10 hk mer på en 600, hur viktigt?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Startar en ny tråd med betoning på effekt och 600.
Det enklaste för mig vore att köpa en -04-05 600 eftersom jag har allt redan som behövs ifrån 750.
Eftersom tanken är att köra nåt rejs så blir nästa fråga automatiskt räcker
97 hk mot 107 i nya Hondan??
Dom blir väl några fler med Pc3 och system, men man kanske är loser iaf eftersom det antagligen finns en del trimmade 600 i sällskapet? Gamla supersport hojar(hette dom det?) eller har dom "dött" allihop?

Frågan känns lite lika som 750 vs 1000, med den skillnaden att 10 hk gör inte så mkt i 1000 men jag antar att det gör mer i 600?

Första året i R600/R1000 spelar inte 10hk någon roll, om du inte har planer på att vinna...

Den gör mer i 600 än i 1000. med en cbr från 04 kan du teoretiskt släppa gasen brevid en r6-00 sedan ge på och vara först till böj. jag tror inte att skillnaden är så stor om man jämför cbr-04 mot r6-06 men det lär vara en skillnad. Om jag vore dig skulle jag sikta på en cbr/r6 från 04 men det är oftast ekonomin som sätter gränsen.

björn

Last edited:
Jonte hade pole på både gälleråsen (em) och falken på en gsxr 04

Det går att köra fort på en äldre hoj. Men det är inte lika lätt.

Lycka till!

Jag trimmade fram 10-11hk ur min R6-05 och den vart fan så svårkörd, då var min orginal R6-04 bättre.

Alltså effektkurvan ska vara körbar, inget man ska skryta med på krogen.

Lycka till!

Präxis!!!
Men det beror ju lite på vad man tänkt sej, att vinna första året är ju kanske ändå inte realistiskt,(om man inte heter Lucas Ockelfelt:yoparty ). Är målet att klassa upp sej tror jag det räcker med en gsxr -04.

Kan berätta lite hur jag upplevde det i år. Jag körde 2 rookierace i år(mina första race) på en gsxr 600 -97......ja du läste rätt,alltså i princip en classicräser i dessa sammanhang. :huvet . 108 hk i motorn, när den var ny.
Det var min provapå säsong. Jag kom på 18:nde plats i A-finalen på Sviestad på lörd. (Aldrig kört på banan förut). Söndagsracet körde jag aldrig pga. läck i kylaren.
På Falken, som får betecknas som min "hemmabana", kom jag på 16:nde plats.Målet var att ta poäng:gnissla . Där fastnade jag ordentligt flera (5-10) varv bakom en som hade en klart snabbare hoj. Försökte tajma sista kurvan innan start/målrakan så att jag kom ikapp honom precis när vi gick ut på rakan. Kom upp jämsides i början på rakan flera gånger men han bara gasade ifrån mej.:gnissla . Till slut lyckades jag bromsa om honom in i första esset:arsele . Fick senare reda på att hans hoj hade 123 hk på bakhjulet. Då var det ju inte så konstigt att det va svårt att komma om:D .
Nu är ju detta lite exrtemfall, med en gixxer-04 blir man väl knappast så avhängd.
Två känslor infinner sej här. Man blir glad för att man ändå lyckas komma om:) , men man kan åxå känna en viss frustration:huvet , för tänk om man haft en snabbare hoj. Då kanske jag skulle fått mitt poäng .
Det finns alltid en viss tillfredsställelse i att slå ur underläge. (kul att slå snabbare bågar med en sämre hoj)Har man bästa hojen måste man ju va bäst, då är det mer upp till bevis.

Ja det var några tankar i höstmörkret. Nästa år ska jag köra rookie 1000, det blir en K4:) . Bra kräm ien sån.......fast de e klart, jag såg ju en annons på en K5 med 190 hk på slangen...........tänk om.....om man haft den.......då skulle man juh vart världsmästare.........Dream on..........:rolleyes:

Last edited:
Det är fint chassi på suckan så jag tror du kommer bli nöjd med den. Dock så går helt klart ZX6/R6/CBR av samma och nyare årsmodell bättre. Skillnaden är inte så stor iaf.

Lycka till!

Tack,
jag är rädd för att många kör ifrån en även om man hade ny hoj, men dom gör ju det i vilket fall, det är dom jämbördiga man inte vill ha ngt handicap emot.

Diskussionen blir lite lika som 750 vs 1000 eller gammal kontra ny 1000, man vill inte skänka bort ngt i onödan. Den enda gången det inte spelar så stor roll är väl liten bana och stor hoj-det går inte att utnyttja alla hk utan skickligheten blir avgörande, det är väl mest fair play egentligen?? Eller?

Robert Gull hade ju rent teoretiskt kommit bättre än topp 10 i Nordic Superbike med sin 125:a på Falkenberg på SM/SO i år, för att inte tala om
R600 som han hade vunnit med nästan 1 min!
En effektskillnad på DRYGT 10hk:näsblod
Hade ju rimligtvis inte sett likadant ut på en effektbana som Anderstorp iofs..

Inte helt relevant, men en skojjig vink om att effekt inte är allt.

Robert Gull hade ju rent teoretiskt kommit bättre än topp 10 i Nordic Superbike med sin 125:a på Falkenberg på SM/SO i år, för att inte tala om
R600 som han hade vunnit med nästan 1 min!
En effektskillnad på DRYGT 10hk:näsblod
Hade ju rimligtvis inte sett likadant ut på en effektbana som Anderstorp iofs..

Inte helt relevant, men en skojjig vink om att effekt inte är allt.

Sant sant! Effekt går köpa sig och därmed lite placeringar. Talang är liiiiite svårare finna som lagerförd vara att uppgradera med.. :rolleyes:

Effekt har ju inte så stor betydelse när det gäller varvtider. Man kör ungefär lika fort med en 600cc och en 1000cc. MEN när det kommer till ett race så är det ju lättare att köra om på rakorna men hjälp av mer effekt än att köra om folk i kurvorna som man måste om man blir ifrånåkt på rakorna. Alltså måste du köra ca 0,5 sekunder snabbare än en 1000cc för att över huvudtaget komma förbi. (O,5 sek är ju en uppskattning)

Samma sak blir det ju med en 600cc mot en 600cc med +10hk fast lite lika stor skillnad som mellan 600cc o 1000cc. Men har man inte ambitionen att vinna så kan man klara sig gott på en lite effektsvagare hoj.

2005, när man körde Stock Sport reglementet med 600cc, så hade Suzuki lägst effekt på pappret av alla hojar. Alla tyckte synd om dom som var tvugna att köra Suzuki innan säsongen. Men väl på banan så var det ingen som hängde på nån Suzuki rakt fram. Suzuki hade bäst vrid och register vilket gjorde att dom hade bäst utgångar och då fick bland dom högsta toppfarterna ändå.. :)

Tack,
jag är rädd för att många kör ifrån en även om man hade ny hoj, men dom gör ju det i vilket fall, det är dom jämbördiga man inte vill ha ngt handicap emot.

Diskussionen blir lite lika som 750 vs 1000 eller gammal kontra ny 1000, man vill inte skänka bort ngt i onödan. Den enda gången det inte spelar så stor roll är väl liten bana och stor hoj-det går inte att utnyttja alla hk utan skickligheten blir avgörande, det är väl mest fair play egentligen?? Eller?

Ekvationen är ju ganska enkel. 10hk motsvarar ca10% i effekt på en 600. Där man märker det kraftigast är i starten och långa raksträckor. Nu är ju jag rätt värdelös på att starta men även när jag träffar bra tappar jag i snitt 2-3 gubbar i starten. Dessa måste du sedan köra om i inbromsningar eller kurvor vilket inte alltid är så lätt då racen är korta,stökiga och de har ett försprång på minimum 10m inför inbromsningarna. Mitt råd är om du ska kriga i toppen eller blir frustrerad av att du inte når de placeringar du borde så ska du köpa nyare grejer. Annars duger en -04 med lite godis på ganska bra.

Ambitionen att vinna är inte realistisk, men att göra så bra som möjligt ifrån sig däremot ett mål, kombinerat med en vettig ekonomi.
Problemet är lite svårt att ta sig runt, att köpa en trimmad 600 känns för riskabelt och att trimma själv känns inte ekonomiskt försvarbart. Mom.22:va

Magnus, om jag minns rätt så bytte du motor från trimmat till std.
Kommentarer?

2005, när man körde Stock Sport reglementet med 600cc, så hade Suzuki lägst effekt på pappret av alla hojar. Alla tyckte synd om dom som var tvugna att köra Suzuki innan säsongen. Men väl på banan så var det ingen som hängde på nån Suzuki rakt fram. Suzuki hade bäst vrid och register vilket gjorde att dom hade bäst utgångar och då fick bland dom högsta toppfarterna ändå.. :)

Eller kan det ha varit chassit som klarade mer i kurvan?

Last edited:
..
Eller kan det ha varit chassit som klarade mer i kurvan?

Nä. Suzukin hade bättre effektkurva, trots den mindre toppeffekten. På shassie-sidan hade man grymma problem med att orginaldämparna kokade sönder efer halva racen trotts att dom var nyservade innan racet. Honda hade nog bäst chassie då iaf.

Det är ngt som jag läst och hört ibland, (så även i denna tråd) att man byter till 1000 för att man är så "tung". Jag hamnar nog i den gruppen också med mina 100 kg, dock med allt på. Hur mkt gör 10 kg i tid/varv på en 600? Gissningar-javisst, varför inte?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT