🏍NĂ€r började ni?🏍

Började brassa Puch Dakota 1992 pÄ grÀsmattan nÀr jag var 14, det var inte jÀttepopulÀrt bland grannarna antar jag, fick tillÄtelse att köra ut pÄ stora vÀgen och ta den 100m för att köra in pÄ en kort grusvÀg till folkparken. Fick bara hÄlla mig dÀr omkring, men... ehh, det gick att hitta andra grusvÀgar som anslöt sÄ man kunde köra vÀldigt lÄngt :D

moppe1992.jpg

Första gÄngen pÄ tvÄ hjul med motor var nog runt 8 Ärs Äldern. Grannen till farmor och farfars stuga i HÀllevik hade en PW50 eller liknande som man hÀgrade över att fÄ köra pÄ tomterna. En gÄng körde jag ner i ett dike och fastnade med fötterna under hojen, sÄ dom fick lyfta upp hojen med mig pÄ. Som minne av den incidenten har jag ett litet Àrr pÄ knÀet, för det lÄg mot det varma avgasröret. Efter att grannen sÄlde sin stuga var det uppehÄll till moppeÄldern dÄ jag 14 Är gammal pÄ en moped krockade med en 125:a pÄ en cykelvÀg som vÀjde vÀnster och korsade min vÀg.

SĂ„ efter det var morsan anti allt som handlade om motordrivna tvĂ„hjulingar, sĂ„ det blev aldrig moppe eller lĂ€tt mc. Jag hade kompisar som var tvĂ„ Ă„r Ă€ldre, sĂ„ jag var alltid i otakt med dom. SĂ„ mc blev det först pĂ„ Ă€ldre dagar, skaffade mig först en enduro som efter nĂ„gra Ă„r ledde till att jag Ă€ven ville kunna köra grusvĂ€gar och gata. SĂ„ mc-kort blev det först för 11 Ă„r sedan, morsan (78Ă„r) Ă€r fortfarande sur över att jag skaffade hoj pĂ„ Ă€ldre dagar 😄.

Första tvÄhjulingen med motor var en Lohman som monterades under pedalcentrum pÄ min cykel. Kommer ihÄg kÀnslan nÀr man obesvÀrat drog fram i ca 20 km/h pÄ Kungsholmen. Ja Ànda ut pÄ Kungl DjurgÄrden Äkte jag, men efter tre dagar la motorn av . Min bror försökte laga men det sket sig. SÄ det blev en Fram ,med Vicktoriamotor i stÀllet. 120:- var rÀtt pris Är 1957

Grannpojken var 7 Är Àldre Àn mig, men det var ju spÀnnande med mopeder sÄ man sprang ju gÀrna över gatan nÀr han var ute och mekade med sina Sachs och Dakota.
Vid nÄt tillfÀlle Äkte vi ut o skogen och han lÀt mig köra, och jag nÄdde ju inte ens ner till marken sÄ det var bara och se till att hÄlla sig pÄ hjulen.

Han var vÀl alltsÄ i mopedÄldern, 15-17 gammal vilket betyder att han lÀt en 8-10 Är gammalt barn köra och sen blev han upprörd över att jag bara körde pÄ ettan sÄ att motorn skrek. :rofl

MÄnga Är senare insÄg jag ju att han var lite begÄvningsutmanad, vilket vÀl Àven förklarar varför han kunde umgÄs med 7 Är yngre barn.

Kanske var det dÀr som ett litet frö blev sÄtt.

1999. Millenniebuggen. Ett spÀnnande Är. SjÀlv kÀrade jag ner mig i en ung, söt mc-skoter. Och nÄgra veckor senare Àven i en Honda Hornet 600, som dÄ just kommit till Sverige. Den notoriske bigamisten. För Herren sade: varde ljus. MoppespÄren var bortsopade. Kvar fanns nu bara bilderna frÄn 1960-talets brittiska caféracers. Och sedan har det bara rullat pÄ. Amen!

Kul lÀsning, hörrni! Tack för kaffet!

Nyheter
Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-klÀder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

MĂĄrquez obeveklig i Misano

Misano gav MĂĄrquez hans fem...