10 hk mer på en 600, hur viktigt?

Det är ngt som jag läst och hört ibland, (så även i denna tråd) att man byter till 1000 för att man är så "tung". Jag hamnar nog i den gruppen också med mina 100 kg, dock med allt på. Hur mkt gör 10 kg i tid/varv på en 600? Gissningar-javisst, varför inte?

P=effekt=100hästkrafter

Räkna hoj+förare = 170+80kg = 250kg -> P/m = 100/250=0.4

Dina 100kg ger totalt 260kg. -> P/m=100/260=0.3846 -> 3.85% försämring

Rent mekaniskt är du enormt mycket mer beroende av bra teknik än den försämring du får av extra vikt totalt. Krasst teoretiskt räknat kan jag gissa du kanske tappar max 0.5 sekunder eller nåt sånt på tex sviestad. Sitter mer i huvudet på dig än i ekipaget.

Sen som andra skrev om. Hänger på mer på toppeffekten. Hur effektregister och vrid är i motorn spelar stor roll. Hur banan ser ut är avgörande. ovalbana ger ingne påverkan alls nästan med tex skånebanan (ja , minns inte namnet nu:huvet ) med många kurvor o nivåskillnader påverkar mer.

Rent teorisvammel från min sida. Vet teorin på mekaniken men inte praktiken på hoj för varvtider passande race. Den som gått upp i vikt och testat praktiskt vet mer exakt resultat. :rolleyes:

Last edited:
Nä. Suzukin hade bättre effektkurva, trots den mindre toppeffekten. På shassie-sidan hade man grymma problem med att orginaldämparna kokade sönder efer halva racen trotts att dom var nyservade innan racet. Honda hade nog bäst chassie då iaf.

Intressant tråd...

Jag körde -05 med suka.
Bra effektkurva köper jag. Men toppeffekten räckte aldrig till några höga sluthastigheter vill jag påstå. Inte ens Micke Nilsson klarade hålla undan på de riktigt långa rakorna.
Tyckte mitt chassi fungerade lika dåligt hela racet och detta berodde endast på däckfabrikatet. Provade andra däck och sänkte bästa tid runt knutan med 1,8sek. Hojen kändes bra hela det racet!
Men till effektdiskussionen så är det svårare att dra nytta av den bra effektkurvan tom runt lilla trånga knutstorp än att ha de extra hk att köra om i slutet på rakan. Föll själv offer för swedies cbr maskin på sm-finalen i 600std... :huvet

Men som du själv säger Kari, så handlar det inte BARA om att vinna för dig??
Och då tror jag du blir nöjd!
Försöker inte heller få ngn att avstå en -04 då jag egentligen trivdes med själva hojen! :tummenupp

Last edited:
Ok, jag förstår hur du tänker, men inte hur du räknar...
det blir väl 100/270=0.37 hk/kg istället för 0.40? Dvs. vilket är 7,5% mindre.
Förutsatt att 80 kg var med utrustning?
Det är ju en hel del. Har dom lätta grabbarna sedan trimmat också så är man helrökt, eller heter det lättrökt:D

Det som man också förlorar en hel del på är inbromsning, finns det ngn som kan räkna på det också ?

Last edited:
Ok, jag förstår hur du tänker, men inte hur du räknar...
det blir väl 100/270=0.37 hk/kg istället för 0.40? Dvs. vilket är 7,5% mindre.
Förutsatt att 80 kg var med utrustning?
Det är ju en hel del. Har dom lätta grabbarna sedan trimmat också så är man helrökt, eller heter det lättrökt:D

Det som man också förlorar en hel del på är inbromsning, finns det ngn som kan räkna på det också ?

host host.. *hrrrmm* slarvfel.. :gnissla glömde uppdatera beräkningen på tungviktaren och då blev det tok.. :tungan 80kg resp 100kg var totalt för hela föraren.

Ökar du effekten och samtidigt minskar vikten blir det ju gungeffekt. 100/40 mot kanske 160/80.. attans stor skillnad då..:D Kanske dags banta 15kg samt köpa ny hoj.. Då kunde till och med jag prestera tider lämpliga för långsamma gruppen på trafikövningar.. :yoparty

Men vid samma effekt på motorn får du inte så enormt stor påverkan. Om det ska vara avgörande krävs ju ni kör perfekta varv med r'ätt spårval hela tiden. Tappar du utgången på en kurva förlorar du mycket mer på det än att du tar perfekt kurva och väger lite lite mer på samma effekt. Visst kan man vinna lite extra tid på minska vikten. Men körtekniken och helheten av hojen är så brutalt mycket viktigare för medelåkaren.

I mitt fall handlar det ju om högre vikt och mindre hk.........

Trivselfaktorn ser ut att få störst betydelse och den har jag ingen koll på, och logiken säger 600 ska de va på våra musse pigg banor...

Hinner jag prova.. måste kolla bandagar

Magnus, om jag minns rätt så bytte du motor från trimmat till std.
Kommentarer?

Jupp satte i en std motor då den andra pajade. Svårt att säga om det var någon större skillnad, men lite bättre drag var det ju innan och man kunde hämta ikapp en dålig utgång med hjälp av den extra effekten. Jag kör nog undefär lika fort/långsamt efter bytet.

Det mest praktiska är ju att köpa en gsxr då du redan har alla grejer mm. Det är ju en bra hoj om än lite fattig på toppeffekt.

Sedan tycker inte jag att det är svårare att köra en trimmad hoj. Det är ju inte så att man har ett effektregister på 1000varv där man måste hålla sig utan jag upplevde supersporten som att du hade mer drag redan från ganska låga varv. Svårkört? Inte ett skit svårare än en std.

Vad hade du för trim?

Det vanliga, helsystem, pcIII, filter och tunnar topplockspackning.

Jag har kört både R600 och R1000 och om jag var du skulle jag köra 600 just eftersom du måste jaga för att ens åka lite fort. Jag hamnar i komfort tempo hela tiden med R1:an.

Fundera inte så mycket på 10 extra hk, om du inte slåss i toppen.

Satsa tid o pengar på träning och ett välbalanserat chassie istället :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...