1 av dessa 6 hojjar blir det, men vilken?

Jag hade en VFR750 -93 som förstahoj. Kanske inte den mest upphetsande modellen på marknaden, men förmodligen marknadens mest kompletta allroundhoj. V-fyran har en härlig gång med spikrakt register också.

Utifrån det tänkta användningssättet du beskriver skulle jag definitivt rekommendera den!

hej jag har haft RF 900 1994 den är grym en touring maskin med sporthojjs motor drar dom flesta grymt bra o åka långt med o den axar riktigt gött

annars har en tjej kompis en rf 600 1993 i super skick gått 2400 mil du får den för 21000

jag har en yamaha fzr-1000 1990 till salu också kostar 1600 i helförsäkring mer info finns om det är av nått intresse

Last edited:
Utifrån vad du beskriver vill jag slå ett slag för TDM, företrädesvis modellerna efter uppdateringarna -96. Har en TRX, samma motor i annat chassi. Har ägt en VFR -91 och utifrån vad du beskriver får den spö av TDM på ungefär allt. Kör nu en Kawa ZRX och på våra semestrar tankar vi andra 2 ggr på varje påfyllning på TDM-en, den killen fiskör inte, (Drar ca 0,4 och rätt ok storlek på tanken. VFR kan ta 0,8 utan att det är något som helst fel.Kör du i Norge är det inte alltid det är så nära som 8-10 mil mellan mackarna och då får du fylla på så fort du ser en). Låga kostnader för driften i övrigt också.

Sväljer lite mer ojämnheter med sitt 18" framhjul, äldre VFR har riktigt usel fjädring. Funkar väl en zillion ggr bättre på grus och där är VFR en pråm. Det sitter väl 140-150/70 bak eller något sånt. Det innebär att du kan köra på däck som funkar både på grus och asfalt. !80/55 -17 på VFR är riktigt dåliga på vad du beskriver att du börjar varje tur med.

Skulle tro att du får ett hondalik för de pengarna, de är kopiöst övervärderade. Gammal torr abs-plast i mängder, tom på stödet!:eek: :kosta Nåt sånt här kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_TDM_850_svart_27001734.htm?ca=23_11&w=3

Går fint att packa på också. Kan tillägga att XJ 900 också brukar dra mycket soppa, annars är den nog lite roligare än sitt rykte. Hade tagit TDM av dessa 6 och då gillar jag inte ens Yamaha nämnvärt.

Får erkänna att den är både bättre och roligare än vad man först kan tro.

Edit;

Hade fel angående vad du får för pengarna. Sökte på 20-30 tusen. Tror du får finare TDM än VFR för de pengarna ändå. Tom lite karaktär i motorn till skillnad från tex ZR-7 (mellanmjölk).

Last edited:
Får man en äldre VFR 750 att dra 0,8 är det något fel. Tjejens hoj kan man åka på 0,45 om man kör laglig motorvägsfart. Normalt drar den aldrig över 0,6. De nyare modellerna är som någon redan nämt något törstigare, jag har kört 0,55 som lägst med min gamla -00:a. Gammelviffern går som ett spjut i högre touringfart också, har smaskat upp -87:an i 240 blås och den går som ett lok.

Utifrån vad du beskriver vill jag slå ett slag för TDM, företrädesvis modellerna efter uppdateringarna -96. Har en TRX, samma motor i annat chassi. Har ägt en VFR -91 och utifrån vad du beskriver får den spö av TDM på ungefär allt. Kör nu en Kawa ZRX och på våra semestrar tankar vi andra 2 ggr på varje påfyllning på TDM-en, den killen fiskör inte, (Drar ca 0,4 och rätt ok storlek på tanken. VFR kan ta 0,8 utan att det är något som helst fel.Kör du i Norge är det inte alltid det är så nära som 8-10 mil mellan mackarna och då får du fylla på så fort du ser en). Låga kostnader för driften i övrigt också.

Sväljer lite mer ojämnheter med sitt 18" framhjul, äldre VFR har riktigt usel fjädring. Funkar väl en zillion ggr bättre på grus och där är VFR en pråm. Det sitter väl 140-150/70 bak eller något sånt. Det innebär att du kan köra på däck som funkar både på grus och asfalt. !80/55 -17 på VFR är riktigt dåliga på vad du beskriver att du börjar varje tur med.

Skulle tro att du får ett hondalik för de pengarna, de är kopiöst övervärderade. Gammal torr abs-plast i mängder, tom på stödet!:eek: :kosta Nåt sånt här kanske?

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_TDM_850_svart_27001734.htm?ca=23_11&w=3

Går fint att packa på också. Kan tillägga att XJ 900 också brukar dra mycket soppa, annars är den nog lite roligare än sitt rykte. Hade tagit TDM av dessa 6 och då gillar jag inte ens Yamaha nämnvärt.

Får erkänna att den är både bättre och roligare än vad man först kan tro.

Edit;

Hade fel angående vad du får för pengarna. Sökte på 20-30 tusen. Tror du får finare TDM än VFR för de pengarna ändå. Tom lite karaktär i motorn till skillnad från tex ZR-7 (mellanmjölk).

Jag hade min VFR750 -93 i knappt tre år och den drog då aldrig över 0.6 liter/mil? Har för mig att tanken är på 21 liter så något problem att tala om med aktionsradien upplevde inte jag i alla fall.

Fjädringen på den tyckte jag gav väldigt bra komfort. Ingen för bankörning kanske men det är ju inte heller det användningsområde som trådskaparen beskriver. Den är också väldigt enkel att justera från utsidan med vanliga verktyg utan att behöva krypa eller ligga.

VFR750 1990-93 har 170/60 bakdäck. Men du har rätt angående grusvägsåka, det är inte VFR:s optimala miljö. Vilket iofs gäller i stort sett samtliga landsvägshojar.

Får man en äldre VFR 750 att dra 0,8 är det något fel. Tjejens hoj kan man åka på 0,45 om man kör laglig motorvägsfart. Normalt drar den aldrig över 0,6. De nyare modellerna är som någon redan nämt något törstigare, jag har kört 0,55 som lägst med min gamla -00:a. Gammelviffern går som ett spjut i högre touringfart också, har smaskat upp -87:an i 240 blås och den går som ett lok.

Jag hade min VFR750 -93 i knappt tre år och den drog då aldrig över 0.6 liter/mil? Har för mig att tanken är på 21 liter så något problem att tala om med aktionsradien upplevde inte jag i alla fall.

Fjädringen på den tyckte jag gav väldigt bra komfort. Ingen för bankörning kanske men det är ju inte heller det användningsområde som trådskaparen beskriver. Den är också väldigt enkel att justera från utsidan med vanliga verktyg utan att behöva krypa eller ligga.

VFR750 1990-93 har 170/60 bakdäck. Men du har rätt angående grusvägsåka, det är inte VFR:s optimala miljö. Vilket iofs gäller i stort sett samtliga landsvägshojar.

Ger mig inte in i nåt käbbel utan nöjer mig med att konstatera att VFR-en alltid dragits med erkänt hög soppaförbrukning, utgår inte bar från min egen. 0,6 är ändå 1-2 dl mer än yamahan. TS påtalar dessutom hur behagligt han satt och här lägger jag in en personlig reflektion. Hondan var en ergonomisk katastrof för MIG. Sitter han bra på en hoj är det väsentligt. Körde CB 900 som var avsevärt snålare än vad de kolosserna normalt var. Gör det CB 900 till en snål hoj? Om den selektive anser att VFR är ett lok rakt fram i 240 undrar jag vad det säger om hur den är på tjälskadade grus och asfaltsvägar? Med däck som t ex MIchelin Sirac kan han få riktigt roligt. Skall tilläggas att den typen av däck har jag ringa eller ingen kunskap om men de verkar funka även på asfalt, kanske tom bättre i regn....? Hur som helst är TDM avsevärt snålare men kör jag TDM för det? Svarar på egen fråga med ett explicit "Nej". TDM är inte på något vis optimal på grus men ljusår bättre än t ex VFR.

Inte alltför ovanligt att man lägger 189/55 istf 170/60 även om det inte finns en enda fördel med det, (tillgänglighet kan vara ett skäl.. 120/60 fram istf originalets 70profil gör dock att pråmen blir lättare att rikta och den understyr inte lika illa.

Utgår från vad TS efterlyser och upplever inte att han får svar på det. Kan börja föreslå andra cyklar men varför röra till det mer? Vi har ju dessutom fått en budget att förhålla oss till.

Att komma med kritik, om än aldrig så konstruktiv, mot VFR är som att yttra något som misshagar ägare till Duccar, HD, Goldwing eller annan valfri märkesfanatiker. Finns ju tom någon som försöker hävda Laverdas Rn'R-status i någon annan tråd!:rofl Kvittar hur råa jag tycker de är, de faller inte under den definitionen.

Ta av skygglapparna, VFR är allround men inte lika allround som TDM. Hondan har lite mer motor om än inte hiskeligt. Byta stift på främre kan få den hårdaste att börja böla.

Efter ett drygt kvartssekel med mc försöker jag använda vad jag sett, hört och erfarit till att svara på TS fråga. Mina egna preferenser lämnar jag därhän.

Hondan har centralstöd vilket måste ses som ett plus. Aldrig har kedjesmörjning, på/av-montering av hjul samt byte av drivpaket varit enklare än med enkelsving och c-stöd.

Personligen tycker jag att trådskaparens beskrivning av det tänkta användningsområdet passar klockrent på VFR750 -93 förutom att han nämnde en kort sträcka grus. Men då jag tolkar det som just "kort sträcka" så anser jag det vara av mindre betydelse.

Det enda jag upplevde som ett minus med min VFR750 -93 var att den var ganska tung, 250 fulltankade kilon är lite i överkant. I övrigt ser jag inte någon som helst skygglapp i att påstå att den förmodligen är marknadens mest kompletta allroundhoj. Vilket också var anledningen till att jag bytte bort den 1995, den var så bra att den blev tråkig..

TDM 850 -91 har jag förvisso aldrig kört(har bara kört TRX850 med nya maskinen), men jag betvivlar inte ett ögonblick att det är en mycket komplett allroundhoj. Se´n är det förstås upp till respektive ägare att bedöma vilka av alla de egenskaper som ryms under begreppet allround som värderas högst, därav kan man ha olika favoriter som bästa allroundhoj.

TDM 850 -91 har jag förvisso aldrig kört(har bara kört TRX850 med nya maskinen), men jag betvivlar inte ett ögonblick att det är en mycket komplett allroundhoj. Se´n är det förstås upp till respektive ägare att bedöma vilka av alla de egenskaper som ryms under begreppet allround som värderas högst, därav kan man ha olika favoriter som bästa allroundhoj.

Inte heller kört tidiga men gillar ljudet mer.

Citerar trådstartaren;

"Årtalet jag skrivit ut är inte så viktigt, utan bara en fingervisning om ungeffärligt årtal."

Den uppdaterade versionen ryms ju också i hans budget vilket ändrar förutsättningarna en aning. Kan man med bästa vilja påstå att VFR är speciellt bra på att svälja ojämnheter och annat? Framgaffeln saknade väl fram till -93 helt inställningsmöjligheter, lägg därtill tyngden. Killen vill köra Norge och when it's tjälskadat in Norge, it's tjälskadat!!:fakta:mattias För min del var styrvinklarnas vinkling rena tortyrinstrumentet på VFR, bättre att kunna sätta hur rakt styre man vill...

VFR är väl på många sätt en ok hoj, men inte så outstanding som många hävdar. Om man nu gillar långfärd går det ju inte ens att montera packväskor utan att den blir ladugårdsväggbred. (Om man nu gillar att hålla tyngdpunkten låg på hojen. Här är ju annars populärt att komma med förslag som 70-liters ryggsäck samt en del andra kreativa förslag på hur man skämmer ut motorcykelns egenskaper effektivast.

Det är ju verkligen en mix av hojar du satt ihop.

Du skriver allround, och nämner touring. Som någon annan redan påpekat, så är det ju rätt svävande vad "allround" betyder.

Jag skulle slå ett slag för TDM i ditt fall, jag har själv ägt en och det som talar för den är den komfortabla körställningen och dess relativa stryktålighet (inte en massa kåpor). Den väger inte så mycket heller, vilket blir en fördel på grusigare vägar. Man ska dock ha klart för sig att det inte är någon direkt offroadare heller, vill du ännu mer åt det hållet så finns det bättre alternativ.

I andra änden av skalan så har du ju VFR, vill du ha något lite sportigare så kika på den. Inte lika bekväm kanske, men med gott rykte för sin stryktålighet.

Yamaha XJ Diversion är också en utmärkt allroundhoj. Praktisk, bekväm, och med kardan om man nu inte gillar att smörja kedjor. Jag tycker kanske den är lite tråkig, lite av en Volvo 240, men det är jag det. :)

Inte heller kört tidiga men gillar ljudet mer.

Citerar trådstartaren;

"Årtalet jag skrivit ut är inte så viktigt, utan bara en fingervisning om ungeffärligt årtal."

Den uppdaterade versionen ryms ju också i hans budget vilket ändrar förutsättningarna en aning. Kan man med bästa vilja påstå att VFR är speciellt bra på att svälja ojämnheter och annat? Framgaffeln saknade väl fram till -93 helt inställningsmöjligheter, lägg därtill tyngden. Killen vill köra Norge och when it's tjälskadat in Norge, it's tjälskadat!!:fakta:mattias För min del var styrvinklarnas vinkling rena tortyrinstrumentet på VFR, bättre att kunna sätta hur rakt styre man vill...

VFR är väl på många sätt en ok hoj, men inte så outstanding som många hävdar. Om man nu gillar långfärd går det ju inte ens att montera packväskor utan att den blir ladugårdsväggbred. (Om man nu gillar att hålla tyngdpunkten låg på hojen. Här är ju annars populärt att komma med förslag som 70-liters ryggsäck samt en del andra kreativa förslag på hur man skämmer ut motorcykelns egenskaper effektivast.

Viffern är klart duglig på sämre väglag också. Inställningsmöjligheter för framgaffeln finns på 87 års modell och torde då rimligtvis finnas även på senare modeller, du som haft en borde väl veta?
Det skiljer väl ca: 10 kg i vikt mellan TDM och tidiga VFR, den har dock blivit tyngre med åren. Å andra sidan har viffern 100-110 pållar beroende på årsmodell och TDM har knappt 80?

Kan man med bästa vilja påstå att VFR är speciellt bra på att svälja ojämnheter och annat? Framgaffeln saknade väl fram till -93 helt inställningsmöjligheter, lägg därtill tyngden. Killen vill köra Norge och when it's tjälskadat in Norge, it's tjälskadat!!:fakta:mattias För min del var styrvinklarnas vinkling rena tortyrinstrumentet på VFR, bättre att kunna sätta hur rakt styre man vill...

Det var ju ett antal år sedan jag sålde min VFR750 -93 men nog var det väl åtminstone justerbar fjäderförspänning i framgaffeln? Bak justerar man detta genom att använda en hylsa på sidan av hojen. Själv sträckte jag upp förspänningen då jag tyckte att den var väl mjuk från fabrik.

Gällande VFR och tjälskott så kan jag garantera att den fick smaka en hel del sådant i Västernorrland där jag bodde, och några större problem att hantera dessa upplevde jag aldrig. Och i detta avseende är ju den lite höga tjänstevikten faktiskt ett plus(under förutsättning att man inte våldskör över ojämnheterna förstås) då den går lugnare på vägen.

Vid långresor hade vi 30-liters Krauser packväskor och en Bagster tankväska vilket fungerade utmärkt. Längsta dagsetappen var 100 mil vilket blev i längsta laget för både förare och passagerare, 70-80 mil hade nog varit mer lagom med passagerare. Men det är ju till viss del individuellt hur mycket man pallar. Ensam på hojen pallar man längre också.

I vilket fall finns det som sagt givetvis alternativ beroende på vem som skall ha hojen och vilka egenskaper under begreppet allroundhoj som denne värderar högst. Jag önskar trådskaparen lycka till med sitt hojval :)

Last edited:
Tack till er alla! riktigt goda råd har jag fått.
Jag tror dock att jag ska gå på magkänslan trots att jag inte ens provat VFR eller Diversion.

Så fort jag ser ett inlägg om TDM får jag lite fjärilar i magen och hoppas att det ska vara något snällt man säger om den. är det kärlek eller? ::rolleyes: att diversion verkar tråkig säger mina ögon direkt.

*Jag ska dessutom lägga till de saker som får mig att välja en TDM.
*Soppa förbrukningen verkar trevlig.
*körställningen är helt underbar.
*jag vill ha möjligheten att köra milslånga grusvägar till ett trevligt fiskeställe ute i skogen.
*inköpspriset för nyare modell med den uppgraderade motorn!

I grund och botten är jag en cross körande kille som älskar att leka i låg hastighet och gärna lite gruskörning.
Det jag helst vill ha är kanske en motard eller liknande, men då försvinner hela möjligheten med långkörningar.
jag kommer dessutom aldrig att köra 200km/h.

I början tyckte jag TDM såg trist och gammal ut, men nu börjar jag mer och mer gilla denna modell...
Jag tror valet är klart! nu handlar det bara om vilken modell jag ska ta å inhandla.:yoparty

Om milslånga grusvägar till trevligt fiskeställe är en egenskap som värderas högt så skall du definitivt avskriva VFR750.

Då låter TDM850 eller liknande som helt rätt val :)

Det TDM hade mot sig vid introduktionen var att den var svår att sätta i ett fack.
En riktig allround - bra till allt.
Inte bäst på något.
Men inte sämst heller.
En god kamrat.

hoj..

Hade nog sneglat åt en sjysst bandit 1200 96-97 mycket hoj för pengen med gott drag och billig försäkring hos suzuki originalförsäkringar.
3009 kr helår helförsäkring har frugan på sin 97 med 5000 kr i självrisk.
Underbart lättkörd hoj som med enkla billiga medel ökar med 20 hkr och några hundringar i munstycken.

Tack till er alla! riktigt goda råd har jag fått.
Jag tror dock att jag ska gå på magkänslan trots att jag inte ens provat VFR eller Diversion.

Så fort jag ser ett inlägg om TDM får jag lite fjärilar i magen och hoppas att det ska vara något snällt man säger om den. är det kärlek eller? ::rolleyes: att diversion verkar tråkig säger mina ögon direkt.

*Jag ska dessutom lägga till de saker som får mig att välja en TDM.
*Soppa förbrukningen verkar trevlig.
*körställningen är helt underbar.
*jag vill ha möjligheten att köra milslånga grusvägar till ett trevligt fiskeställe ute i skogen.
*inköpspriset för nyare modell med den uppgraderade motorn!

I grund och botten är jag en cross körande kille som älskar att leka i låg hastighet och gärna lite gruskörning.
Det jag helst vill ha är kanske en motard eller liknande, men då försvinner hela möjligheten med långkörningar.
jag kommer dessutom aldrig att köra 200km/h.

I början tyckte jag TDM såg trist och gammal ut, men nu börjar jag mer och mer gilla denna modell...
Jag tror valet är klart! nu handlar det bara om vilken modell jag ska ta å inhandla.:yoparty

Hoppas du blir nöjd. Inte fel att låta hjärtat vara med i valet!

Tror ändå det finns än lämpligare cyklar men jag skall inte röra till det mer. Ledsnar du, byt.

Jag har inte heller något positivt att säga om Yamahas XJ-modeller. Nu har jag iofs mest kört 600an. Men största skillnaden mellan den och 900an är motorstorleken, kardanen, vikten och att 600an inte fick dubbla bromsskivor fram förens i slutet av 90-talet.

Jag har händelsevis kört en XJ600 Diversion strypt till 25kW. Den var slö så att klockorna stannade (allt är relativt, den toppade väl 180-190kmh mätarfart eller så och gick att ligga och marscha i 160kmh med utan större problem). Jag skulle inte ens vilja tänka på hur den betydligt tyngde 900an känns med bara 25kW i motorn.
Varje gång jag måste köra en Diversion så kommer jag genast att tänka på en överviktig, astmatisk maratonlöpare som under loppet tvingas andas genom 7 meter trädgårdsslang.

Hoppas du blir nöjd. Inte fel att låta hjärtat vara med i valet!

Tror ändå det finns än lämpligare cyklar men jag skall inte röra till det mer. Ledsnar du, byt.

Enda alternativet jag kommer på är Africa twin.
Lite bättre på grus, betydligt mindre sportighet.
TDM går att köra ganska raskt med, men om jag minns rätt så angavs effekten till sisådär 75 hk.
Någon som vet hur de svarar på korrigering av ljudnivå och utsläpp?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT