0- 100km, tid på motard?

ypvs skrev:
Ointressant.

Ungefär som:
Hur hoppvänlig är en GP hoj?
Vad är stoppsträckan på asfalt med en is racing hoj?
Hur snygg är en Enfield?
Vilken är bästa varvtiden på Arlanda crossbana med en Intruder?
Hur många grejor pajar per investerad krona på en HD inom 2 år?

Daniel

Ha ha ha, min personliga favorit är ändå "Hur långt är ett snöre" då brukar det bli tyst.

mr_ping skrev:
GSXR 1000 -02 = 3.1sek. vid nån test läste jag... men sen är det väl bantade japanare som är 1.30 långa och väger 40kg.

Har en film när jag kör mot min polares Aprilia RS250 (jag kör Husaberg FS650 med crossfälgar). Jag tar han lätt upp till 100.

Tror du att du kan ladda upp den filmen?

Tillräckligt snabb...

Jag körde ifrån en R1:a med min husaberg upp till 100 ungefär, sen kom han som ett skott, skulle han slirat mer på kopplingen så skulle han nog tagit mig lugnt.. Drog 2 eller tre gånger.

mr_rockster skrev:
Tillräckligt snabb...

Jag körde ifrån en R1:a med min husaberg upp till 100 ungefär, sen kom han som ett skott, skulle han slirat mer på kopplingen så skulle han nog tagit mig lugnt.. Drog 2 eller tre gånger.
Varför är jag den enda som aldrig fått något rödljusrace!? :( Inte för att det behövt vara det, men jag kände att jag behövde få det ur mig ;D

Startar man på trean tycker jag det är lättare att göra en bra start på motard än på sporthoj, sporthojjen står gärna rakt upp ifall man klantar sig lite. Fast man kanske blive duktigare på det där med starter sen början på förra sommaren...

h-street skrev:
4,325s ktm640sm orginal

4.32 är det helt säkert men den sista 5an tvivlar jag skarpt på. Låter rimligare med en 8a eller 9a.

Tusendelar!
:yoparty Inte dåligt. Det utesluter att det är mätt med hastighetsmätare och stopp-ur hoppas jag.
Isf skulle det vara rimligare att säga 3.7-5.0 för bättre nogranhet än så är det nog svårt att få på det sättet.
Hastighetsmätaren visar 100 vid 96 typ och har dessutom en viss fördröjning under acceleration. Stoppurstummen ska vi inte ens snacka om.

Men som sagt, med tusendelar inblandade så är det naturligtvis inte så...

Denna fråga har för övrigt dykt upp lite då och då under de 6 åren jag har suttit på olika motardforum och alltid dött ut likadant. Tillräckligt med folk är turligt nog inte intresserade och siffror är nästan omöjliga att få fram eller ens mäta rättvist om man så skulle vilja.

Daniel

Last edited:
haha, bara skojade :arsele 5 var en 6 :Bugar Hur mäter de bilar då, det står ju alltid 0-100 o en tid på teknisk spec på bilar, e det samma kille som kör alla bilar, med tanke på vikt o teknik med koppling o vxl :)

h-street skrev:
haha, bara skojade :arsele 5 var en 6 :Bugar Hur mäter de bilar då, det står ju alltid 0-100 o en tid på teknisk spec på bilar, e det samma kille som kör alla bilar, med tanke på vikt o teknik med koppling o vxl :)

De har en anordning med ett hjul liknande ett cykelhjul som monteras fast på vad det nu är för fordon. Detta hjul mäter hastighet och tid och är naturligtvis djävligt korrekt kalibrerat.
Sen är det bara att köra, köra, köra. Bästa tiden gäller. Man räknar sällan nogrannare än tiondelar just pga att nogrannheten är ganska låg. Vikt, vind osv.
På en motorcykel är externa faktorer naturligtvis ännu viktigare. Inga acc-siffror är dock att betrakta som exakta. +- 10% typ, beroende just på faktorer som dessa och det är med nogrann utrustning.

Daniel

Provade min Duke på Tullinge 2002..

Tjaba..
Jag som är en fd Tullinge-åkare tyckte det skulle vara kul att prova med Duken... Så jag tog ett par repor sommaren 2002.
Jag kan lungt säga att starterna med den INTE är som med en racehoj.. :rolleyes:

Jag körde 9 repor den dagen.
Bästa tiden blev:
60 fot: 1,934
Hastighet 200m: 133,47 km/h
Tid 200m: 8,240 s.
Hastighet 401m: 157,16 km/h :fyllisar
Tid 401m: 13,160 s. :3freak
Som de flesta ser så är axet efter 100km/h inget att skryta med :hihi och att försöka komma iväg utan att slå runt var inte det enklaste... :näsblod

Det jag hade gjort på hojen då, var ett Sebring helsystem och ett kugg mindre framdrev.

Kanske några som vill rejsa på Tullinge i sommar med motarderna???
:banana Vore kul med fler retarder som vågar.. :tummenupp

ypvs skrev:
Ointressant.

Ungefär som:
Hur hoppvänlig är en GP hoj?
Vad är stoppsträckan på asfalt med en is racing hoj?
Hur snygg är en Enfield?
Vilken är bästa varvtiden på Arlanda crossbana med en Intruder?
Hur många grejor pajar per investerad krona på en HD inom 2 år?

Daniel

:D :D :D

Jugge_c skrev:
och att försöka komma iväg utan att slå runt var inte det enklaste... :näsblod
Vilken växel startade du på då? När jag startar raktframrace startar jag på antingen tvåan eller trean, beroende på hur många repor jag ska göra!

OlleR skrev:
Vilken växel startade du på då? När jag startar raktframrace startar jag på antingen tvåan eller trean, beroende på hur många repor jag ska göra!
Jag startade på ettan... och växlade så fort jag fått rull. :rolleyes: Provade tvåan, men med tanken på vad ett kopplingbyte kostar så svider det att slira iväg på en högre växel. :brinnerup
Som sagt, det var ju kul att prova med motarden i alla fall... :yoparty

Mvh Jugge.

mr_rockster skrev:
Tillräckligt snabb...

då är vi två.. körde lika med en r1a till typ 100-110

blom skrev:
då är vi två.. körde lika med en r1a till typ 100-110
Appropå meningslös info, då har R1an 1an i fortfarande.

Själv körde jag med en gamal gsxr1100 mot en Honda CR500 och vann överlägset, den hängde på uppåt en 70-80 ungefär sen försvann den, den var då isdrevad för ungefär 170 knut.
sensmoral: äpplen och päron möts aldrig.

Last edited:
Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back