1000cc Vs. 600cc

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Pegaso
Står i begrepp att byta hoj och vill bara vet lite vad folk anser om 1000cc och 600cc...

vilka för-/nack-delar finns det med det ena och det andra etc.?

Försäkrings mässigt så är det ingen stor skillnad, vad jag förstått av säljare jag snackat med (vill förståss sälja större hojj) och många väljer då hellre en 1000cc+ än en mindre. Sant???

Ciao!
MD
 
MadDog skrev:
Står i begrepp att byta hoj och vill bara vet lite vad folk anser om 1000cc och 600cc...

vilka för-/nack-delar finns det med det ena och det andra etc.?

Försäkrings mässigt så är det ingen stor skillnad, vad jag förstått av säljare jag snackat med (vill förståss sälja större hojj) och många väljer då hellre en 1000cc+ än en mindre. Sant???

Ciao!
MD

såg en sjukt bra tråd om detta... r1 vs r6..
försök hitta den...
 
1000cc har bättre vrid, man slipper växla så mycket och det är bekvämare vid skjutsning.
600cc väger mindre, är smidigare och bättre väghållning.
(antar att det är 2 hojar från samma märke och årsmodell)
Kort och gott! Sen finns det väl 10000 detaljer jag inte vet men..
 
Jag gillar 1000cc mer p.g.a vridmoment, skönare att åka långturer på maskiner med mer kubik.
Om du däremot ska köra mycket bana skulle jag satsa på en 600cc.

Jag har ägt både R6:a och R1:or och det ultimata kanske skulle vara en 750cc :tungan
Kanske blir det mitt nästa val? :)
 
MadDog skrev:
Står i begrepp att byta hoj och vill bara vet lite vad folk anser om 1000cc och 600cc...

vilka för-/nack-delar finns det med det ena och det andra etc.?

Försäkrings mässigt så är det ingen stor skillnad, vad jag förstått av säljare jag snackat med (vill förståss sälja större hojj) och många väljer då hellre en 1000cc+ än en mindre. Sant???

Ciao!
MD

Lite för och nackdelar (ur min synpunkt):

Fördelar 1000:

1. Slipper tokvarva för att få ut pulvret ur hojen
2. Oftast lite effekt/vridstarkare (dock skiljer det inte lika mycket effekt mellan 1000 & 600 på dagens hojar som på gårdagens)
3. Bättre lämpad för att släpa runt på passagerare utan att hojen ska kännas "trögare"

Fördelar 600:

1. Oftast lite lättare än 1000cc'are och mer lätt svängda än 1000cc'are
2. Bränslesnålare (beror såklart även på körstil, men allmänt sett)
3. Lämpar sej bra för bankörning, dels tack vare låg vikt


Nackdelar 1000:

1. Käkar bakdäck
2. Försäkringen

Nackdelar 600:

1. Får varva en del för att få ut effekten
2. Kan vara lite jobbigare att ta passagerare med

Lite personliga åsikter från mej :) Allt behöver inte stämma, så rätta mej om jag har fel :)
 
Har haft 100 gånger roligare på min R1 denna säsong än jag hade på min gsxr 750 -96 (har register som en 600) förra säsongen. Vet inte varför men antar att det är effekten. Btw, va det dig jag snackade med på maxi häromdan? :)
 
Eum, vad jag erfaret av kompisars hojar så drar R1 bra mindre än R6.
 
Har du kört 125:a nån gång?

I så fall vet du :hihi
 
Hagster skrev:
Har haft 100 gånger roligare på min R1 denna säsong än jag hade på min gsxr 750 -96 (har register som en 600) förra säsongen. Vet inte varför men antar att det är effekten. Btw, va det dig jag snackade med på maxi häromdan? :)

Mycket möjligt... hur fan viste du att det var ja
 
Last edited:
Jokela skrev:
Jag gillar 1000cc mer p.g.a vridmoment, skönare att åka långturer på maskiner med mer kubik.
Om du däremot ska köra mycket bana skulle jag satsa på en 600cc.

Jag har ägt både R6:a och R1:or och det ultimata kanske skulle vara en 750cc :tungan
Kanske blir det mitt nästa val? :)
det finns ju Yamaha R7 me,, http://www.mcpoolen.se/mc/2000/yamaha/yzfr7-ow02.html 749 cc, 106 hk & 72.1 NM, kanske inte så vanlig cykel, men är mitt imellan :tummenupp ,vet ej själv hur denna cykel är i jämförelse mot r6 & r1... men snygg är den
rodvit-snettframifran-hub.gif
 
Hoppas verkligen det står fel pris på R7:an,,, för 269´000 är ju
i saftigaste läget! (MC-poolen)

,,såg att det inte var en vanlig hoj :död
 
har för mig att jag läste att cralles superbike R7 plockade ut runt 150 kusar. Måste stå fel det där med 106 hk!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top