”Wanted”

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken motorcykel väntar du på och längtar efter?

Jag börjar: Bortsett den ständiga och självklara längtan efter en modern tvåtaktsfemhundra med hel- och halvljus har jag längtat efter en gatversion av Harleys VR 1000 som de tävlade med i AMA i mitten av 90-talet. Jag tycker den har ett stort och uppenbart berättigande eftersom det saknas en amerikansk sporthoj värd namnet. VR 1000 är dessutom i sin estetik helt olik det visserligen snygga men lite för ofta insmickrande som kommer från Japan och Italien. VR 1000´s lite svårsmälta estetik får samma pluspoäng som Arlas Grevé eller Felix tomatketchup aldrig kommer att få. Ett andra val är Aprilias prototyp Blue Marlin som inte nådde bortom Milanomässan. Synd eftersom även den saknar motsvarigheter. En okuvad motor i ett extremt naket och nätt chassie. Uppkäftig uppsyn som för mina tankar till Kawasaki Mach III.

Bifogat

• 1994HDVR1000L_600.jpg
    1994HDVR1000L_600.jpg
    67.6 KB · Visningar: 215
  • apriliaBlue.jpg
    apriliaBlue.jpg
    40.5 KB · Visningar: 202
:)
blue marlin ja tack med HD nej tack

självklart en comeback av världensvackraste hoj Britten V1000.
motorcycle2.jpg

Tony Schroeders Honda NAS koncept vore grymt

Bifogat

• honda-NASfront.jpg
    honda-NASfront.jpg
    104.4 KB · Visningar: 116
  • honda-NAS.jpg
    honda-NAS.jpg
    77.8 KB · Visningar: 120
Förlåt om jag kommer här och är alldeles konventionell och Konsum-tråkig bland era koncepthojar som liknar rymdskepp och drömmar om gatlegala tvåtakts-femhundror men jag har alltid tyckt att Ducati 916/996/998 står över allt annat när det gäller design.

Visst, det är en serieproducerad hoj som faktiskt går att köpa (!), men hellre den än en Britten (hur många finns det? 12 st?) för x antal miljoner som till på köpet är ful som stryk (hukar mig :)).

2003%5C06%5C21%5Cbikepics-51375-full.jpg

sgtpepper skrev:
2608336 Förlåt om jag kommer här och är alldeles konventionell och Konsum-tråkig bland era koncepthojar som liknar rymdskepp och drömmar om gatlegala tvåtakts-femhundror men jag har alltid tyckt att Ducati 916/996/998 står över allt annat när det gäller design.

Visst, det är en serieproducerad hoj som faktiskt går att köpa (!), men hellre den än en Britten (hur många finns det? 12 st?) för x antal miljoner som till på köpet är ful som stryk (hukar mig :)).

2003%5C06%5C21%5Cbikepics-51375-full.jpg
ingen anledning att huka sig, vi tycker tvärtom bara, 916 är tidernas fulaste hoj.
det finns 10 Britten V1000

Tre av mina favoriter av udda hojjar.
1. Moto Guzzi Corsa
2. Bimota Tesi
3. Ducati Supermono

Att alla är Italienska är en slump :va

Bifogat

• 05_MG_MGS-1_2_600.jpg
    05_MG_MGS-1_2_600.jpg
    59 KB · Visningar: 79
  • 34anteriore.jpg
    34anteriore.jpg
    68.4 KB · Visningar: 153
  • supermono-93.jpg
    supermono-93.jpg
    95.4 KB · Visningar: 114
IO skrev:
2608661 Tre av mina favoriter av udda hojjar.
1. Moto Guzzi Corsa
2. Bimota Tesi
3. Ducati Supermono

Att alla är Italienska är en slump :va
Guzzin är skitsnygg, bimotan är inte snygg, supermonoduccen är ganska cool.

p00223_0075.jpg
+
p00533_0068.jpg
=
question.gif

Väntar på denna kombination.

(Aprilia 450 SXV-motor, eller liknande, plus ett motsvarande chassi, i detta fall RS 125)

Gatlegala stortvåtaktare (får gärna vara mer än 500cc) och harley vx1000 skriver jag under på, gatsnällare GP-hojar med all dess spjutspetsteknik.

Samt en någorlunda häftig miljömotorcykel (0-100 som en 600cc touring, minst), driven av något förnyelsebart bränsle.
Men det kan vara ett tveeggat svärd, skulle det finnas ett sådant alternativ skulle nog alla andra motorcyklar skattas ihjäl....

Jag vet att jag är okonsekvent som dels önskar mig mera blårök, dels en miljömotorcykel, men jag gillar teknik i alla former, och är ingen miljömupp, så funnes det tvåtaktare skulle jag gladeligen köra en....
Samma sak med miljöhojen.

R2 skrev:
2608139Honda NAS
Den är sanslöst ball! Inte många som ser så förbannat aggressiva ut.
:tummenupp

IO skrev:
2608661 Tre av mina favoriter av udda hojjar.
1. Moto Guzzi Corsa
2. Bimota Tesi
3. Ducati Supermono
Klockrena fullträffar alla tre. Utseendemässigt saknar jag framför allt Bimota Tesi (2D). Den som tror att man bara har låtit bli att montera kåpor bedrar sig.

Som idé tycker jag annars att Ducati Supermono har en mer given plats bland aldrig serieproducerade men berättigade modeller: en högeffektstånka i ett "knivskarpt" chassie. Men ska man vara helt rättvis måste man även beröma en design som ser modern ut (till och med fräsch) efter ca 15 år.

Förurom de uppenbara racehojarna med tvåtaktsmotorer tycker jag verkligen det är synd att Sachs Beast aldrig tillverkades. Den hade jag gärna köpt.

sachs_beast.jpg

sachs_beast_front.jpg

Last edited:
Gustav O skrev:
2609329 Förurom de uppenbara racehojarna med tvåtaktsmotorer tycker jag verkligen det är synd att Sachs Beast aldrig tillverkades. Den hade jag gärna köpt.
Den är också cool som satan. Måste vara den mest reducerade någonsin.

Kan det vara en tillfällighet att ingen hittills har skrivit om en radfyra eller att nydanande prototyper så ofta är bestyckade med tvåcylindriga v-motorer?

Jag vill byta ut ER6:an mot en sån här:

Kawasaki%20Mach%20III%20072.jpg

Snacka om helrätt utseende med all retrodesign som finns nu men äkta vara. Lite massage hos Ebos också så är chassit ännu mer missmatchat med motorn. :D

Gustav O skrev:
2609329 Förurom de uppenbara racehojarna med tvåtaktsmotorer tycker jag verkligen det är synd att Sachs Beast aldrig tillverkades. Den hade jag gärna köpt.

Den där var vacker tycker jag!! :tummenupp
Kåpfritt och gracilt. Exponerad teknik i skön funktionell design!

/J

Neutral skrev:
2609416 Jag vill byta ut ER6:an mot en sån här:

Snacka om helrätt utseende med all retrodesign som finns nu men äkta vara. Lite massage hos Ebos också så är chassit ännu mer missmatchat med motorn. :D

Håller med! Det där är den sjukaste och roligaste hojen jag haft! Finns fler här som gillar/minns dem! ;) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459
/J

sp..

dels fina komponenter.. men lacken :kär :kär sidenmatt-lack måste vara det finaste som finns, och hur den skiftar...

Bifogat

• 00000006957.jpg
    00000006957.jpg
    127.5 KB · Visningar: 132
Ja, RC8:an suktar man ju efter. Hoppas att KTM realiserar den.

RC8.jpg

(Femteträffen på Google:s bildsök av RC8 , jag tar vilken som så länge det är RC8 :yoparty )

Har ju en viss förkärlek till Norton F1 Wankel.

Bland det ballaste jag sett och hört framför allt. Såg den endast i ett inslag från Isle Of Man men måste varit 90 tal iaf. Någon som har eller kan länka bild?

Bodoe skrev:
2608713
p00223_0075.jpg
+
p00533_0068.jpg
=
question.gif

Väntar på denna kombination.

(Aprilia 450 SXV-motor, eller liknande, plus ett motsvarande chassi, i detta fall RS 125)
lite så här alltså

Bifogat

• Mito500.jpg
    Mito500.jpg
    46 KB · Visningar: 164
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back