10 mil på en husaberg motard?

Evil M skrev:
Tanken är på 9liter som d1ce säger.

Ligger man på gämnt varv så slungas oljan bara ut på väggarna och kommer inte åt att smörja allt som behövs. Kör man bana så gasar man sen slår man av sen gasar man och så håller man ju på och när motorn går ner i varv kommer oljan åt alla delar. Det är stänksmörjning på Husan, iaf till 03. 04 vet jag inte men 05 ska ha bättre smörjning även vid vertikal körning :)

[edit] Supermoto kommer med konstiga frågor på icq nu så jag vet inte om mitt svar stämmer så bra med att det är stänksmörjning. Ska ta reda på det :rolleyes:
Det var påståenden som skulle ge dig en chans att rädda skinnet och inte göra dig själv till åtlöje här ju :hihi :tungan

Oljepump kom på Husa 1997 :fakta
2004 tillkom en liten fjäderbelastad ventil som på nåt sinnrikt sätt gör att växellådan får bättre smörjning t.ex vid bakhjulsåka. Kolla snett ovanför dframdrevet så syns den där.
2005 blev toppen stänksmord igen (kamkedjan tar med sig olja upp till toppen).

Vet inte exakt vad som hände mellan 97 och 04 vad gäller smörjningen men nåt lär ju ha ändrats under årens gång.

Jag skyller på en viss rovfågel som inte kan förklara ordentligt så jag förstår och vid närmare eftertanke så var det i vertikal läge Öhrn förklara för mig :3freak

Ja ja till viss del har jag rätt iaf :)

aGGeLiTO skrev:
går d att åka 10 mil på en husaberg motard

tänkte på sommarn när man åker till landet lite då o då
Du kommer att dö av tristess, ta bilen eller köp en annan båge.

Båda ni kommer att dö i tristess när ni ligger å tourar i 140.

Istället för att först välja hoj och sedan fundera på var man ska åka måste det vara smidigare att göra tvärtom. Först fundera ut på hur man ska använda bågen och sedan välja båge efter det.

- Johan

bmwjohan skrev:
varför är det skadligt för en husabergmotor att ligga på jämna varv under lite längre tid? jag trodde att detta endast var skadligt för tvåtaktsmotorer.

jag är förbannat sugen på en husaberg, men då vill inte jag bara bli begränsad till stan och skogen utan jag vill gärna smiska lite på 90 och 70 vägar med min kompis också. han kommer att köra blade. så därför undrar jag också:
hur hög toppfart har en 650?
om man drevar upp den lite för att höja toppfarten så att den gör 220-230(om den nu inte gör det orginal), blir den väldigt mycket slöare då eller kan man powerwheela så gott som lika bra i alla fall?

hur många liter är tanken på i en 650?

Supermoto, jag tror på -03an så var toppen smörjd genom någon kanal som pressade upp olja, de togs bort till -04? :confused:

mr_rockster skrev:
Båda ni kommer att dö i tristess när ni ligger å tourar i 140.

Istället för att först välja hoj och sedan fundera på var man ska åka måste det vara smidigare att göra tvärtom. Först fundera ut på hur man ska använda bågen och sedan välja båge efter det.

- Johan

mitt problem är ju att jag vill göra allt med hojen. jag ville mest bara veta ifall det går att löda något med motard på landsväg, men det verkar inte vara någon bra idé. jag får väl spara ihop lite mer pengar så att jag kan ha en av varje.

bmwjohan skrev:
mitt problem är ju att jag vill göra allt med hojen. jag ville mest bara veta ifall det går att löda något med motard på landsväg, men det verkar inte vara någon bra idé. jag får väl spara ihop lite mer pengar så att jag kan ha en av varje.
Klart det går att köra landsväg, bara du ser till att köra aktivt och inte är en prinsessa på ärten vad gäller vibrationer (jag tycker inte det är farligt alls iofs men det är ju jag). Se till att hålla dig på så små asfalterade vägar som möjligt, motarden blir roligare ju mindre vägen är. Testa en så får du se :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back