Babar
bromskloss
Det är ngt som jag läst och hört ibland, (så även i denna tråd) att man byter till 1000 för att man är så "tung". Jag hamnar nog i den gruppen också med mina 100 kg, dock med allt på. Hur mkt gör 10 kg i tid/varv på en 600? Gissningar-javisst, varför inte?
P=effekt=100hästkrafter
Räkna hoj+förare = 170+80kg = 250kg -> P/m = 100/250=0.4
Dina 100kg ger totalt 260kg. -> P/m=100/260=0.3846 -> 3.85% försämring
Rent mekaniskt är du enormt mycket mer beroende av bra teknik än den försämring du får av extra vikt totalt. Krasst teoretiskt räknat kan jag gissa du kanske tappar max 0.5 sekunder eller nåt sånt på tex sviestad. Sitter mer i huvudet på dig än i ekipaget.
Sen som andra skrev om. Hänger på mer på toppeffekten. Hur effektregister och vrid är i motorn spelar stor roll. Hur banan ser ut är avgörande. ovalbana ger ingne påverkan alls nästan med tex skånebanan (ja , minns inte namnet nu

Rent teorisvammel från min sida. Vet teorin på mekaniken men inte praktiken på hoj för varvtider passande race. Den som gått upp i vikt och testat praktiskt vet mer exakt resultat.

Last edited: