-01 endurohjul på en -07:a husaberg!

Gabbe

Rackabajk MC
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 -07 + R1 fighter -02
Har ett endurokit komplett med ok och pump/handtag från en 650 -01 , och skulle vilja ha på det på min nya -07:a. Frågan är dock hur jag ska lösa det. Först och främst behöver jag väl en axel från en -01-02 sen behövs väl några distanser med. Men sen till problemet....Sitter ju radial-ok på hojen , och därmed har jag ju ingen stans att fästa enduro-oket. Funderar på om man kan bygga nått fäste som man sätter i radial-ok fästet , och som man sen sätter enduro-oket i!? Hjälp mig nu med tips och idéer. Kanske nån annan som byggt nått liknande eller vet om det finns nått färdigt kit? alternativet är väl att sätta på motardskivan på endurofälgen , men det vill jag helst inte..

Gabbe skrev:
2446462 Har ett endurokit komplett med ok och pump/handtag från en 650 -01 , och skulle vilja ha på det på min nya -07:a. Frågan är dock hur jag ska lösa det. Först och främst behöver jag väl en axel från en -01-02 sen behövs väl några distanser med. Men sen till problemet....Sitter ju radial-ok på hojen , och därmed har jag ju ingen stans att fästa enduro-oket. Funderar på om man kan bygga nått fäste som man sätter i radial-ok fästet , och som man sen sätter enduro-oket i!? Hjälp mig nu med tips och idéer. Kanske nån annan som byggt nått liknande eller vet om det finns nått färdigt kit? alternativet är väl att sätta på motardskivan på endurofälgen , men det vill jag helst inte..
Sätta stora skivan på stora hjulet kan du redan nu börja med. Montera lilla oket kan du glömma.
Det finns en hel bunt trådar om hur jag och andra löst detta, sök lite. :)

Tro mig.. jag sökte och sökte , men hittade inget!!

Hade precis lyckats hitta ett par trådar om det... gällde bara att komma på vilket sökord som gällde:rolleyes: Men tack iaf:tummenupp

Gabbe skrev:
2447495 Hade precis lyckats hitta ett par trådar om det... gällde bara att komma på vilket sökord som gällde:rolleyes: Men tack iaf:tummenupp
:tummenupp :tummenupp

Lycka till

Har en idé annars, du får min hoj MED stora hjul monterade så får jag din ?? Låter bra??

Supermoto skrev:
2450181 :tummenupp :tummenupp

Lycka till

Har en idé annars, du får min hoj MED stora hjul monterade så får jag din ?? Låter bra??

JAAA!!!... så gör vi... eller inte:tungan

Gabbe skrev:
2451052 JAAA!!!... så gör vi... eller inte:tungan
Skit oxå :näsblod

Hoppas vi får se dig med skönheten på nån bana så snart det går :) :tummenupp

Gabbe skrev:
2446462 Har ett endurokit komplett med ok och pump/handtag från en 650 -01 , och skulle vilja ha på det på min nya -07:a. Frågan är dock hur jag ska lösa det. Först och främst behöver jag väl en axel från en -01-02 sen behövs väl några distanser med. Men sen till problemet....Sitter ju radial-ok på hojen , och därmed har jag ju ingen stans att fästa enduro-oket. Funderar på om man kan bygga nått fäste som man sätter i radial-ok fästet , och som man sen sätter enduro-oket i!? Hjälp mig nu med tips och idéer. Kanske nån annan som byggt nått liknande eller vet om det finns nått färdigt kit? alternativet är väl att sätta på motardskivan på endurofälgen , men det vill jag helst inte..

Hej.
Byt undre del på v-gaffel ben, buslätt samt ca 700kr för nedre fästet, då passar din enduro caliper.
Verktyg: Värme pistol, skruvstäd med alu backar samt en stor skiftnyckel, vid montering applicera lite locktite.
Metod: Sätt nedre gaffelben i skruvstäd, värm fästet för bromscalipern runt om, skruva av fästet, om gaffelbenet lutar nedåt så rinner inte oljan ut.
Montering: omvänt, men behöver inte värmas, byt o-ring i botten.
Svarva 2st distanser med rätt diameter så att de passar där din framaxel som har en större diameter suttit, gör en slitz i dessa så att de kan klämmas ihop, montera dessa i H samt V gaffelben, köp -01 framaxel, montera hjulet samt din enduro caliper, kontrollera att allt är draget, starta motorn, provkör.
Våren kommer: byt tillbaka samt montera motardhjulen.

Hlsn
Thomas

Enginehardware skrev:
2453126 Hej.
Byt undre del på v-gaffel ben, buslätt samt ca 700kr för nedre fästet, då passar din enduro caliper.
Verktyg: Värme pistol, skruvstäd med alu backar samt en stor skiftnyckel, vid montering applicera lite locktite.
Metod: Sätt nedre gaffelben i skruvstäd, värm fästet för bromscalipern runt om, skruva av fästet, om gaffelbenet lutar nedåt så rinner inte oljan ut.
Montering: omvänt, men behöver inte värmas, byt o-ring i botten.
Svarva 2st distanser med rätt diameter så att de passar där din framaxel som har en större diameter suttit, gör en slitz i dessa så att de kan klämmas ihop, montera dessa i H samt V gaffelben, köp -01 framaxel, montera hjulet samt din enduro caliper, kontrollera att allt är draget, starta motorn, provkör.
Våren kommer: byt tillbaka samt montera motardhjulen.

Hlsn
Thomas

Jo har funderat lite på det att byta undre delen... Fast jag hade ju tänkt att det ska vara smidigt att byta , om jag t.ex vill ut och köra enduro på en söndageftermiddag , för att sen kunna byta tillbaka och åka motard på måndan igen. Din lösning funkar ju iofs sen över vintern t.ex när endurohjulen får sitta på hela tiden.

*/ ?>
Back