1000rr, R1 eller RSV-mille -05 ?

Horizone

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
2013, Ducati Streetfighter 848
Hej har lite besluts ångest på vilken hoj jag skall köpa!
Har haft en R1:a -01 och va väldigt nöjd.
Kollar lite på CBR1000rr, R1 och RSV-mille alla är -05.

Vilken skulle ni valt och varför?

Mvh
CF

Personligen hade jag valt hondan då jag alltid kört honda och aldrig haft några problem som inte varit orskade av mig :)

Jag har kört både R1 och äger en cbr 1000rr. Själv tycker jag hondan känns MYCKET stabilare och säkrare att köra. Draget e väl det samma men hondan kan kännas lite tröttare pga av att den har en jämnare effekt kurva och e stabilare.

Millen e en helt annan hoj. Två skillda världar att köra twin och rad fyra.
det e igenteligen bara att prova.
Men min åsikt e ju klart hondan som har jag vet att man alltid kan lita på, pga av god kvalite på grejerna...

Hoppas att det har hjälpt dig lite men du borde ända prova alla tre. Se vilken du fastnar för. E finna hojar alla tre.

Millen vet jag av polares erfarenheter har problem med läckande framgaflar och ej fungerande kopling...

Köper du en Honda blir du inte besviken.:confused:
Köper du en R1 blir du inte heller besviken.:va
Men köper du en mille blir du lycklig..:D
Ljudet ,vridet.Den har det du får utrusta en japansk hoj med.
Har haft alla tre maskinerna.Alla är bra..
Gå ifrån mängden och köp en mille.:tummenupp

Vad är du för typ?

Den sportiga eleganten som gillar att toura och banåka köper 1000RR

Den utpräglade vilden och bansmiskaren Köper en YZFR1

Den karismatiske som vill inte vill ha samma hoj som alla andra men ändå göra allt RSV Mille

:)

Last edited:
Både Hondan och Yamman är väl "skottsäkra" köp. Det tråkiga är väl att det finns så många av dem. Jag hade såklart valt Millen men jag är ju såld på v-twinens goa karaktär.

Sen kan man ju jämföra bemötandet av en mullrande twin mot en skrikig rad-4. Alla goa gamla gubbar kommer fram och är nyfikna på en twin som låter "som det ska låta":)

Tycker att det e ganska kul att folk klassar in sporthojar i olika kategorier.
Exempel får jag höra ofta att min honda e slö och bara e en touring maskin...
Kan säga att den e snabbare än vad polarnas r1:or e. inte för att jag bryr mig så mycket om det men endå.
Sedan finns det inte många mc åkare i sverige som kan köra en modern 1000 kubikare fullt ut.. Så jag tycker helt att man ska köpa den man trivs bäst med inte den som e en tusendel snabbare på bana.

Vad gällande Aprilian så tycker jag det e en snygg hoj och hade nog kunnat tänka mig en sådan men dom håller ju inte. Kanske e det därför dom utrustas med flasch grejer som öhlins mm. Annars hade inte folk köpt dom. Har en kompis som fick lämna in sin på garanti ärenden 8 gånger på under 500 mil.. till slut blev han så trött på den att han sålde den. Har en kompis till som har en factory ståendes nu med läkande framgafel...
Vet inte dom kanske fick måndagsex bägge två men det finns fler som har haft mycket fabrikations fel på sinna aprillior

läkande framgafel...
Vet inte dom kanske fick måndagsex bägge två men det finns fler som har haft mycket fabrikations fel på sinna aprillior

Jag kan vara ute på väldigt tunn is nu men är det inte öhlinare på factoryn? Om jag förstått det hela rätt så är gör öhlins grymma rejsgrejer men de kräver lite mer underhåll än andra.

Millen, för att det är den enda av de tre du nämnde som har lite personlighet. :tummenupp

Jag kan vara ute på väldigt tunn is nu men är det inte öhlinare på factoryn? Om jag förstått det hela rätt så är gör öhlins grymma rejsgrejer men de kräver lite mer underhåll än andra.

Det har du rätt i. Tycker också att det e lite konstig. Öhlins e ju annar det bästa man kan ha, vad jag har förståt.
Berättar bara vad jag vet, absolut inget påhopp allas. Hoppas att ingen har uppfatat det så. Inte alls meningen i så fall.

Jag tycker Millen är en super läcker hoj och som ni säger en "annorlunda" hoj.
Men har hört mycket om kvalité problem mm. Har aldrig kört en v-twin så jag vet inte om jag är bekväm med motorkaraktären.

R1 an är fruktansvärt snygg i mina ögon men kanske för mycket hoj för mig att hantera.

Hondan verkar helt ok har bra kvalité verkar vara bra allround hoj fast som sagt känns lite touring.

Aprilian är asläcker med alla goda ingridienser på factory versionen fast den verkar sakna lite väl mycket effekt jämfört med dom andra.

Som sag besluts ångest

Aprilian är asläcker med alla goda ingridienser på factory versionen fast den verkar sakna lite väl mycket effekt jämfört med dom andra.

Som sag besluts ångest[/QUOTE]

Jämfört med vad.. japanska ponys vs Italienska:rolleyes: , mitt råd är att provköra o jämföra karaktären för det skiljer inte mycket i praktiken, lätt att bli lurad av den lungnare motorgången på Aprilian:D

Jag tycker Millen är en super läcker hoj och som ni säger en "annorlunda" hoj.
Men har hört mycket om kvalité problem mm. Har aldrig kört en v-twin så jag vet inte om jag är bekväm med motorkaraktären.

R1 an är fruktansvärt snygg i mina ögon men kanske för mycket hoj för mig att hantera.

Hondan verkar helt ok har bra kvalité verkar vara bra allround hoj fast som sagt känns lite touring.

Som sag besluts ångest

Undrar bara hur Hondan kan kännas som touring...
Nu Försvara jag min hoj. Eftersom många säger det..
Så vitt jag vet leder honda superbike och det e ju samma maskiner som man kan köpa fast med lite lull lull. Och det gäller ju alla fabrikat.
R1:an e inte mycket svåarar att åka än bladen. köpa den som känns bäst för dig..
men berätta gärna för mig hur man kan få bladen till en touring maskin snälla.

Går att fixa.:tummenupp ......blir billigare än att sätta på Öhlins,kolfiber,Brembo och OZ på en japse-hoj.

/J

Så vitt jag vet leder honda superbike och det e ju samma maskiner som man kan köpa fast med lite lull lull. Och det gäller ju alla fabrikat.

Kolla historien kring superbike.......Ducati,Ducati,Ducati,Ducati,Ducati........några Honda och en Suzuki. Dvs om Honda leder WSBK just nu så betyder det inget alls.

Last edited:
Undrar bara hur Hondan kan kännas som touring...
Nu Försvara jag min hoj. Eftersom många säger det..
R1:an e inte mycket svåarar att åka än bladen. köpa den som känns bäst för dig..
men berätta gärna för mig hur man kan få bladen till en touring maskin snälla.

Menar inte direkt att 1000rr är sämre än R1 på nåt sätt båda har ju liknande effekt och mer än jag klarar av. Det jag menar är att Honda alltid haft lite snällare körställning och motorkaraktär och R1 verkar lite mer rejsig.

Det va hur jag uppfattade det när jag hade en R1 -01 på den tiden nu är det säkert annorlunda.

Kolla historien kring superbike.......Ducati,Ducati,Ducati,Ducati,Ducati........några Honda och en Suzuki. Dvs om Honda leder WSBK just nu så betyder det inget alls.

det e sant. Det visar ju bara att det inte spelar så stor roll viket märke man kör utan hur duktig föraren e. Alltså går det att köra snabbt även med en så kallad "touring" cbr1000.

Menar inte direkt att 1000rr är sämre än R1 på nåt sätt båda har ju liknande effekt och mer än jag klarar av. Det jag menar är att Honda alltid haft lite snällare körställning och motorkaraktär och R1 verkar lite mer rejsig.

Det va hur jag uppfattade det när jag hade en R1 -01 på den tiden nu är det säkert annorlunda.

Sant. R1:an e mer hetsig. Jag tycker inte om att köra den för den känns ostabil och oberäknelig. Men det e jag det. Kanske e annorlunda för dig. Men jag gillar att veta att man kan lita på maskinen hela tiden. Och att hondan känns snällare e pga av en jämn effektkurva. Men defenitivt inte en touring hoj. Men testa alla tre innan du bestämer dig. tror att du blir nöj med vad du än köper.

´

Exakt.......därför undrar jag lite över din reflektion om att Honda leder WSBK just nu......

/J

E ju ändå ett litet bevis på att hondan också en potenet hoj som alla andra märken. Att den verken e sämre eller bättre än någon annan eller har jag fel?

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back