Supermoto
Racer has-been...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- | FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det var påståenden som skulle ge dig en chans att rädda skinnet och inte göra dig själv till åtlöje här juEvil M skrev:Tanken är på 9liter som d1ce säger.
Ligger man på gämnt varv så slungas oljan bara ut på väggarna och kommer inte åt att smörja allt som behövs. Kör man bana så gasar man sen slår man av sen gasar man och så håller man ju på och när motorn går ner i varv kommer oljan åt alla delar. Det är stänksmörjning på Husan, iaf till 03. 04 vet jag inte men 05 ska ha bättre smörjning även vid vertikal körning
[edit] Supermoto kommer med konstiga frågor på icq nu så jag vet inte om mitt svar stämmer så bra med att det är stänksmörjning. Ska ta reda på det![]()
Oljepump kom på Husa 1997

2004 tillkom en liten fjäderbelastad ventil som på nåt sinnrikt sätt gör att växellådan får bättre smörjning t.ex vid bakhjulsåka. Kolla snett ovanför dframdrevet så syns den där.
2005 blev toppen stänksmord igen (kamkedjan tar med sig olja upp till toppen).
Vet inte exakt vad som hände mellan 97 och 04 vad gäller smörjningen men nåt lär ju ha ändrats under årens gång.