100 hk i Frankrike (Motorjournalen)

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Satt och slötittade på Motorjournalen igår. Dom recenserade någon BMW tourer som fick bra betyg. Testet skedde i Frankrike och tv-gubben nämnde något om att det en 100hk gräns i Frankrike och att motorcyklar inte får ha mer än så? Stämmer verkligen detta??

//Ka11e
 
Det är väl samma överenskommelse som man hade i Sverige för ett antal år sedan.
Sundfelt brukar ha kolla så det stämmer nog.
 
Har vi haft sådana regler i Sverige oxå? Tur vi slipper dom idag :tummenupp

sandstream skrev:
Det är väl samma överenskommelse som man hade i Sverige för ett antal år sedan.
Sundfelt brukar ha kolla så det stämmer nog.
 
sandstream skrev:
Det är väl samma överenskommelse som man hade i Sverige för ett antal år sedan.

Obs att det inte var ett förbud mot hojar med fler än 100hk, utan det var handlarna som inte tog in maskiner med flera hk.

Alltså fritt fram att trimma eller som i dom flesta fall bara ta bort en tramsig strypning.
 
Ka11e skrev:
Har vi haft sådana regler i Sverige oxå? Tur vi slipper dom idag :tummenupp

Yup, början av 90-talet. Men de flesta som åkte sporthoj trollade ju rätt enkelt fram originaleffekten.

Tror en del länder i Europa har eller har haft liknande regler. Kompisen plockade in en gixxer 1100 -96 från Tyskland förra året och den var strypt till 72kw. No more.... :banana
 
fazerfun skrev:
Yup, början av 90-talet. Men de flesta som åkte sporthoj trollade ju rätt enkelt fram originaleffekten.

Tror en del länder i Europa har eller har haft liknande regler. Kompisen plockade in en gixxer 1100 -96 från Tyskland förra året och den var strypt till 72kw. No more.... :banana


Beror på att man får bättre försäkring i tyskland om man ligger under 100hk, annan klass.
 
Ka11e skrev:
Satt och slötittade på Motorjournalen igår. Dom recenserade någon BMW tourer som fick bra betyg. Testet skedde i Frankrike och tv-gubben nämnde något om att det en 100hk gräns i Frankrike och att motorcyklar inte får ha mer än så? Stämmer verkligen detta??

//Ka11e

Konstigt nog vart han omkörd av R1or nere vid stranden, även fast de också bara hade 100hästar sa han :rolleyes:
 
fazerfun skrev:
Yup, början av 90-talet. Men de flesta som åkte sporthoj trollade ju rätt enkelt fram originaleffekten.

Nja, snarare under 80 talet, då det var satt ett tak på 74 kW = 100 hk
Men det var som sagt en överskommelse från handlarna.

Hade själv en 84:ans Sukka med 74 kW, men bara ett tag :D
 
fazerfun skrev:
Yup, början av 90-talet. Men de flesta som åkte sporthoj trollade ju rätt enkelt fram originaleffekten.

Tror en del länder i Europa har eller har haft liknande regler. Kompisen plockade in en gixxer 1100 -96 från Tyskland förra året och den var strypt till 72kw. No more.... :banana
Nja,, regeln fanns redan på 80-talet....
 
xyx skrev:
Beror på att man får bättre försäkring i tyskland om man ligger under 100hk, annan klass.
Den regeln är "nog" borttagen i Tyskland med.. Kanske borttagen före Sverige tom... Min 00as 750 har fulleffekt på pappren.... en svensksåld 00a har bara 72KW... :mattias på pappret...
 
Var det inte BMW som "bröt" 100 hk överenskommelsen?

Vilket bevisar att BMW är sporthoj!
 
heggeli skrev:
Obs att det inte var ett förbud mot hojar med fler än 100hk, utan det var handlarna som inte tog in maskiner med flera hk.

Alltså fritt fram att trimma eller som i dom flesta fall bara ta bort en tramsig strypning.
Det har jag inte skrivit heller :)
Farsan hade en GSX-1100EF -85 på den tid men importerade den från England via Motospeed i Västerås (Deadmetal kan mer om detta).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top