”Olja”

Vilken temperatur har du i verkstan ?
Är det motorn som är för kort mellan ramhålen ?
Eller
är avståndet mellan ramfästena kortare än avståndet i motorn ?

Hur mycket skiljer ?
Ett noggrant studerande av den bifogade bilden svarar på, om inte alla, så några av frågorna
 
Ål joks asijd

Den låser sig och ” Acting up” vilket jag inte tillåter. Nu blir det högtryckstvätt i minusgrader och sen i-sär
 

Bifogat

  • 72D1113C-93D6-4003-846A-1409190BD566.jpeg
    72D1113C-93D6-4003-846A-1409190BD566.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 44
Är det måhända kylarvätska från vattenpumpen som läckt ut i växellådan och oljan?
Kan ju vara idé att kolla på axeltätning på pumpen i samband med klyvning av motorn. För det är väl keramisk tätning på den som så många andra?
 
Jahapp motor isär och ser inga uppenbara haverier i växellådsområdet. Får plocka ur grejerna. Otroligt mycket bös smuts & skit, ingen metall dock. Lite rost, vattenpump full med skit. Kolven ser bytt ut och lager och packboxar likaså. Undrar om någon haft isär den och satt ihop lådan fel? Lutar lite åt det hållet.1B127329-2834-4E2B-9BE0-D17CC637ECCF.jpeg
 
Ang oljan, det blir sådär när man har vissa böjelser... :gnissla :hihi
DICK EXHAUST.jpg
 
Last edited:
Mystiskt nog satt ett drevpar felmonterat på axeln, det verkar som någon för länge sedan tog isär motorn, bytte alla packboxar, lager och kolv och sen satte ihop lådan fel. Med tanke på hur armerad av skit motorn var utvändigt så har nog någon stackare fått nöja sig med att köra 2-6 växeln och inget friläge, funkar ju det med iof. Kopplingspaketet var duktigt ihopklibbat också, av den milkshaken som fanns i motorn. Men troligen bytt i samma veva.
 

Bifogat

  • 26CB9303-33A5-47E7-814A-7B6CAA5854F0.jpeg
    26CB9303-33A5-47E7-814A-7B6CAA5854F0.jpeg
    4.8 MB · Visningar: 25
Hmm, ännu värre. Det verkar som att femmans drev #2 har skurit på axeln. Sitter stumt. Går sånt att fixa? Axeln finns inte att köpa, inte drevet heller.
 

Bifogat

  • FDE92C72-D4C6-4940-AFD7-4FAB2CCC8FCE.jpeg
    FDE92C72-D4C6-4940-AFD7-4FAB2CCC8FCE.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 33
  • 964CD5F3-A2CF-44B6-B346-8F225D6C6137.jpeg
    964CD5F3-A2CF-44B6-B346-8F225D6C6137.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 35
Hmm, ännu värre. Det verkar som att femmans drev #2 har skurit på axeln. Sitter stumt. Går sånt att fixa? Axeln finns inte att köpa, inte drevet heller.
Du kan ju försöka med att spruta på 5-56 (eller liknande Olja-Aceton fifty fifty) på "skärningen" och efter 6 osv. åt höger är avplockade sätta ett rör utanpå axeln från vänster som trycker mot 2 och sätta in allt (rör , 2 och axel) i ett skruvstäd och sätta i "lagom spänn". Har du tur har det släppt imorgon. Annars mera 5-56 och ett dygn till i spänn.
 
Hmm, ännu värre. Det verkar som att femmans drev #2 har skurit på axeln. Sitter stumt. Går sånt att fixa? Axeln finns inte att köpa, inte drevet heller.
Värme + hydraulisk press. Inte glödhett då riskerar du att härdningen går ur. Du kan sätta det i press o värma. Börja med kanske 100kg presskraft, du vill helst inte skapa en massa spår i axeln.
 
Back
Top