktion av borr/slaglängd/varvtal, etc?

Jag har Arrows Ti på min, och finns ingen DB-killer till dem heller. :( så jag byter till original vid besiktning. Men hojen går knappt köra med original avgasrör och nuvarande förgasarbestyckning.
Tror inte 94 dB gäller stånkor, för inte en chans att min är 94dB ens med original prylar! dB talet är väll någon sorts funktion av borr/slaglängd/varvtal, etc?

ja, man mäter olika på rad 4:a, twin, stånka mm.
även cylindervolum & borrning spelar in. då man varvar upp den olika för att mäta db.

exakt lista på de olika motortyperna hittade jag inte (men vet att det finns)
men lista över varvtal/cylindervolym/borrning finns här

http://resmark.se/temp/Vagverkets-Foreskrifter-om-MC.pdf

sedan finns lite smått & gott här
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/027-029-504.pdf

Tur man har V&H på HD'n då det var det som gav mest effekt och samtidigt lät minst... :hihi

:hej

*/ ?>
Back