1 av dessa 6 hojjar blir det, men vilken?

Myrevik

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Yamaha xj 900??
Hej på er alla.
Jag ska alltså köpa en av dessa 6 hojjar.
Suzuki GSX 750(-93)
Kawasaki zr-7 (-00)
Yamaha TDM 850 (-91)
Yamaha xj diversion 900 (-95)
Honda NTV 650 Revere (-93)
Honda VFR 750 (-93)

Årtalet jag skrivit ut är inte så viktigt, utan bara en fingervisning om ungeffärligt årtal.

Jag ska berätta bakgrund och till vad jag ska använda motrcykeln.
Jag har nytagit kortet i höstas och inte kört en meter efter det
= riktigt sugen nu!
Jag övningskörde med en Honda CB1000 av något slag, helt underbar maskin tycker jag, som inte har något att jämföra med.

hur som helst, vad jag vill ha cykeln till är att köra till jobbet varje trevlig dag och vill gärna kunna tacka ja till erbjudande av svärfar att hänga med på en längre styrning (köra genom norge eller en sväng i Europa) men i huvudsak som en pendlarhoj som man kan ta lite omvägar med om det är bra väder.

vägen till jobbet består av en kort sträcka grus, en längre sträcka liten bya väg och sedan typ 90 väg/landsväg.

Då jag aldrig tidigare haft en touring/sportmaskin behöver jag er hjälp att hitta den rätta.

Summan jag tänker lägga är mellan 20 & 35 tusen. ska vara billig att försäkra typ halvförsäkring max 6000:-

Vad tror ni om de hojjarna jag ställt upp emot varandra? har ni andra förslag?
Mvh
//Fredrik

Eftersom du vill kunna toura lite längre sträckor så hade jag lätt valt en med kåpor, Honda VFR eller möjligen Suzuki GSX.

Jag har aldrig hört någon säga något ont om Honda VFR... Det är ju inga rejsputtar som köper en sådan och motorn, ljudet... :tummenupp Min favorit är 90-93 och en fin sådan borde du kunna hitta för runt 25. Spelar ingen roll hur mycket den har gått, allmänskicket avgör. Motorerna går inte ta död på om man inte gör det med flit.

Ska du dessutom åka lite touring så är ju valet ganska givet :)

En del kommer föreslå offorad eftersom du nämner grus, det är ju rätt, men exakt hur mycket grusväg kör du? Det går alldeles utmärkt att transportera sig några kilometer på grusväg även med en racehoj skodd med slicks, om man måste.

Duger finfint till seriös bansmisk också, om man vill det.
http://www.youtube.com/watch?v=FdFCCI51vxI&feature=related

Last edited:
hej. jag hade valt en Suzuki som denna, synd att den inte hade packväskor bara...lycka till.
http://www.blocket.se/halland/Suzuk...tten/Suzuki_GSX_750_F_23825712.htm?ca=12&w=33

Last edited:
Jag skulle ha provkört, olika hojar med ganska olika karaktär, en del av dessa gillar mer att "plågas" än andra.

Stor offroad? Africa twin Dr big inget som lockar, de klarar dina önskemål dessutom ypperligt:tummenupp

Vet en som har en riktigt fin viffer 1992 till salu:)

VFR'en utan tvekan, bra för långfärd och nästan lika smidig som en sporthoj. Låter skönt också.

Enligt din beskrivning vad du kommer tt använda hojen till så är det TDM. Den passar som klippt och skuret till dig. Norge resa och till en viss del grusväg. Bor du i norr och har tjälskadade vägar tillika så.... TDM!

Mats

Honda VFR 750 (-93) - Om du primärt gillar att åka långa turer som jag...

Yamaha XJ diversion 900 (-95) - Om inte VFR... bra hoj...

Annat förslag : Deauville 650 ( storebrodern till Varadero i Honda's Touringklass, ska köpa en sån snart är det tänkt, ren touringhoj inte sportig men bekväm. ) Dock ligger de på 35-45 tusen så lite dyrare..

Enligt din beskrivning vad du kommer tt använda hojen till så är det TDM. Den passar som klippt och skuret till dig. Norge resa och till en viss del grusväg. Bor du i norr och har tjälskadade vägar tillika så.... TDM!

Mats

I fall du satsar på en TDM så tycker jag du ska gå på den med nya motorn. Vill minnas att den är från -96 och framåt.

Vfr`n e ju en kanon hoj :tummenupp
Men jag hade valt en 7e hoj på 1000 cc som e samma stuk på som Vfr`n...
Yamaha YZF1000R Thunderace Mycke hoj för vettiga slantar:tummenupp

Tack för alla bra kommentarer, jag har precis varit och provkört en TDM 850 -91 & en Honda sevenfifty -99. Jag tycker att TDM:en kändes riktigt skön, grymt skön körställning.

Jag tolkar dessa svar som att det nu står mellan en motorcykel i stil med TDM:en, eller typ en VFR. jag ska kolla lite mer på de förslag jag fått av er nu.

Grymt kul var det att köra iaf!:yoparty

Glömde en sak!
tjälskadade vägar ca 4 km varje dag under vårperioden, (ca 3 veckor).

Jag måste provköra en vfr. har aldrig kört något som den ens.
hoppas på fler förslag av er.

Någon som har en VFR i Luleå att provköra?
Mvh

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...