Kurvmakaren
en helt vanlig medlem
BrInK skrev:avåknings zoner? ståll räcken? besiktad för mc körning /träning?
dvs kommer man kunna köra fort utan att göra det med livet som insats eller det kommer bli en bil bana?
Alla justeringar som görs på den befintliga banan är till förmån för just avåkningzoner.
Lämnar lite exempel på vad som skall göras:
Snabbvänstern på baksidan får en mindre radie vilket leder till att kurvan kommer längre ut med en lägre hastighet. I och med att kurvradien minskas så koncentrerar man omkullkörningsrisken till ett begränsat banparti och i det området görs en ny avåkningszon plus att vi flyttar räcket 25 meter ut från asfaltkanten (i jämförelse med de 2 meter som finns till förfogande idag).
Uppförshårnålen skall göras om. Ingången till hårnålen behålls i sitt läge men utgången flyttas ut ca 12 meter vilket ger en större radie samt snällare upptagning av nivåskillnaden som trots allt råder idag (ingen kan ha undgått den).
Hårnålen efter tornet (bortre hårnålen) försvinner och lämnar möjlighet till en ny basträckning att växa fram.
Kurvan efter start- och mål dras in 2 - 6 meter och ges en mjukare utformning (inte lika klurig som innan) och ger därmed utrymme för större avåkningszon även där.
På nya bansträckningen görs betydligt bättre avåkningszoner än vad som finns idag. minst 70-80 m från bromspunkten till ett fast hinder dyker upp. Dessförinnan skall man passera ett halvt grustag med opackat material.