10.000 HD på Öland?

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
- Ehum..*host*..det är många sporthojsförare som använder öronproppar också.

(inte jag dock)

Japp, och dom borde också ledas åt sidan och slås i ansiktet med ett orginalavgas tills dom slutar att vara dumma i hela huvudet.

Dessutom (jag bor vid en stor väg) vad är vitsen med att ligga på lägsta möjliga växel konstant vid en jämn hastighet på 90-110?
Det är en sak när man kör aktivt på en krokig väg att ligga på den växel som drar bra ut ur nästa kurva, men här är det rak väg i flera mil åt båda håll och folk ligger på 6-7 tusen varv på trean???

Peta i 6an och inse att inget roligt kommer att hända på en stund....
Jag kör både med öronproppar och original avgassystem... tycker det funkar ganska bra. :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nää, e väl bara kul att folk får samlas nu efter pandemiskiten. Är själv på Öland nu, det livar upp med så många hojar på vägarna, bara trevligt och i princip alla hejar glatt. Åkte förbi Lundegårds camping i morse där merparten och eventet håller till. Upptäckte att grannen har hyrt ut stuga till 2 tyska HD-snubbar som brummade in igår kväll, ska se om jag kan byta några ord med dom senare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tullen i Trelleborg backar undan och vinkar vänligt fram dem, E4an norrifrån är prickig med pojkar på väg neråt efter att ha rundat Bottenviken.
Finnarna kom tidigt i veckan, men de senaste två dagarna har det varit förvånansvärt många Lettlandskyltade HDs på väg söderut.
Små grupper, solo eller 2 - 5, bra tempo som i "kör man om alla syns det direkt vem som hänger på" och snyggt, moget uppträdande på vägen.

Faktum är att de enda motorcyklister som jag sett bete sig huvudlöst denna vecka var en grupp norrmän med huvudsakligen BMWs som stannat under bron över E6 på Hallandsåsen.

Där stolpade dom runt som nyväckta mumier - hojarna på avfarten och själva ute på vägen, blinda för allt utom var i packningen dom hade sina regnöverdragshandskar och i vissa fall blinda på riktigt när vi dom försökte åla sig in i en prasseloverall baklänges utan att röra blixtlåset.

Mörka kläder i en mörk regnskur under en mörk bro samtidigt som det mörknar ute, inte en blinkers tänd och än mindre två samtidigt.

...mindre än 500 meter från den plats 3 unga, yra pojkar slutade sitt liv till fots ute i bilflödet för bara en månad sedan.


Så jävla puckat.

Så arrogant mot livet som fört dem dit dom är nu.

Så innerligt hänsynslöst mot alla andra som riskerar att bli indragna i deras död.

Jag riktigt hoppas att deras nästa stopp av samma modell sker på en tysk motorväg. Tyska polisen har Mercedesbussar stora nog att rymma dem alla på en gång, och med gallren placerade på insidan istället för dom i Sverige...

Motorcyklarna hämtar dom gärna in med gripskopa och det finns en fastställd taxa att betala för hela operationen när dom släpps ut igen efter en vecka.

Så. Jävla. Hänsynslöst.


Så, hjärtligt välkomna till Öland alla 10.000 läderbögar!
Så länge ni kan uppföra er på vägen och brevid - samt hejar när vi möts så önskar jag er en trevlig vistelse här i Sverige.


Vet ni förresten vad som är det bästa med att låta just detta gänget ockupera Öland i så stor skala?

Det är väldigt liten risk att grundvattennivån påverkas av dessa besökarna... :fakta
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kronofogden var tydligen på hugget och beslagtagit
hojar för 1,5mille.
"Kronofogden har i samverkan med polisen utfört kontroller på motorcyklar som passerat Ölandsbron de senaste dagarna då det pågår en stor mc-träff på Öland. Resultatet efter tre dagars utmätningar – miljonbelopp.
Insatsen har varit möjlig efter att regeringen gett pengar för myndighetssamverkan. Enligt Ante Krizmanic som är sektionschef på Kronofogden i Kalmar så kontaktade polisen Kronofogden och ville genomföra en samarbetsinsats.
– Polisen är intresserad av vissa aspekter och vi på Kronofogden intresserade av utmäta egendomar om man har skulder, säger Ante Krizmanic till SVT.
Hittills har utmätningarna under de tre dagarna vid Ölandsbron gett miljonbelopp enligt Kronofogden.
– Vi har fått ett fantastiskt resultat. Vi har utmätt en handfull motorcyklar av märket Harley Davidson eftersom det är den träffen på Öland. Vi har även utmätt fordon och vi har även sett till att man har fullbetalat för att inte bli av med sin motorcykel. Så det har varit en kombination av utmätningsåtgärder och beloppet är uppe i 1,5 miljon."



Fast med tanke på vad en HD kostar är det ju inte så många hojar.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02

Kronofogden beslagtar motorcyklar vid Ölandsbron​

Vid Ölandsbron står polisen, i samverkan med Kronofogden, och utför kontroller på förbipasserande motorcyklar i samband med en motorcykelträff på Öland. Det rapporterar SVT Småland.
– Polisen är intresserad av vissa aspekter och vi på Kronofogden är intresserade av att utmäta egendomar om man har skulder, säger Ante Krizmanic, sektionschef på Kronofogden i Kalmar, till SVT.
Efter tre dagars utmätningar har motorcyklar till ett värde av 1,5 miljoner kronor beslagtagits.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Om man har modifierat sin motorcykel så måste ha öronproppar för att stå ut med att köra den är man dum i huvet på riktigt.

Det finns ju dom som har hörselproppar för vindbruset (Som Jag) , för att kanske slippa tinnitus och skit på ålderns höst.
Vill ju slippa säga VA? stup i kvarten..
//Tanken
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men hur kan man ens vara bitter över att andra kör hoj? :va

Börjar bli sugen att skaffa en custom för att köra knix och gruskurser med, och nu också förstås köra genom Umeå…

Ja, det finns ju i alla fall en väsentlig skillnad mellad HD-kollektivet och SpårtHåj Dått Kåmm…den ena gruppen kör faktiskt hoj i verkligheten…

Umeå…gnälliga frikyrkliga stollar med hår under fötterna…och den ”nya” E4’an med sjuttiotvå rondeller mitt i veganismens epicenter blev ju verkligen lyckad…Jag håller alltid den gamla vägen, gärna en växel eller två lägre…
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, det finns ju i alla fall en väsentlig skillnad mellad HD-kollektivet och SpårtHåj Dått Kåmm…den ena gruppen kör faktiskt hoj i verkligheten…

Umeå…gnälliga frikyrkliga stollar med hår under fötterna…och den ”nya” E4’an med sjuttiotvå rondeller mitt i veganismens epicenter blev ju verkligen lyckad…Jag håller alltid den gamla vägen, gärna en växel eller två lägre…
Samtliga 72 rondeller i Umeå är dessutom sjukt halkiga när det har regnat. Det är prövat 2 somrar på raken så det var inte tillfälligt. Jag kör också gamla vägen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan du inte videorapportera hit live?
Livestream är inget för mig, för ful för att fastna på bild :hihi har dock tagit lite bilder ifall någon är intresserad, om man nu bara lyckades ladda upp dem från mobilen... :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det finns ju i alla fall en väsentlig skillnad mellad HD-kollektivet och SpårtHåj Dått Kåmm…den ena gruppen kör faktiskt hoj i verkligheten…

Ja, många HD åkare får ju ihop tusen mil på en sommar, till skillnad från dom som ställer på sin hoj för att åka bogan på lördagar.

Den (väldigt) lokala HD klubben har en scoreboard över körda mil på väggen, dom kör hoj i verkligheten...

Och vad är egentligen bra med Kalix?
Inte för att jag på något sätt vill försvara Umeå, men klagar du på Umeå kan du ju för fan inte bo bakom en gödselstack i Kalix?
Det måste ju vara ett helvete att ha flickvännen och alla ex på samma släktmiddag?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja, många HD åkare får ju ihop tusen mil på en sommar, till skillnad från dom som ställer på sin hoj för att åka bogan på lördagar.

Den (väldigt) lokala HD klubben har en scoreboard över körda mil på väggen, dom kör hoj i verkligheten...

Och vad är egentligen bra med Kalix?
Inte för att jag på något sätt vill försvara Umeå, men klagar du på Umeå kan du ju för fan inte bo bakom en gödselstack i Kalix?
Det måste ju vara ett helvete att ha flickvännen och alla ex på samma släktmiddag?


Håller med dig om att HD gubbar kör ganska mycket med sina cyklar. I stort sett varje gång som jag tagit någon färja på mina mc resor så har det varit med någon HD på båten och även BMW GS
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top