1000-tals fortkörare kan frias

KGK skrev:
Någon här som kanske har chans att få tillbaka körkortet.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,799111,00.html

Polismannen fick rätt.
Lasern var inte rätt inställd.
Nu kan tusentals fortkörare få tillbaka sina körkort.
Jovisst, allt man behöver göra är att gå på Polishögskolan först, sen blir man kanske betrodd av Tingsrätten.

Lycka till som civilist med det där.
(Enda gången du kan vinna mot en polis i rätten, är om du är polis själv.)

Last edited:
Tror inte på ett skit på vad kvällspressen skriver, de kan lika gärna ha hittat på nyheten själva. Säkert inte sant.

Haha vilken idiot, sitta och snyfta för aftonblaskan efteråt.

– Jag har ett handikappat barn som jag måste skjutsa. Körkortet är mycket viktigt för mig, säger han.

Funkat

Detta har funkat 2 ggr för mig iaf,har vinkats in o när dom sagt de dom ska så har jag velat se kalibrerings rapporten på lasern ska sitta på instrumentet.många år sen dock.men det har funkat för mig :fatta!

mikee skrev:
Detta har funkat 2 ggr för mig iaf,har vinkats in o när dom sagt de dom ska så har jag velat se kalibrerings rapporten på lasern ska sitta på instrumentet.många år sen dock.men det har funkat för mig :fatta!

Vad har dom sagt till dig när du velat se kalibrerings rapporten då?

Har du verkligen sluppit undan bara för att dom inte haft någon att visa upp, eller vad är det du menar?

FUBAR skrev:

– Jag har ett handikappat barn som jag måste skjutsa. Körkortet är mycket viktigt för mig, säger han.

:hihi

Det enda jag har lärt mig av det här är att jag inte ska skaffa ett handikappat barn.

FUBAR skrev:
Men tänk om han inte alls har kört för fort eftersom han vet att han måste ha bilen och att poliserna faktiskt gjorde fel?

Ska vi följa lagar och regler ska poliserna också göra det och begär man att få se deras senaste kalibrering så ska det inte vara något snack!

sandstream skrev:
Men tänk om han inte alls har kört för fort eftersom han vet att han måste ha bilen och att poliserna faktiskt gjorde fel?

Ska vi följa lagar och regler ska poliserna också göra det och begär man att få se deras senaste kalibrering så ska det inte vara något snack!
WORD!

Det finns mycket nogranna föreskrifter om all hastighetsmätning polisen gör.
Jag har svårt att tro att polisen kan leva upp till dessa varje gång de stoppar någon.

War-psycho skrev:
Jovisst, allt man behöver göra är att gå på Polishögskolan först, sen blir man kanske betrodd av Tingsrätten.

Lycka till som civilist med det där.
(Enda gången du kan vinna mot en polis i rätten, är om du är polis själv.)

Jag vann mot en polis som vittnade... fick tillbaka mitt kort.
(Och jag är inte polis)

Reb0

RebelZero skrev:
Jag vann mot en polis som vittnade... fick tillbaka mitt kort.
(Och jag är inte polis)

Reb0
Jag vann mot 4 snutar, som ljög ihop sig för att skydda varandra mot tjänstefelsåtal, mened m.m.

Fast det tog 4 rättegångar, för Tingsrätten har en förmåga att tro mer på poliser än lagtext & fakta, oavsett om dom säger att jorden är platt.
(Vilket dom nästan gjorde i det här fallet.)

Som tur är är inte Hovrätten lika godtrogna, utan bättre på att döma utefter lagboken, och fakta.

War-psycho skrev:
Jag vann mot 4 snutar, som ljög ihop sig för att skydda varandra mot tjänstefelsåtal, mened m.m.

Fast det tog 4 rättegångar, för Tingsrätten har en förmåga att tro mer på poliser än lagtext & fakta, oavsett om dom säger att jorden är platt.

Som tur är är inte Hovrätten lika godtrogna, utan bättre på att döma utefter lagboken, och fakta.

4 rättegångar för samma mål :va

Antingen: Tingsrätt, Hovrätten, *Högstadomstolen

Eller: Länsrätten, Kammarrätten, *Regeringsrätten

* tror inte dessa instanser tar upp mildare trafikförseelser.

Men du kanske hade huvudförhandlingar innan?

War-psycho skrev:

Nu blir jag nyfiken. Berätta mera!

rSEXa skrev:
Vad har dom sagt till dig när du velat se kalibrerings rapporten då?

Har du verkligen sluppit undan bara för att dom inte haft någon att visa upp, eller vad är det du menar?
dom måste kalibrera laser pickan varje gång dom ska iväg o haffa "syndare" o har dom inte gjort det så håller inte det i rätten ,så då har dom läst lusen av mig o försökt skrämmas lite me att dom nog ska hålla ögonen på mig.o tyckt att jag e inne på fel spår men det e bara o stå på sig.jag ifrågarsätter eftersom dom ifrågarsätter min körstil so same shit only different name.

mikee skrev:
dom måste kalibrera laser pickan varje gång dom ska iväg o haffa "syndare" o har dom inte gjort det så håller inte det i rätten ,så då har dom läst lusen av mig o försökt skrämmas lite me att dom nog ska hålla ögonen på mig.o tyckt att jag e inne på fel spår men det e bara o stå på sig.jag ifrågarsätter eftersom dom ifrågarsätter min körstil so same shit only different name.
Nej nu måste dom kalibrera den innan varje kontroll,
efter att dom har kommit dit då siktet kan förskjutas under färden,
enligt artikeln.

Fram till 2003 räckte det med att göra en sikteskontroll på morgonen, men nu kräver Rikspolisstyrelsen att siktet kontrolleras i direkt anslutning till varje kontroll.
Anledningen är att instrumentet under förflyttning kan ha legat och slagit i någonting och därmed förskjutit siktet.

Last edited:
Oddjob skrev:
Nej nu måste dom kalibrera den innan varje kontroll,
efter att dom har kommit dit då siktet kan förskjutas under färden,
enligt artikeln.
:hihi precis men jag snackar om det gamla som va du får nog läsa alla inlägg :fyllisar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D