Börjar den här tråden med ett inlägg från en annan tråd eftersom den är ett bra exempel på en av de stora missuppfattningarna inom racing: vad det faktiskt innebär att bromsa sent.Dovi lever väl mycket på sena bromsningar precis som Rossi...
Här är info som Brembo släppte efter Laguna Seca. När förarna började bromsa in i kurva 1. Från den som bromsade senast till den som bromsade tidigast.
1. Jorge Lorenzo (99) Yamaha Factory Racing YZR-M1
2. Casey Stoner (1) Repsol Honda RC213V
3. Dani Pedrosa (26) Repsol Honda RC213V
4. Ben Spies (11) Yamaha Factory Racing YZR-M1
5. Cal Crutchlow (35) Monster Yamaha YZR-M1
6. Valentino Rossi (46) Ducati Team Desmosedici GP12
7. Andrea Dovizioso (4) Monster Yamaha YZR-M1
8. Nicky Hayden (69) Ducati Team Desmosedici GP12
9. Alvaro Bautista (19) San Carlo Honda Gresini
10. Stefan Bradl (6) LCR Honda MotoGP Laguna Seca
Det är alltså inte sant att till exempel Dovizioso bromsar ovanligt sent. Och att bromsa sent är bara en del av inbromsningsmomentet som gör att vissa förare är extra svåra att köra om och/eller kan göra omkörningar som andra inte kan: det som verkligen avgör om en förare är en ”demon on the brakes” är ju om hen både bromsar sent och slutar bromsa tidigt. Bara då blir det ju en fördel att bromsa sent. Detta är Lorenzo bäst på och det har varit Rossis främsta vapen tills han började köra Ducati.
Tycker det låter så löjligt när kommentatorer och andra går i taket och ropar ”x is really a demon on the brakes” när en förare bromsar jättesent, men tvingas sedan ta ett jättebrett spår och misslyckas med sin omkörning eller till och med tappar placeringar. Det är ju inget annat än en miss. Samma sak om en förare kommer med studsande bakdäck in i en kurva och nästan stannar i apex.
Jag tror att de som verkligen bromsar sent är de som inte ser ut att bromsa sent. Eller har jag fel?
Det finns förstås undantag, som det kända klippet här när Schwantz Suzuki sladdar och studsar på Hockenheim, men han släpper dessutom bromsen tidigt: a demon on the brakes.

Det andra klippet mellan 9:24–9:44 är ett fint bevis för att det inte var något fel på farten i Schwantz Suzuki, vilket många brukar upprepa som om det vore en vedertagen sanning.
http://youtu.be/EocBmOpE9M4
http://youtu.be/tqS_Nj6CMd4
Last edited: