-1 kugg på framdrev - hur mycket toppfartsförlust?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ungefärligen hur mycket minskar toppfarten på en hoj med 1 kuggs dropp i framdrevet?

Undrar eftersom min 929:a "ska" ligga någonstans runt 283 km/h som max, och enligt mitt bänkprotokoll så bidde det 255 km/h i verklig hastighet med ett kugg ner fram.
Detta trots 140.8 hk och vridet 106.9 på hjulet...känns märkligt om en kugg gör så mycket, eller tänker jag fel på så många sätt här?

Bänkningsbild.JPG
 
Hur många tänder har du nu?
Hur många tänder är det orginal?
Hur många procent färre tänder har du nu?
 
Gå från 15 till 14 kugg = 14/15 * (nuvarande hastighet med 15 kuggars vid varvstoppet) dvs 0.93 * 120 (den nya föreslagna maxhastigheten) dvs 112 km/h :näsblod
 
Uppgiven hastighet är väl mätarhastighet(lagstadgad +tolerance) medan siffran från bänken är verklig hastighet. Eller finns det en kompensation på siffrorna från bänken?
 
1 kugg fram ger generellt mycket. Plus att din hastighetsmätare visar nu troligen mera rätt om du drevat upp en kugg (högre utväxling) . Men nu var det väl ner?

Min Busa gick från att visa 10-12% för mycket till ca 2% för lite när jag ändrade drevning från 17/40 till 18/38.
Dvs visade nästan helt rätt vs GPS.

Ursäkta, nu var det inte visningen på hastighetsmätaten som var frågan....
 
Last edited:
Det beror ju även på om den orkar varva ut och om inte så beror det på var effekttoppen ligger.

Ska man dreva för max hastighet så ska man ju dreva så att toppfarten precis nås vid det varvtal där man har max effekt.
 
Det beror ju även på om den orkar varva ut och om inte så beror det på var effekttoppen ligger.

Ska man dreva för max hastighet så ska man ju dreva så att toppfarten precis nås vid det varvtal där man har max effekt.

Nu ser det väl ut som om den går på varvstopp. Det bör den göra med då luftmotståndet är skapligt begränsat i bänk.
 
Det är alltså verklig hastighet på bakhjulet, inte vad hastighetsmätaren visade.
Funderar på vilken växel hojen bänkades på...det borde kanske spela roll, om man tänker att den gör sådär 250 på femman?
 
Det är alltså verklig hastighet på bakhjulet, inte vad hastighetsmätaren visade.
Funderar på vilken växel hojen bänkades på...det borde kanske spela roll, om man tänker att den gör sådär 250 på femman?
Enklast är väl att fråga den som gjorde bänkningen.
 
De brukar bänka på 5an

Ska den göra 250km/h dynohastighet originaldrevat då gör den väl 230-235 km/h nudå sku jag tippa
 
Last edited:
Som det redan har sagts så är det inte säkert att det påverkar toppfarten negativt eftersom vissa motorcklar är uppdrevade för att klara ljudkrav vid vissa hastigheter vilket kan göra att den inte riktigt orkar på högsta växeln. Med en kugg mindre fram så kan det göra att den orkar varva ut på högsta växeln. Det är min erfarenhet.
 
I Gearing commander kan du experimetera med kedjedrev och bakhjulsdimensioner # och se effekten av ändringar.

# Vad det gäller bakhjulsdimensioner så har jag en känsla av att det är som med skor och hjälmar.
Samma märkning behöver inte betyda samma diameter / omkrets. :D

https://www.gearingcommander.com/
 
De brukar bänka på 5an

Ska den göra 250km/h dynohastighet originaldrevat då gör den väl 230-235 km/h nudå sku jag tippa

- Nja, den ska väl göra sådär 280+ original enligt spec. Det är därför jag undrar om det försvann sådär 25 km/h på toppen pga en kugg ner på framdrevet.
 
I Gearing commander kan du experimetera med kedjedrev och bakhjulsdimensioner # och se effekten av ändringar.

# Vad det gäller bakhjulsdimensioner så har jag en känsla av att det är som med skor och hjälmar.
Samma märkning behöver inte betyda samma diameter / omkrets. :D

https://www.gearingcommander.com/

- Ja, ska kolla där o se hur det hänger ihop.
 
Vad topphastighet i dyno var, är ganska ointressant då det inte skvallrar ett dugg om huruvida hojen orkar upp i de hastigheterna ute på väg med förare, vägbana och vindmotstånd som komplement.

Finns bara ett sätt och ta reda på hur det står till: Ut och testa. Varvstoppar du relativt enkelt på högsta växeln, har du tappat toppfart.
 
Det här med drevning är ju högst individuellt. Naken-1200-Banditen har 15/45 original och kan teoretisk göra 305 km/h vid 10900 varv - den är omdrevad till 17/43 för att surfa behagligt i 120 och skulle kunna göra 253 km/h på treans växel - om den orkade. Den skulle behöva ha 13/50 för att orka varva ut på högsta växeln i drygt 230 km/h. Olidligt höga varvtal vid normal landsvägskörning typ som för en gsx600f.
 
Toppfarten på en hoj som inte används för att i första hand uppnå så hög hastighet som möjligt är ganska ointressant när det handlar om hastigheter över 250 km/h som räcker bra för våra vägar :) Det har bara samma betydelse som att den som har en moppe som gör 50 väcker avundsjuka hos dem som bara klarar 45 km/h.

En kortare drevning ökar dragkraften på varje växel med samma förhållande som drevningen ändras. Men vid körning kommer hojen med kortare utväxling att ha lägre dragkraft i vissa hastighetsintervall när den måste växlas till en högre växel än den andra som kan ligga kvar på en lägre en stund till.

Så utväxlingen styrs av inom vilka hastighetsintervall man i huvudsak använder hojen och vad som upplevs bäst körmässigt.

Som någon annan skrev så är det också korrekt att drevningen som gör att hojen orkar varva till rpm för max effekt är den som ger högst toppfart.
 
En felkälla kan väl också vara om det slirar mellan bakhjul och rulle på bänken? Visst då får du även fel effekt antar jag.
För jag antar att hastigheten en bänk visar bygger på hur fort rullen snurrar?
Dock är jag ingen specialist på bänkar utan sitter här och spånar. Så det jag säger kan vara fel.
 
Tack o bug för alla kloka svar. Jag inser att det är ett antal olika faktorer som var och en spelar sin roll i den här ekvationen, men blir ändå fundersam över utfallet av att en kugg minus från originaldrevning påverkar topphastigheten så pass mycket, med tanke på att motorn gav mer än 15 hk mer än original.

"Bänken" var nyuppgraderad med både programvara och bromsar, och hojen var rejält nedspänd mot rullarna och såg ut att ha gott grepp.
Killen som genomförde bänkningen och mappningen är rutinerad och har själv byggt och tävlat med både hojar och dragracingbilar. (han känner BG-Björn här på forumet)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top