Har kört zr 7, gsx 550 o 1100, och xj 900. Av dessa som förstahoj skulle jag lätt valt xj n . Anledning, den har kardan, dvs underhållsfri, trevligt för nybörjare, och bekvämt vid längre turer. Avslappnad körställning, min polare drog ner till italien på sin, och hade alltid trånande blickar mot min var gång han såg den. Liten söt toppkåpa, ville först dra bort den, men efter ett par 50+ mil/dag så insåg jag hur enormt skön den var. Inbjuder till en avslappnad och bekväm körning, trivs väl bäst mellan 70 o 160 men finns mer pulver om det behövs. Ligger på närmare litern, det är skönt med vridet den typen av cykel ger, behöver inte växla så mkt. Passagerare sitter bekvämt, och effekt nog för att det inte ska kännas krystat. O just det, xj har varit sveriges mest sålda cykel ett par år, med all rätt. Motorn är skottsäker !!! En 7000 mil på mätaren är inget o vara rädd för, de är ungefär som en gammal 240, de bara går o går. Håller sig stabilt i värde också.
Zx 7, lite som en avklädd ninja. Kul hoj, bra chassie, men toppigt register, var snäll mot den i början o fick inget flyt i körningen. Då den piskas så faller bitarna på plats, absolut. Bra bromsar, men kanske inte en perfekt förstahoj. Som sagt, toppigt register, så passagerar på och det blir massa växlande. Märks verkligen att den saknar ett par hundra kubik från XJn. Lite tveksam kvalitet på vissa delar.
Gsx 750, har som sagt kört lille o storebror, den lilla var "vettig" o börja på, stabil, lugn, och bekväm. Storebror var en xj på steorider, muskulös, massor med vrid, bättre chassie än xj n, men det märks inte av förän den pressas. 750, det e lite lite enligt mig. Finns en anledning att den och cb 750 är överrepresenterade på körskolor. Du vet vad du får, inte för mkt eller för lite av något. men utan toppkåpa för längre turer, den lite mindre motorn, o kanske någon bak på. Nja, den e helt ok, men xj n går längre, håller värdet bättre, och är enkel att få såld.
Vfr, aldrig kört den, men ett par vänner har dem och varit väldigt nöjda. Går långt, håller värdet. Dock, 750, ja jag vet, det e en v twin, men jag gillar kubik.....