xyx poäng är ju att oavsett bränslemängd, motorvolym etc så kommer det alltid spenderas så mycket pengar de bara kan på att optimera motorerna. Sparsamhetssnacket är just bara snack.
nu måste du driva med mig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
xyx poäng är ju att oavsett bränslemängd, motorvolym etc så kommer det alltid spenderas så mycket pengar de bara kan på att optimera motorerna. Sparsamhetssnacket är just bara snack.
Jaså?nu måste du driva med mig![]()
Förbränningsmotorns verkningsgrad är ju alldeles för dålig och motorsporten har oftast använt en ökning av tillförd energi istället.
Överladdning och varvtal är ju det som premierats.
Först genom att begränsa mängden tillförd energi kan man hoppas på en utveckling som ökar verkningsgraden.
Tyvärr är problemet att vinnaren enkelt ska kunna identifieras av publiken genom att vara först över mållinjen.
Hur mycket har verkningsgraden på förbränningsmotorn ökat de senaste 100 åren?
Det är väl inte ens 5%.......eller????
Varför skulle enbart verkningsgrad vara det viktigaste? Då skulle vi hellre använda diesel-motorer eller varför inte turbiner.
Det är väl inte ens 5%.......eller????
Nu tror jag du får tänka om, faktiskt lite mer en 5% e de
Om du tar en 125a från tidigt kanske 70tal, lämnade kanske max i sin sträckning runt 15-18hk, med dagens medel kan man klämma ut strax över 50hk på en 2T hoj. Tror mer exakt var 51-53 hk man kunde få ut en roadracing hoj, är ju lite mer en 5 ynka %![]()
Fast hur tänkte du nu?
Verkningsgraden är ju inte effektmängd ur given cc. Faktum är att vi inte direkt har höjt BMEP de senaste 50 åren.
Vad är BMEP?
Motorns effekt definieras av följande: P (Kw) = BMEP X Volym X Varvtal / 1200. BMEP Står för Brake Mean Effective Pressure och räknas i Bar. Betyder ungefär det effektiva medeltrycket. Volymen är motorns slagvolym i liter. Varvtalet är varvtalet för max effekt i varv/min och 1200 är en konstant.
BMEP är ett fiktivt värde som fås av IMEP minus FMEP. I är det indikerade medeltrycket (det verkliga medeltrycket i cylindern) och F är den del av medeltrycket som går förlorat i friktion. BMEP ges av vridmomentet som fås vid en motorbromsning.
Du tror att tillverkarna nöjer sig med att ha samma effekt?...lite jämnare då det blir lättare att få ut samma effekt![]()

Du tror att tillverkarna nöjer sig med att ha samma effekt?
Oavsett cylindervolym kommer alltid någon tillverka den snabbast motorcykeln; mest gynnsam kombination av effekt, vrid, grepp, hanterbarhet osv. När någon är snabbast kommer övriga börja göra investeringar för att tillverka något som är ännu snabbare osv...och så är det hela igång igen.
Och detta gäller förstås (och som sagt) oavsett var man sätter gränsen för cylindervolym.
Med begränsad bränslemängd så blir det mycket lättare att nå liknande toppeffekter med en större motor. motorerna blir billigare i drift och förhoppningsvis kan det bli lite fler satelitcyklar![]()
Med begränsad bränslemängd så blir det mycket lättare att nå liknande toppeffekter med en större motor. motorerna blir billigare i drift och förhoppningsvis kan det bli lite fler satelitcyklar![]()
Vore det inte enklare att behålla 800cc-motorerna men istället sänka max bränslemängd med 20%. Borde ju ge samma effekt?
Tror fortfarande att ett kostnadstak är enda vägen att gå, helst tillsammans med ett mycket fritt tekniskt reglemente (så man t.ex. undviker situationer som FIM vs. Harris/WCM 2004) så att även udda lösningar kan få plats i depån.
Du upprepar dig men förtydligar dig inte (eller så är jag bara väldigt trög).
Vad menar du med liknande effekt? Liknande vad? Och vad får dig att tro att teamen nöjer sig med denna effekt och slutar satsa när den är uppnådd?
Fast det man gör är ju att kunna använda så mycket bränsle som möjligt när man behöver det och spara på det när man inte behöver det och det blir ju inte billigare. Dagens MotoGP hojar är ju extremt avancerade just på detta att magra ur blandningen när det inte behövs osv. Hur reglementet än ser ut kommer de med mest resurser/smartast hjärnor alltid kunna krama ut mer effekt ur motorerna än de med mindre resurser/hjärnor.därför det inte möjligt att plocka ut mer effekt om du bara har tillgång till en viss mängd bränsle...... det dom ändrar är motorns bränsleeffektivitet och körbarhet(snitteffekt), det blir väldigt lite skillnad på trimmningsgraden då det är svårt att göra motorn mycket effektivare![]()
Fast det man gör är ju att kunna använda så mycket bränsle som möjligt när man behöver det och spara på det när man inte behöver det och det blir ju inte billigare. Dagens MotoGP hojar är ju extremt avancerade just på detta att magra ur blandningen när det inte behövs osv. Hur reglementet än ser ut kommer de med mest resurser/smartast hjärnor alltid kunna krama ut mer effekt ur motorerna än de med mindre resurser/hjärnor.
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |