1000cc 2-takts V-Twin

Johan_TZR125

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E -94
hej,

tror ni det skulle funka att typ ta två cylindrar till husqvarnas "gamla" encylindriga 2-takts 500:or och sätta på et ducati 998 block eller liknande? skulle vad jävligt respektingivande..

Last edited:
Det blir nog till att fräsa ett eget block, det skulle inte funka med ett block från en "diesel".
Är du ute efter maximal respekt så kolla in MTH 630 och Zabel 700, encylindriga tvåtaktare för sidvagnscross.
två zabelcylindrar i en V-motor...och jag lovar att skicka en beställning. :tummenupp

Inte så lätt eftersom vevhuset måste täta mellan cylindrarna f 2takt. Medför att cyllarna måste sitta en bit ifrån varandra oxå, kanske därför 2takts v-motorer sällsynta. Dessutom troligen svårt fixa rullagrad vevaxel.
/u

ulf_lundin skrev:
Inte så lätt eftersom vevhuset måste täta mellan cylindrarna f 2takt. Medför att cyllarna måste sitta en bit ifrån varandra oxå, kanske därför 2takts v-motorer sällsynta. Dessutom troligen svårt fixa rullagrad vevaxel.
/u

Hmm. Intressant är att Honda NSR500 (V4:an som Rossi körde på slutet) bara har 1 vevaxel. Vad gäller "normala" V-twinnar/V-motorer så finns det ett antal, RGV250 är ett exempel. Jag antar att du menar V-motorer med 1 vevaxel, för annars är det ju lite fusk... RD500 är annars en variant. Hur funkar momentöverföringen från vevaxlarna på RD500? Samma som RG500?

Rullagrad vevaxel är ju inget problem, antingen väljer du att smörja lagrena med oljan från bensinen, eller så gör du som i RG500 där du har ett drev mellan vevpartierna som överför momentet till resten av motorn, och på vardera sida om drevet så har du lagrena och sedan packboxar & vevpartier. Dvs att växellådsoljan smörjer lagrena.

/J

Nyanserar mig lite:
1) 2takt v-twin ingen större fördel mot parallelltwin.
2) gå från glidlager till rullager nog inte så lätt
Så går det när man uttrycker sig svepande. Aldrig egentligen funderat på hur 2takts v-motorer är gjorda. Finns väl även i stora snurror. Kanske tom nån v6a. Innan 4takt fanns där.

Fast att det finns 2takts v-tvinnar betyder ju inte att det är lätt att bygga om nåt helt annat till en sån
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Nyanserar mig lite:
1) 2takt v-twin ingen större fördel mot parallelltwin.

Nej, du kan ju lite, lite smalare motor, men inte lika mycket vinst på den fronten jämfört med 4T.

2) gå från glidlager till rullager nog inte så lätt

Aha, om du menar konvertering av Duccens motor? Har den glidlager? Jag har inte pillat isär så många 4T hojmotorer så jag har ingen aning, men är inte rullager std vad gäller vevaxeln? Sedan lagringen av storändan är ju normalt sett glidlager i 4T, så viss, lite strul skulle det nog bli... Dessutom så funkar det liksom inte alls att konvertera en 4T till 2T utan dramatiska modifieringar just vad gäller vevhuset. Jag skulle nog vilja påstå att det är praktiskt omöjligt.

Fast att det finns 2takts v-tvinnar betyder ju inte att det är lätt att bygga om nåt helt annat till en sån
/u

Nej, precis. Och att få en 2T att gå som man vill, det är en konst om man ska ge sig på vevhusvolym, spolning, pipa mm mm.

Om man sedan heller inte har någon variabel avgasventil/resonanskammare/YPVS eller motsvarande så blir nog 1000 cc (kanske runt 200 hästar med mild trimningsgrad) rätt intressant...

/J

finn det något lämpligt paralell-twin block att bygga på då? eller blir jag tvungen att bygga något eget?

vart kan man i så fall hitta information om volymer etc. btw get en 700cc cylinder verkligen bra effekt, jag tycker den skulle bli så förbannat stor. men det hanske går att ha lite långre slaglängd på en såndär 500 cylle istället?.

Om jag bara får tag i fakta så tänkte jag ha hojen klar tills jag é 20. man har ju tillgång till stor metallfräs och en svarv. ochså har man ju kontakter på mc skroten

Du menar alltså allvar...eller?
Isåfall skulle jag rekomendera att du håller dig till standargrejer som du kan få tag på delar till (kolvar, ringar, packningar, vevstakar, lager, etc etc), t.ex. Honda CR500 eller Kawa Kx500 crosshojar, luftkylt kan du nog glömma om du skall bygga en V-twin (kylning till bakre cylindern).
Dessutom får du nog börja träna högerbenet redan nu om du skall få igång monstret, jag har flera storväxta kamrater som inte klarar att kicka igång min CR500, lägg till en cylinder och det lär inte bli lättare...

Har du funderat på en snöskotermotor, det finns paralelltwins uppåt 700 cc eller mer (vet inte säkert), det enda stora problemet skulle vara att fixa med transmissionen, men jämfört med att tillverka ett eget motorblock är ju det en baggis.

Tularis 780 cc

MTH 650

PSI Genesis 1200cc twin med 225+hp, eller kanske hellre 1800cc trippel med 350+hp

PS. till Johannes
bilden visar RD 500 på kopplingssidan, kraften går från drev på båda vevaxeländarna till kopplingskorgen, drevet i mitten är till balansaxeln som drivs av ena vevaxeln (främre på -84, bakre på -85).

Bifogat

• dscn6966.jpg
    dscn6966.jpg
    66.2 KB · Visningar: 351
Hmmmm? Kan inte Kawas gamla trepip vara ett utgångsobjekt. Nu är den visserligen en rad trea men med 750cc så borde det finnas lite potential där.

Johan_TZR125 skrev:
finn det något lämpligt paralell-twin block att bygga på då? eller blir jag tvungen att bygga något eget?

Du måste ha klart för dig att bygga om en 4T är nog till 98% uteslutet. Då tittar vi på 2T. Vad kan vi hitta på där? EBOS kan borra upp en RG500 till RG700 t.ex. Det finns Kawa trepip 900 cc (som förmodligen också kan borras upp). Det finns ett antal skotermotorer som, om man kan se till att man får en koppling & växellåda som funkar, kan passa.

Dessa maskiner kommer att vara rena mördarhojarna. Och om du tänker "fan vad häftigt" när du läser den meningen så var det knappast min avsikt. Snarare tvärt om. Det tar mycket tid och kunskap för att få 1000 cc tvåtakt lämplig för gatan, det kan du vara säker på. Och fram tills att man fått något rimligt så kommer maskinen att vara riktigt läskig.

Om vi då har moralat oss klart, så kan jag flumma iväg på mina fina teorier som jag kanske kan förverkliga någon dag... Och det är att ta en lämplig hoj, kanske R6 eller något, plocka koppling & växellåda från den, ta 4 st 125 cc cross cyllar som man vet att det finns en uppsjö av kolvalternativ till, på något sätt bygga ihop vevaxlar eller konvertera RGV250 veven och gjuta/fräsa ett V4 block som allt skräp ska in i. Och sedan ska allt lämpligen få plats i R6 chassiet igen då förstås...

Det vore kul.

/J

men om man tar en R1:a och sätter på 4 250 cyllar på ett hemmabyggt block då, det vore väl skoj...

man har ju lätt snabbast hoj i alla fall...
men man får nog näst intill byta plats på fram och bakdrev :slicka

hmm

Om ni vill så...

Varför inte tvåtakts V8 på ca 300?

Finns i utombordar världen, lämnar 400hk med lite trim..(evinrude) :kär
Finns även V6 på 300hk 04 i årsmodell (yamaha) :yoparty

bästa måste väll vara Trepipen från Kawa, verkar som ebos.se fått räääät bra fart i dom. :tummenupp

Turbo våldta en Rd350 maskin...

Nu ska ja nog sova..... :huvet

Bygga motor

Hej Pöjkar !
Hmmmm nu ska vi se.
Vevhusen måste vara separata

Konverteraa en fyrtaktsmotor till en tvåtaktare anser jag vara uteslutet.

För att få en kompakt motor är en V-twin alá RS 250 att föredra.

Alternativ är en cylinder med vevhus bultat på ett bakre vevhus med kugghjul som drivning.

Styrning av färskgaser eg reeds kolvstyrt eller slidmatat avgör placering av förgasare mm.

Överströmmarnas bredd gör att placera cyllarna bredvid varandra knöligt eg motorn blir väldigt bred....

Om jag skulle ge mig in i ett sådant här projekt skulle jag bygga två separata vevhus som jag skulle skruva fast på en lämplig växellåda.
Drivning skulle jag lösa med drev.
Mvh
Roffe

Finns ju färdiga trevliga motorer :) Tex denna, 1360cc 2t. (Från en Yamaha GP1200R)
stg_3_eng.jpg

Min tvåtakts-era är tog slut i förrgår :( , men det är gött att se att det finns visioner baserade på 2T! :tummenupp

EDIT:
@ Johan: Smart att ge tråden ett sånt namn, svårt att låta bli att kolla vad det handlar om :yoparty .

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back