1 av dessa 6 hojjar blir det, men vilken?

Det TDM hade mot sig vid introduktionen var att den var svår att sätta i ett fack.
En riktig allround - bra till allt.
Inte bäst på något.
Men inte sämst heller.
En god kamrat.

Det VFR:en har varit så bra på alla år är ju just att den varit allround, den har ju smällt alla andra hojar på fingrarna när det gäller just det, är först på senare år som andra hojar kommit ikapp och i vissa fall förbi VFR:ens mångsidighet.

Enda alternativet jag kommer på är Africa twin.
Lite bättre på grus, betydligt mindre sportighet.
TDM går att köra ganska raskt med, men om jag minns rätt så angavs effekten till sisådär 75 hk.
Någon som vet hur de svarar på korrigering av ljudnivå och utsläpp?

Tänkte närmast på bumsen, R1150 GS, som borde ligga någorlunda rätt i pris. Det är förvisso en hel del annat att förhålla/vänja sig vid vad konceptet beträffar. Med de preferenser TS angett tror jag ändå den hade varit ett bra alternativ.....om TS hade gillat den.

Det VFR:en har varit så bra på alla år är ju just att den varit allround, den har ju smällt alla andra hojar på fingrarna när det gäller just det, är först på senare år som andra hojar kommit ikapp och i vissa fall förbi VFR:ens mångsidighet.

Grus?

Ja. Grus ingick i hans kravspecifikation.

Mats

Ja, fast i början verkade det vara väldigt lite grusvägskörning, senare har han dock skrivit att han vill kunna plöja lite mer grusvägar, och då håller jag med om att viffern inte är den hoj han söker.

Tänkte närmast på bumsen, R1150 GS, som borde ligga någorlunda rätt i pris. Det är förvisso en hel del annat att förhålla/vänja sig vid vad konceptet beträffar. Med de preferenser TS angett tror jag ändå den hade varit ett bra alternativ.....om TS hade gillat den.

R????GS är ett alternativ, men tyngre, klumpigare och dyrare/äldre för samma pris. Jag gillar dem också.

Det är inte för att alla andra blivit bättre, så mycket som att VFR blivit sämre. VTEC förstörde VFR i mitt tycke iaf...
crying_smiley.jpg

Det där förbannade rycket vid 7000...:mad:

Har inte kört den nya än men det ser inte bra ut...

Har Honda anställt Pierre Terblanche utan att tala om det för någon? :zpy

Last edited:
Det är inte för att alla andra blivit bättre, så mycket som att VFR blivit sämre. VTEC förstörde VFR i mitt tycke iaf...
crying_smiley.jpg

Det där förbannade rycket vid 7000...:mad:

Har inte kört den nya än men det ser inte bra ut...

Det stämmer, och modellen blev även fulare då. 98-01 var modellen som snyggast, och även snabbast.

I början var min kravspec på hojen endast till för väldigt lite grus....
men efter ett tag insåg jag att det kan vara kul att ge sig på någon liten "genväg" då å då, samt att kunna dra ut med hojjen till lite fiske är ju inte helt fel..

Jag vill dock gärna veta mycket mer om TDM nu..
berätta MER :D:gnissla

men efter ett tag insåg jag att det kan vara kul att ge sig på någon liten "genväg" då å då, samt att kunna dra ut med hojjen till lite fiske är ju inte helt fel..

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_tdm_850_2000.php Specsen.
Jag tycker det är en helt ok hoj. Hyfsat drag, går att svänga med, jag kan köra typ 15 mil innan arslet säger ifrån. Gaska hög sitthöjd så har du taxben får du svårt att nå ner.
Det enda irriterande är att det blir en del tubulens från kåpan. Jag som är 194 cm läng får turbulensen strax under hjälmen så jag märker inte mycket ab den förrän jag får för mig att köra olagligt och vill krypa ihop.

Det där med "genvägar"... Den slukar förvisso grusväg och elände bättre än de allra flesta landsvägshojar, men jag vill ännu en gång säga att den trivs INTE ute i terrängen, den är mest av allt en landsvägshoj, trots sitt utseende.

Några fler ord jag skulle vilja ge den: Lättmanövrerad, lätt att bryta ner i kurvorna. Undvik att montera centralstöd (tar i marken vid inspirerande körning), se också upp med dynojettade 850. Den låter fantastiskt med rätt slip-on, se till att köpa en där du får det med på köpet. En vanlig sjukdom på TDM 850 är oljeläckage (ofarligt men irriterande). TDM 900 är i stort sett helt fri från sjukdomar.

Det var väldigt kort vad jag kom på, men här kommer lite länkar så att du kan specialstudera:

Allt om TDM:
http://jbx9.free.fr/tdm/index.php

TDM-forum:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/

App-app-app...inte dra Pierre i smutsen, han ritade världens sexigaste tjockmotard. :fakta Fulviffern har Honda ritat ihop för att göra feta tyskar med loafers och midjeväska nöjda.

App-app-app...inte dra Pierre i smutsen, han ritade världens sexigaste tjockmotard. :fakta Fulviffern har Honda ritat ihop för att göra feta tyskar med loafers och midjeväska nöjda.
Han har ritat sexiga saker som 851/888, :yoparty, men efter senare psykadeliska designer funderar man på om inte hans senaste LSD-tripp blev för mycket för hans hjärna. (Multistrada, 999, MH900)

Last edited:
Någon som vet hur de svarar på korrigering av ljudnivå och utsläpp?

Effekten efter uppdatering anges väl till en 82 hk, eller så. TRX något mer. I verkligheten, är TDM-en piggare trots högre vikt enligt min uppfattning. TRX är löjligt högt växlad och behöver bums få åtminstone 2 kugg till på bakdrevet. TDM är något lägre växlad och går mjukare (relativt begrepp i sammanhanget) också pga av avgaseriet, orkar varva ur lite bättre på sista. TRX har två separata blås, TDM 2-jättestormyskoburk-2. Får intrycket att detta lirar bättre.

Det är erkänt att de sliter nålar och emulsionsrör som hejsan och dynotennkiten är ingen highscore i detta fall. Förgasarbyte är nästan av nöden om man skall gå den vägen. I TRX-tråden finns en massa info om såväl påstådda fördelar och nackdelar vad gäller trim och inte minst bestyckning. Det är när det börjar diskuteras skillnader mellan TDM/TRX det blir farligt. I must warn you though...It's a dark place och frågan är om du kommer helbrägda ur det..... Det är som att ramla in i sekterismen i GSX/Katana-tråden, mysigt först men sen stängs dörren bakom en.

Effekten efter uppdatering anges väl till en 82 hk, eller så. TRX något mer. I verkligheten, är TDM-en piggare trots högre vikt enligt min uppfattning. TRX är löjligt högt växlad och behöver bums få åtminstone 2 kugg till på bakdrevet. TDM är något lägre växlad och går mjukare (relativt begrepp i sammanhanget) också pga av avgaseriet, orkar varva ur lite bättre på sista. TRX har två separata blås, TDM 2-jättestormyskoburk-2. Får intrycket att detta lirar bättre.

Det är erkänt att de sliter nålar och emulsionsrör som hejsan och dynotennkiten är ingen highscore i detta fall. Förgasarbyte är nästan av nöden om man skall gå den vägen. I TRX-tråden finns en massa info om såväl påstådda fördelar och nackdelar vad gäller trim och inte minst bestyckning. Det är när det börjar diskuteras skillnader mellan TDM/TRX det blir farligt. I must warn you though...It's a dark place och frågan är om du kommer helbrägda ur det..... Det är som att ramla in i sekterismen i GSX/Katana-tråden, mysigt först men sen stängs dörren bakom en.

Intressant! Tänkte i första hand på om det brukade utföras standardoperationer på luftburks och ljuddämparsidan (plus bestyckning) som ger oväntat mycket effekt. Är ju ganska vanligt på twinnar och stånkor att de kastrerats för att klara ljudnivån, vilket ger att motorn går oerhört mycket bättre om man återställer den till det skick konstruktören tänkt sig.

Intressant! Tänkte i första hand på om det brukade utföras standardoperationer på luftburks och ljuddämparsidan (plus bestyckning) som ger oväntat mycket effekt. Är ju ganska vanligt på twinnar och stånkor att de kastrerats för att klara ljudnivån, vilket ger att motorn går oerhört mycket bättre om man återställer den till det skick konstruktören tänkt sig.

På TDM 900 finns en "flärp" i luftburken som ska minimera insugsljudet på låga varv (precis samma korkade uppfinning som sitter på Honda VFR), och denna brukar man ju ögonblickligen sätta ur spel för att få lite bättre svar i motorn på lägre varv (dock inte mer effekt). Och så blåsen förstås, det sitter ju katalysatorer på 900.

I övrigt känner jag inte till att det finns några riktigt lättplockade frukter, 850 är "hyfsad" redan som den kom från fabriken. Givetvis kan man fixa med blås och bestyckning, men inte med större vinster än på någon annan hoj.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra