”A demon on the brakes”

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Dovi lever väl mycket på sena bromsningar precis som Rossi...
Börjar den här tråden med ett inlägg från en annan tråd eftersom den är ett bra exempel på en av de stora missuppfattningarna inom racing: vad det faktiskt innebär att bromsa sent.

Här är info som Brembo släppte efter Laguna Seca. När förarna började bromsa in i kurva 1. Från den som bromsade senast till den som bromsade tidigast.

1. Jorge Lorenzo (99) Yamaha Factory Racing YZR-M1
2. Casey Stoner (1) Repsol Honda RC213V
3. Dani Pedrosa (26) Repsol Honda RC213V
4. Ben Spies (11) Yamaha Factory Racing YZR-M1
5. Cal Crutchlow (35) Monster Yamaha YZR-M1
6. Valentino Rossi (46) Ducati Team Desmosedici GP12
7. Andrea Dovizioso (4) Monster Yamaha YZR-M1
8. Nicky Hayden (69) Ducati Team Desmosedici GP12
9. Alvaro Bautista (19) San Carlo Honda Gresini
10. Stefan Bradl (6) LCR Honda MotoGP Laguna Seca

Det är alltså inte sant att till exempel Dovizioso bromsar ovanligt sent. Och att bromsa sent är bara en del av inbromsningsmomentet som gör att vissa förare är extra svåra att köra om och/eller kan göra omkörningar som andra inte kan: det som verkligen avgör om en förare är en ”demon on the brakes” är ju om hen både bromsar sent och slutar bromsa tidigt. Bara då blir det ju en fördel att bromsa sent. Detta är Lorenzo bäst på och det har varit Rossis främsta vapen tills han började köra Ducati.

Tycker det låter så löjligt när kommentatorer och andra går i taket och ropar ”x is really a demon on the brakes” när en förare bromsar jättesent, men tvingas sedan ta ett jättebrett spår och misslyckas med sin omkörning eller till och med tappar placeringar. Det är ju inget annat än en miss. Samma sak om en förare kommer med studsande bakdäck in i en kurva och nästan stannar i apex.

Jag tror att de som verkligen bromsar sent är de som inte ser ut att bromsa sent. Eller har jag fel?

Det finns förstås undantag, som det kända klippet här när Schwantz Suzuki sladdar och studsar på Hockenheim, men han släpper dessutom bromsen tidigt: a demon on the brakes.

:Bugar

Det andra klippet mellan 9:24–9:44 är ett fint bevis för att det inte var något fel på farten i Schwantz Suzuki, vilket många brukar upprepa som om det vore en vedertagen sanning.
http://youtu.be/EocBmOpE9M4
http://youtu.be/tqS_Nj6CMd4
 
Last edited:
Vad jag menade var inte att Dovi var den som bromsade allra senast eller sist utan att han är en av dem som bromsar sent och lite precis som du själv skriver att Rossi gjorde innan han började köra ducati då hen inte har förtroende att göra det med ducatin. Inte särskilt förvånande att de snabbaste förarna också är de som ligger överst i listan...

Hur ser det ut om man tar med statistik från alla banor? Jag tror det kan skilja en del beroende på hur cykeln fungerar för tillfället på den aktuella banan och dagsformen på föraren, det handlar väl om tusen och hundradelar i skillnad mellan förarna?
 
Last edited:
Åfan, så en kurva, från ett lopp? :hihi Ja, då var det statistiskt säkerställt.

Jag brukar titta på loppen och se hur det faktiskt ser ut, och Dovi är en sådan lirare som det ser ut att vara rätt klurigt att klippa under inbromsning.
Cal t.ex som ligger före i den listan...har ju inte grejat det hittills.

/J
 
Last edited:
Åfan, så en kurva, från ett lopp? :hihi Ja, då var det statistiskt säkerställt.

Jag brukar titta på loppen och se hur det faktiskt ser ut, och Dovi är en sådan lirare som det ser ut att vara rätt klurigt att klippa under inbromsning.
Cal t.ex som ligger före i den listan...har ju inte grejat det hittills.

/J
Finns det GP-förare som inte är kluriga att "klippa under inbromsning"?
 
Åfan, så en kurva, från ett lopp? :hihi Ja, då var det statistiskt säkerställt.

Ja, jag tror också man behöver titta på fler banor eller kurvor.

Just Laguna Seca har en ganska krånglig avslutning på rakan. Det är ett krön och en knick precis innan/vid bromspunkten. Så den inbromsningen blir nog inte så representativ för hur förarna bromsar i allmänhet.

http://www.youtube.com/watch?v=7YYQQXuPWMg
 
Det är ett krön och en knick precis innan/vid bromspunkten. Så den inbromsningen blir nog inte så representativ för hur förarna bromsar i allmänhet.
Vad verkar mest sannolikt?

1. Att en GP-förare som är känd för att bromsa ovanligt sent, skulle bromsa ovanligt tidigt i just Turn 1 på Laguna Seca?

2. Att en GP-förare som är känd för att bromsa ovanligt sent inte bromsar ovanligt tidigt i Turn 1 på Laguna Seca?
 
Last edited:
Att skriva "hen" borde leda till automatisk banning :gnissla
Absoult. Låt oss cementera uppfattningen att motorcyklister är heteronormativa män som är misstänksamma mot allt som är svårare att förstå sig på än köttbullsmacka och sportbilagan. Yihaa!!!
 

Bifogat

  • umpire-hill-billy-399x300.jpg
    umpire-hill-billy-399x300.jpg
    33.9 KB · Visningar: 189
Denna "information" från Brembo kan du nog ta med en mycket stor nypa salt. Brembo har till exempel inte tillgång till någon som helst data från vare sig Bautista eller Bradl då båda dessa åker Nissin. Kanske därför de ligger "sist" i listan...?

Sedan är det ju precis som du säger - en "demon on the brakes" kan knappast utses genom att bromsa sent då det inte är enbart detta som avgör om man blir omkörd eller kör om...?

Jag har sett tidigare publicerade data där man mätt upp retardationen under själva inbromsningen och där låg Dovizioso och Hayden i topp, trots att (eller kanske för att...?) de är ganska storväxta jämfört med övriga herrar i sällskapet. Dock, inte heller detta är det enda som avgör om man är först in i böjen.

Det mest intressanta vore väl att mäta tidsåtgången för att ta sig till en given punkt i början av kurvan, till exempel att klocka varje förare från mitten av föregående raksträcka till mitten av kurvan...?
 
Last edited:
Finns det GP-förare som inte är kluriga att "klippa under inbromsning"?

Nej det är inte statistiskt säkerhetsställt
På sporthoj.com där hockey mentaliteten råder så ser knäskrapsposören detta med en sannolikhet som är helt osannolik.
 
Denna "information" från Brembo kan du nog ta med en mycket stor nypa salt. Brembo har till exempel inte tillgång till någon som helst data från vare sig Bautista eller Bradl då båda dessa åker Nissin. Kanske därför de ligger "sist" i listan...?
Inga industrihemligheter.

”How does Brembo know all this? At the end of qualifying, all of the teams supplied series officials with data from the session. From this information, Brembo’s engineers were able to determine which rider braked hardest and deepest into Turn 2.”

http://www.cycleworld.com/2012/08/04/stopping-power/
 
Vad verkar mest sannolikt?

1. Att en GP-förare som är känd för att bromsa ovanligt sent, skulle bromsa ovanligt tidigt i just Turn 1 på Laguna Seca?

2. Att en GP-förare som är känd för att bromsa ovanligt sent inte bromsar ovanligt tidigt i Turn 1 på Laguna Seca?

Tror fortfarande inte att det går att säga något annat än att Lorenzo har bromsat senare än Bradl på Laguna Seca inför turn 1 (turn 2 kallas den visst egentligen, då knicken är turn 1). Det behövs ett större underlag för att kunna fastslå hur bra en förare är på att bromsa. Siffrorna är från kvalet, så jag antar att de är tagna från endast ett varv.

Se på hur de kör. Dom släpper först av över krönet och lägger ner genom knicken. Sedan pressar de in en kort blipp på gasen innan de bromsar. Bromsningen sker utför och går från nedlägg till rakt till nedlägg igen. Hur spåret blivit genom knicken, och hur mycket dom blippar till på gasen påverkar nog rätt mycket var de bromsar i förhållande till andra, om man bara jämför enstaka varv.
 
En intressant detalj är att i kurva 2 (eller 1, hur man nu vill se det) på Laguna så bromsar de i ungefär 350 meter och det tar 6-7 sekunder!

Trodde bromssträckan var betydligt kortare.
 
Last edited:
En intressant detalj är att i kurva 2 (eller 1, hur man nu vill se det) på Laguna så bromsar de i ungefär 350 meter och det tar 6-7 sekunder!

Trodde bromssträckan var betydligt kortare.

350 meter på 6 sekunder ger en snittfart på 210 km/h, dvs det lär inte stämma.

Eller så har jag fel. Det lät orimligt tills jag kollade ett klipp och insåg att en stor del var under nerlägg samt en bit in i böjen.
 
Last edited:
En intressant detalj är att i kurva 2 (eller 1, hur man nu vill se det) på Laguna så bromsar de i ungefär 350 meter och det tar 6-7 sekunder!

Trodde bromssträckan var betydligt kortare.
Nja, Brembos info lyder:

Ingångshastighet: 276 km/h
Sluthastighet: 104 km/h
Bromssträcka: 328 meter
Bromstid: 6,1 sek

Samt:

”A particular feature is the first cut out after the finish line which, besides being the most demanding of the circuit, is also slightly downhill. This aspect forces the rider to very carefully modulate the braking as can be seen by the limited G-Force to which the drive is subjected (-1.1 G) and the long braking distance (328 metres).”
 
”A particular feature is the first cut out after the finish line which, besides being the most demanding of the circuit, is also slightly downhill. This aspect forces the rider to very carefully modulate the braking as can be seen by the limited G-Force to which the drive is subjected (-1.1 G) and the long braking distance (328 metres).”
Vilket gör inbromsningen speciell och möjligen (troligen?) gör informationen till en dålig representant för majoriteten av kurvorna på GP-banorna.
 
Absoult. Låt oss cementera uppfattningen att motorcyklister är heteronormativa män som är misstänksamma mot allt som är svårare att förstå sig på än köttbullsmacka och sportbilagan. Yihaa!!!

Vad är det för fel på en köttbullsmacka?

Å du,... att skriva "hen" i ett inlägg där fakta baseras på en lista enbart innehållande män, är som att be om att skapa diskussioner eller trista inlägg, bör ju även de som inte läser sportbilagan förstå..:krama
 
Nja, Brembos info lyder:
Såg nu att det var för 2010 och jag trodde inte att det ändrades speciellt mycket mellan säsongerna.

http://0.tqn.com/d/motorcycles/1/0/P/C/0/-/Brembo.jpg

I övrigt håller jag med Gustav om att infon i det första inlägget inte är någon bra värdemätare på hur de olika förarna bromsar generellt. Kurva 1 på Mugello tex vore mer intressant:
(2012)
Initial speed 357 (Km/h)
Final speed 121 (Km/h)
Stopping distance 327 (m)
Braking time 6.1 (sec)
 
Last edited:
Vad är det för fel på en köttbullsmacka?

Å du,... att skriva "hen" i ett inlägg där fakta baseras på en lista enbart innehållande män, är som att be om att skapa diskussioner eller trista inlägg, bör ju även de som inte läser sportbilagan förstå..:krama

Att skriva "hen" överhuvudtaget om man inte skriver på engelska och syftar på fågeln som lägger ägg är att degradera sig själv till nåt Aftonbladet-socialistiskt mensmonster med nån form av genuskomplex.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top