1000 kubik nybörjare.

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
hej är kille på 24år ska ta mc kort i vår och har med 95% säkerhet tänkt köra upp på en r1. Undrar om denna mc är mycket svårhanterlig eller är det piece of cake. Har kört cross (cr 250 i 5 år innan) samt provade en XT 600 i helgen (sämre drag än i CR en) alltså en XT känns alldeles för liten för mig. Har ochså tänkt att ta stor mc kort utan begr. är 1.90 lång väger 93 kilo (stenhårda) :7peta :D

perkihlen skrev:
hej är kille på 24år ska ta mc kort i vår och har med 95% säkerhet tänkt köra upp på en r1. Undrar om denna mc är mycket svårhanterlig eller är det piece of cake. Har kört cross (cr 250 i 5 år innan) samt provade en XT 600 i helgen (sämre drag än i CR en) alltså en XT känns alldeles för liten för mig. Har ochså tänkt att ta stor mc kort utan begr. är 1.90 lång väger 93 kilo (stenhårda) :7peta :D

Säkert svårhanterilig i manöverbanan (även om det provet skall ändras) men allt går, jag hade en offroad jag övade på den var skitjobbig i garagevändingen, med trafikskolans 750 var det en barnlek.

Sen hur mycket effekt man har spelar ingen roll bara man tar det lugnt, jag gick från 500-1000cc första säsongen(denna).

för att vara seriös i denna fråga.. som jag aldrig sett här på forumet förrut... så... mina erfarenheter.. hade en r6a när jag tog kort. det var min första hojj. kanske inte den bästa.. och jag uppfyller statistiken om att den första hojjen lägger man ner på backen ofrivilligt. Jag övade garagevändning och manöver på r6an. det gav ju massor för sen när jag testade körskolans hojj en bmw 850r så kunde man det på en gång, även om man hade grova problem med r6an.
vart jag vill komma med inlägget vet jag inte. men lycka till.

undrar väl mest om hinderbanan är svårare med sporthoj. än med tex motard el dylikt. :)

perkihlen skrev:

Nja.. hade du varit mjuk i kroppen hade det gått alldeles utmärkt, nu kan det bli svårt :hihi

Ps jag skulle nog aldrig klarat att köra upp på en sporthoj Ds

Last edited:
perkihlen skrev:
undrar väl mest om hinderbanan är svårare med sporthoj. än med tex motard el dylikt. :)

öh ja. det är det definitivt. allt är svårare på sporthoj förrutom att åka jättefort rakt fram. tycker jag iaf.

får väl träna järnet på en r1 i vår.
tack iaf
ska försöka att inte lägga omkull för premiernas skull :3freak

Sen så är ju inte alla hojjar med tusen kubik samma hojjar..
"jag har en fzr, den är ok" "jag har en ducce 999, den är svår" osv
Hallå!
Hojjar är olika?! mmmkay?

Last edited:
hett tips är att göra teorin nu snart och vara som en hajj på uppkörningstiderna när dom släpps i februari. (måste klarat teorin för att boka uppkörning) så hinner du träna hela april maj och köra upp i tidig juni eller nåt.

Hultan skrev:
Sen så är ju inte alla hojjar med tusen kubik samma hojjar..
"jag har en fzr, den är ok" "jag har en ducce 999, den är svår" osv
Hallå!
Hojjar är olika?! mmmkay?

frågan jag svarade på var inte sporthoj vs sporthoj utan om du läser så var det mer motard vs sporthoj på manöverbana .

ville väl ha lite åsikter om r1 an ochså. är ju rätt såld på den. blir uppkörningen svår får man väl bita ihop. vill ju inte köpa nån första hoj som man egentligen inte vill ha.

perkihlen skrev:
ville väl ha lite åsikter om r1 an ochså. är ju rätt såld på den. blir uppkörningen svår får man väl bita ihop. vill ju inte köpa nån första hoj som man egentligen inte vill ha.

Köp en r1 då,oxå hyr du en uppkörningshoj.
Problemet löst..

lungt

Körde upp med ett lok ala GSXR 1100 -86 å de gick som en dans.

Garagevändning på 2 fotbollsplaner lätt :D

"Alla" hojar går att köra upp med, bara träna mer om dom e kluriga men de tjänar man ju ändå på.

Köp den du vill ha å kör upp med den :7peta

/R

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back