1 av dessa 6 hojjar blir det, men vilken?

Jag rekommenderar dig http://www.vfr-forum.se om du nu skulle tveka på att köpa den. Inte många lessna toner på det forumet om man säger så.
Jag har självt tänkt mig en VFR som första hojj efter 125:an, frågan är bara hur dyrt det blir att strypa den till 25kw:huvet

Har kört zr 7, gsx 550 o 1100, och xj 900. Av dessa som förstahoj skulle jag lätt valt xj n . Anledning, den har kardan, dvs underhållsfri, trevligt för nybörjare, och bekvämt vid längre turer. Avslappnad körställning, min polare drog ner till italien på sin, och hade alltid trånande blickar mot min var gång han såg den. Liten söt toppkåpa, ville först dra bort den, men efter ett par 50+ mil/dag så insåg jag hur enormt skön den var. Inbjuder till en avslappnad och bekväm körning, trivs väl bäst mellan 70 o 160 men finns mer pulver om det behövs. Ligger på närmare litern, det är skönt med vridet den typen av cykel ger, behöver inte växla så mkt. Passagerare sitter bekvämt, och effekt nog för att det inte ska kännas krystat. O just det, xj har varit sveriges mest sålda cykel ett par år, med all rätt. Motorn är skottsäker !!! En 7000 mil på mätaren är inget o vara rädd för, de är ungefär som en gammal 240, de bara går o går. Håller sig stabilt i värde också.

Zx 7, lite som en avklädd ninja. Kul hoj, bra chassie, men toppigt register, var snäll mot den i början o fick inget flyt i körningen. Då den piskas så faller bitarna på plats, absolut. Bra bromsar, men kanske inte en perfekt förstahoj. Som sagt, toppigt register, så passagerar på och det blir massa växlande. Märks verkligen att den saknar ett par hundra kubik från XJn. Lite tveksam kvalitet på vissa delar.

Gsx 750, har som sagt kört lille o storebror, den lilla var "vettig" o börja på, stabil, lugn, och bekväm. Storebror var en xj på steorider, muskulös, massor med vrid, bättre chassie än xj n, men det märks inte av förän den pressas. 750, det e lite lite enligt mig. Finns en anledning att den och cb 750 är överrepresenterade på körskolor. Du vet vad du får, inte för mkt eller för lite av något. men utan toppkåpa för längre turer, den lite mindre motorn, o kanske någon bak på. Nja, den e helt ok, men xj n går längre, håller värdet bättre, och är enkel att få såld.

Vfr, aldrig kört den, men ett par vänner har dem och varit väldigt nöjda. Går långt, håller värdet. Dock, 750, ja jag vet, det e en v twin, men jag gillar kubik.....

Har kört zr 7, gsx 550 o 1100, och xj 900. Av dessa som förstahoj skulle jag lätt valt xj n . Anledning, den har kardan, dvs underhållsfri, trevligt för nybörjare, och bekvämt vid längre turer. Avslappnad körställning, min polare drog ner till italien på sin, och hade alltid trånande blickar mot min var gång han såg den. Liten söt toppkåpa, ville först dra bort den, men efter ett par 50+ mil/dag så insåg jag hur enormt skön den var. Inbjuder till en avslappnad och bekväm körning, trivs väl bäst mellan 70 o 160 men finns mer pulver om det behövs. Ligger på närmare litern, det är skönt med vridet den typen av cykel ger, behöver inte växla så mkt. Passagerare sitter bekvämt, och effekt nog för att det inte ska kännas krystat. O just det, xj har varit sveriges mest sålda cykel ett par år, med all rätt. Motorn är skottsäker !!! En 7000 mil på mätaren är inget o vara rädd för, de är ungefär som en gammal 240, de bara går o går. Håller sig stabilt i värde också.

Zx 7, lite som en avklädd ninja. Kul hoj, bra chassie, men toppigt register, var snäll mot den i början o fick inget flyt i körningen. Då den piskas så faller bitarna på plats, absolut. Bra bromsar, men kanske inte en perfekt förstahoj. Som sagt, toppigt register, så passagerar på och det blir massa växlande. Märks verkligen att den saknar ett par hundra kubik från XJn. Lite tveksam kvalitet på vissa delar.

Gsx 750, har som sagt kört lille o storebror, den lilla var "vettig" o börja på, stabil, lugn, och bekväm. Storebror var en xj på steorider, muskulös, massor med vrid, bättre chassie än xj n, men det märks inte av förän den pressas. 750, det e lite lite enligt mig. Finns en anledning att den och cb 750 är överrepresenterade på körskolor. Du vet vad du får, inte för mkt eller för lite av något. men utan toppkåpa för längre turer, den lite mindre motorn, o kanske någon bak på. Nja, den e helt ok, men xj n går längre, håller värdet bättre, och är enkel att få såld.

Vfr, aldrig kört den, men ett par vänner har dem och varit väldigt nöjda. Går långt, håller värdet. Dock, 750, ja jag vet, det e en v twin, men jag gillar kubik.....
Det är en V4.

V4 på 750 kubik, ok, som sagt, inte för insatt i den modellen. Rätta mig om jag tänker fel, men då borde viffern ge ungefär samma bottenvrid som en rad4 med samma cylindervolym ?

Jag hade en XJ 600 som första hoj efter 125:an en gång i tiden.
Tourade mycket med den runt i europa + passagerare.
Aldrig några problem. XJ 900 lär ju inte vara sämre.

Jag rekommenderar dig http://www.vfr-forum.se om du nu skulle tveka på att köpa den. Inte många lessna toner på det forumet om man säger så.
Nej vi är en ganska glad grupp av motorcykelägare. Som andra redan sagt: Troligtvis den mest problemfria hojen du kan ha.
Jag har självt tänkt mig en VFR som första hojj efter 125:an, frågan är bara hur dyrt det blir att strypa den till 25kw :huvet
Kör du äldre VFR bör det väl inte bli alltför avancerat. Nyare (allt efter -01) vetitusan. Fråga på vfr-forumet, är rätt säker på att du kommer få ett långt och utförligt svar därifrån. :)

OP:
Behöver jag ens säga vad jag tycker? Klart du ska ha en VFR. Säger sig självt!

ser ju grymt fräsch ut.... jag måste fara å provköra en diversion 900 och en VFR...

Nej vi är en ganska glad grupp av motorcykelägare. Som andra redan sagt: Troligtvis den mest problemfria hojen du kan ha.

Kör du äldre VFR bör det väl inte bli alltför avancerat. Nyare (allt efter -01) vetitusan. Fråga på vfr-forumet, är rätt säker på att du kommer få ett långt och utförligt svar därifrån. :)

OP:
Behöver jag ens säga vad jag tycker? Klart du ska ha en VFR. Säger sig självt!

Ju mer någon berömmer en motorcykel, destå mer vill man prova den, så jag kan lova att VFR ligger högst upp på min priolista nu! :)

Last edited:
Som mer eller mindre fattig student har jag tänkt mig en 91:a så försäkringen inte tar min årsinkomst.
Jag har ställt en del frågor på det forumet, dock inte den. Men det är ingen brådska med det då pengarna kommer trilla in först efter sommaren.
Polarn reggade om sin gamla gixxer på 120hk till 25kw på AVA MC, så jag tror nog inte VFR:n blir något större problem. Fast jag ser hellre att jag köper strypningarna från tyskland och sätter dit dem själv istället för att punga ut en massa pengar på att AVA MC ska göra det.

För min del vill jag ha VFR:n då den verkar väldigt pålitlig. Jag åker ju en italiensk 125:a idag, och har så gjort i ett par år nu. Den är ju allt annat än pålitlig kan jag ju säga. Men ack så bra motorcykel i övrigt.

Last edited:
Tjejen har en VFR -87, och jag hade en -00:a. Kan verkligen rekomendera den hojen. Väldigt skön att köra, problemfri och förtroendeingivande. Jag är nästan lite ångerfull att jag sålde min, men eftersom det var min första hoj var jag såklart nyfiken på att se om gräset var grönare på andra sidan.

Av de hojar du listat VFR:en helt klart. Hade du inte listat några hojar hade jag sagt samma!

En polare har en 94:a, den är mysig, bekväm, lagom sportig och låter underbart. Vill du dessutom köra med spätta sitter även denna skönt utan att behöva imitera en koala. :)

Så, iväg och köp med dig nu. Schas! :D

Av de hojar du listat VFR:en helt klart. Hade du inte listat några hojar hade jag sagt samma!

En polare har en 94:a, den är mysig, bekväm, lagom sportig och låter underbart. Vill du dessutom köra med spätta sitter även denna skönt utan att behöva imitera en koala. :)

Så, iväg och köp med dig nu. Schas! :D

haha underbart!
jag vill gärna prova en NU!...

Schasade du mig? schas säger man till hundar, jag är ingen hund jag är en människa. *Solsidan* underbart... :)

haha underbart!
jag vill gärna prova en NU!...

Schasade du mig? schas säger man till hundar, jag är ingen hund jag är en människa. *Solsidan* underbart... :)

Jag schasade iväg dig till närmaste handlare/privatsäljare för att provköra en VFR! Schasning i all välmening alltså. :)

Jag schasade iväg dig till närmaste handlare/privatsäljare för att provköra en VFR! Schasning i all välmening alltså. :)

Precis så jag tog det också!:yoparty

Jag har nu lyssnat på era kommentarer och tips.
Vad jag kommit fram till är att jag har tre kandidater som jag väljer mellan;

VFR 750, TDM850 & Diversion 900.

VFR och Diversion måste jag provköra innan jag kan uttala mig mer om dem.

Kan ni ge mig lite positiv samt negativ kritik kring dessa tre hojjar.
Negativ kan ju behövas då jag knappt hört något negativt om dem, men det måste väl finnas. :huvet

tex, dyr service, drar mycket soppa, vibrationer, dyr som fan å försäkra eller annat..

Last edited:
Jag har en VFR -02, men vi har haft en runda om detta på forumet och konsensusen är att VFR:s i allmänhet är ganska törstiga. Min drar runt 0,63/mil vilket verkar vara standard, någon centiliter hit eller dit på årsmodellerna (generellt lägre på de äldre faktiskt, lustigt nog).

För min del tycker jag inte servicekostnaderna är så blodiga. Jo förresten, 2400-milaren på -02 och framåt, vilket ändå inte verkar vara aktuellt, är riktigt saftig eftersom du har VTEC. Annars är det, vad jag vet, som alla andra hojar.

För -02an ger jag 500 spänn/månad hel/hel på IF, 6000 självrisk. Det blir inte dyrare så generellt sett. Ett tips är, som vanligt, att ringa runt. Jag är fortf. relativt ung (25) så för mig är nog detta det bästa alternativet, men jag har inte ringt till andra. IF har tabeller på hur mycket du betalar/månad för märkesförsäkringen, kan vara värt att kolla på dem för att få ett riktmärke.

Precis så jag tog det också!:yoparty

Jag har nu lyssnat på era kommentarer och tips.
Vad jag kommit fram till är att jag har tre kandidater som jag väljer mellan;

VFR 750, TDM850 & Diversion 900.

VFR och Diversion måste jag provköra innan jag kan uttala mig mer om dem.

Kan ni ge mig lite positiv samt negativ kritik kring dessa tre hojjar.
Negativ kan ju behövas då jag knappt hört något negativt om dem, men det måste väl finnas. :huvet

tex, dyr service, drar mycket soppa, vibrationer, dyr som fan å försäkra eller annat..

Visst, jag har inte kör TDM eller Diversion, men jag kan spy på med fördomar:

Diversion. Jag känner en snubbe som kört rätt många motorcyklar. Han kör en trött Suzuki som inte för många glada (modiga 50 pållar i den), ändå utnämde han Diversion till den tråkigaste hojen han kört. Sen räcker det ju med att titta på den för att tappa livslusten....

TDM: Det var det där med att titta på och livslust ja...

:D

som alla andra säger .. vrf är den hojjen jag hade valt utav de du räknade upp, och de utav 3 anledningar 1 det är en honda 2 v4 3 bra komfort på hojjen, klämmer ganska lätt många mil på den

Diversion. Jag känner en snubbe som kört rätt många motorcyklar. Han kör en trött Suzuki som inte för många glada (modiga 50 pållar i den), ändå utnämde han Diversion till den tråkigaste hojen han kört. Sen räcker det ju med att titta på den för att tappa livslusten....
Jag har inte heller något positivt att säga om Yamahas XJ-modeller. Nu har jag iofs mest kört 600an. Men största skillnaden mellan den och 900an är motorstorleken, kardanen, vikten och att 600an inte fick dubbla bromsskivor fram förens i slutet av 90-talet.

Jag har händelsevis kört en XJ600 Diversion strypt till 25kW. Den var slö så att klockorna stannade (allt är relativt, den toppade väl 180-190kmh mätarfart eller så och gick att ligga och marscha i 160kmh med utan större problem). Jag skulle inte ens vilja tänka på hur den betydligt tyngde 900an känns med bara 25kW i motorn.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT