ett gammalt svar från mig som jag kopierar, har för mig en bit handlade om varför inte för mycket:
Jag citerar jofrabkatalogen:
"Tänk på att blanda rätt och utnyttja motorcykels prestanda!
Vad är rätt oljeinblandning
Rätt oljeinblandning styrs nästan helt av vid vilket motorvarv som cykeln arbetar. En högvarvig motor behöver mer olja än en lågvarvig. Mycket avgörs av hur länge bränsleluftsblandningen befinner sig i motorn. En lågvarvig 500cc har en lång genomströmningstid och klarar sig bra på 2% oljeinblandning under förutsättninga att oljan är av hög kvalite. En mer högvarvig 125cc har kortare genomströmningstid vilket gör att mer olja behövs, ca 3,1%. Gokart motorer som varvar mycket (upp till 22 000v/min) vilket ger en extremt kort genomströmningstid kräver upp till 5% oljeinblandning. En 125cc trail cykel är mycket lågvarvig och klarar 1,25% oljeinblandning.
Följ gärna nedanstående tabell för alla MAXIMA 2T oljor.
Motor cc - - - Trail - - - - - - - Offroad - - - - - Cross-/enduroracing - - Kart-/roadracing
50-125 - - - - 1,25-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - 3,1-4,2% - - - - - - - - - - - 3,1-5,0%
175-250 - - - 10,0-2,0% - - - 2,0-2,5% - - - 2,5-3,1% - - - - - - - - - - - 3,1-4,2%
300-500 - - - 0,7-1,7% - - - - 2,0-2,5% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - - 2,5-4,2%
> 500 - - - - - 0,5-1,7% - - - - 1,7-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - - 2,5-3,1%
Vad händer vid mindre oljeinblandning
Om man minskar oljeinblandningen så är typiska symtom att ringtätningen försämras med kraftbortfall som resultat samt en risk för ramlagerskador föreligger. Notera att om man minskar oljeinblandningen så går motorn rikare eftersom man då tillsätter mer bränsle och mindre olja
Vad händer vid ökad oljeinblandning
Om man ökar oljeinblandningen så finns risk att motorn överhettas. Detta på grund av att oljan isolerar förbränningsutrymmet så att värme avledningen minskar. Ökad oljeinblandning leder till att motorn går magrare med ytterligare förhöjd förbränningstemperatur pga man tillsätter mer olja och mindre bensin.
Varför kommer svarta oljerester ur avgassytemet
En vanlig företeelse är att man byter upp sig till en bättre 2t olja. Många gånger till en olja som tål värme mycket bättre typ Castor 927. Detta kan orsaka att man får spilloljerester kvar vid förbränningen som till slut kommer ur avgassystemet. Orsaken är att motorn är fel justerad - inte att oljeinblandningen är för hög! Förbränningstemperaturen är helt enkelt för låg så att den nya olja aldrig förbränns. Orsaken är sällan att hitta på toppvarv utan på låg & mellanregistret.
Kontenta:
Använd olja av hög kvalite!
Blanda enligt MAXIMA tabell!
Blanda exakt lika varje gång eftersom oljeinblandningen påverkar justeringen av förgasaren/bränslemängd!
Justera förgasaren rätt så slipper man oljerester!"