”Vad gör du nuförtiden?”

Har med jämna mellanrum gjort återfall på tex Goodwood och kört skiten ur allt och alla :yoparty

För de som inte vet är Goodwood en revivial till sextiotalet, för att komma in (om du lyckats köpa biljett) måste du dessutom vara tidstypiskt klädd. Åker du fordon tidstypiskt eller så får du åka gammal buss från parkeringen in.
De kraschar lite gamla F1 och sportvagnar för miljoner och även gamla racehojar och alla är glada.

Nja, så krångligt är det inte.
Beställ biljetter på hemsidan.
Jag har varit på både "Goodwood revivial" och "Goodwood festival of speed" och kan verkligen rekommendera det för dom som är intresserade av gamla racemaskiner.

Fast hojarna var ju bättre i alla fall. ;)

Sorry for OT men sade de inte att man kunde ta ut delar av inredningen i hjälmarna för att underlätta att ta av dessa vid en olycka? Det vore ju kanon men jag känner inte till att vanliga hjälmar har det..? :va

Skadad på fritiden alltså. Han har väl förresten bara fritid. Rätt fint för övrigt att kunna ha en GP-vinst i sitt CV och dessutom:

”...finishing 11 seconds ahead of Mick Doohan.”

Fast hojarna var ju bättre i alla fall. ;)

Sorry for OT men sade de inte att man kunde ta ut delar av inredningen i hjälmarna för att underlätta att ta av dessa vid en olycka? Det vore ju kanon men jag känner inte till att vanliga hjälmar har det..? :va
Såklart att de var bättre.

Angående hjälmarnas inredning: det är förmodligen bara GP-förarnas hjälmar, som tydligen är handgjorda och individuellt utformade, som har den funktionen.

Last edited:
Shoei eqrs, Emergency Quick Release System.

X-Twelve_EQRS.jpg

Arai 'Emergency Release'' cheek pads.
Arai_RX-7_GP_tab.jpg

Inte Steffo gissningar om hjälmar tack.:tungan
Alla kvalitetshjälmar är handgjorda, individuellt utformade är dom endast i form av stoppningen, vilket går att göra med olika kindkuddar etc för privatpersoner, inom racing på nationell nivå kan man få man hjälp av importören, ger man sig ut i europa och tävlar så är det bara att lämna in sin (Arai iaf) i service bussen så bygger dom om stoppningen efter behov, gratis.

Last edited:
En annan kille som jag trodde skulle bli något riktigt stort var Doriano Romboni.
Han var med och vann och slogs med Biaggi i 250 under första halvan av 90 talet, men försvann ut i periferin via bla Aprilias 400cc twin i 500 klassen och lite halvseriösa SBK styrningar.
Sist jag hörde något om honom körde han i italienska SBK. Nu vet jag inte om han ens kör alls, tror han blir 42 i år.

Bifogat

• rambo93.jpg
    rambo93.jpg
    136 KB · Visningar: 51
En annan kille som jag trodde skulle bli något riktigt stort var Doriano Romboni.
Han var med och vann och slogs med Biaggi i 250 under första halvan av 90 talet, men försvann ut i periferin via bla Aprilias 400cc twin i 500 klassen och lite halvseriösa SBK styrningar.
Sist jag hörde något om honom körde han i italienska SBK. Nu vet jag inte om han ens kör alls, tror han blir 42 i år.
Håller med. Han var en av de absolut vassaste 250-förarna 1993 och 1994. Minns speciellt när han körde en vit Honda NSR 250 och varv på varv i samma inbromsning lösgjorde sig som en projektil ur tätklungan. Såg ut som en kommande 500-mästare. What could have been...

[YOUTUBE-ID]UkvBwxaAFUs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]S8VbYQMbm9c[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]qjSoN01uE3c[/YOUTUBE-ID]

Håller med. Han var en av de absolut vassaste 250-förarna 1993 och 1994. Minns speciellt när han körde en vit Honda NSR 250 och varv på varv i samma inbromsning lösgjorde sig som en projektil ur tätklungan. Såg ut som en kommande 500-mästare. What could have been...

[YOUTUBE-ID]UkvBwxaAFUs[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]S8VbYQMbm9c[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]qjSoN01uE3c[/YOUTUBE-ID]
Kanske det du la upp här är orsaken till att han inte nådde ända fram
"..............he came here with a reputation of being very fast but crashing rather frequently............."
Hade han kunnat ta en styrning på en konkurrenskraftig hoj '96 istället för Aprilias twin kanske, kanske han hade gjort ett större avtryck i resultatlistorna.
Sen så var han ju som bäst 3:e-4:e italienare vid denna tid, han hade att konkurrera med Capirossi, Biaggi och Cadalora om de bästa dealarna, och dessa hade flera VM på meritlistan vilket säkert betydde en del.
Dessa kunde få ihop deals med Honda och Yamaha i 500 klassen, kvar för Romboni blev Aprilia och sen MuZ.
En förare värd att minnas.

Last edited:
"..............he came here with a reputation of being very fast but crashing rather frequently............."

...han hade att konkurrera med Capirossi, Biaggi och Cadalora om de bästa dealarna...
Troligen en sannolik förklaring.

Troligen tillräckligt begåvad, men kanske med fel manager. Svårt att säga. Tror att skillnaden mellan att lyckas som Doohan, Rainey & Co eller att hela tiden vara steget efter, delvis beror på om man har tur eller inte: att vara på rätt plats vid rätt tillfälle osv. Många i toppen (tror jag) har likvärdig talang, men om den utvecklas till dess maximala potential eller inte, beror på vilken interaktion med andra människor som uppstår. Doohan träffade Burgess = succé. Och så vidare.

Vad en gammal motogp-trailer gör nuförtiden.

198724_265982896750529_100000164624678_1268005_4658535_n.jpg

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...