Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.
Det finns flera anledningar till att bilbranschen vill gå mot drive-by-wire både vad gäller broms och styrning. En viktig sådan är att för kommande generationer självkörande bilar vill man kunna utnyttja passagerarutrymmet på ett annat sätt. Vissa, s.k. robot-taxis, kommer inte ha ratt och pedaler överhuvud taget, medan andra kommer vara i självkörande läge en del av tiden och enbart styras manuellt ibland. Då vill man ha kunna utnyttja utrymmet mer flexibelt, så man exempelvis kan sova, arbeta osv. Där blir den mekaniska kopplingen en begränsning. Även kostnaden är en faktor, liksom att komma ifrån böket det innebär att anpassa bilar till marknad med vänster- respektive högertrafik.Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?
Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Jo, på maskiner, men på bilar har det krävt dispans, därav har många offroadfordon registrerats kreativt...Hydraulisk styrning har ju funnits i drygt ett halvt århundrade på både bilar och andra fordon som entreprenadmaskiner osv. Idag finns ju spakstyrning på de flesta hjullastare över en viss storlek; det är definitivt steer-by-wire.
Citroëns DIRAVI använder en ratt men kunde lika gärna ha använt en centralmonterad spak (som SAAB-s projekt) eller annat intuitivt reglage.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |