öka oljeblandningen

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej.. skulle vilja öka oljeblandningen i min nsf för att förhindra att den skära(vet att den nån gång kommer att skära men vill gärna göra de jag kan för att flytta upp det).. men vet inte hur man gör.. vet inte ens hur oljan blandas in i bensinen då slangen från oljebehållaren går ner i motorn o inte in i förgasaren.

tack på förhand!
 
låter som en dum idé. men kolla så den är korrekt justerad. låssa kåpan på oljepumpen och justera vajern:tummenupp. inga roplem alls.
 
ett gammalt svar från mig som jag kopierar, har för mig en bit handlade om varför inte för mycket:
Jag citerar jofrabkatalogen:

"Tänk på att blanda rätt och utnyttja motorcykels prestanda!

Vad är rätt oljeinblandning

Rätt oljeinblandning styrs nästan helt av vid vilket motorvarv som cykeln arbetar. En högvarvig motor behöver mer olja än en lågvarvig. Mycket avgörs av hur länge bränsleluftsblandningen befinner sig i motorn. En lågvarvig 500cc har en lång genomströmningstid och klarar sig bra på 2% oljeinblandning under förutsättninga att oljan är av hög kvalite. En mer högvarvig 125cc har kortare genomströmningstid vilket gör att mer olja behövs, ca 3,1%. Gokart motorer som varvar mycket (upp till 22 000v/min) vilket ger en extremt kort genomströmningstid kräver upp till 5% oljeinblandning. En 125cc trail cykel är mycket lågvarvig och klarar 1,25% oljeinblandning.

Följ gärna nedanstående tabell för alla MAXIMA 2T oljor.

Motor cc - - - Trail - - - - - - - Offroad - - - - - Cross-/enduroracing - - Kart-/roadracing
50-125 - - - - 1,25-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - 3,1-4,2% - - - - - - - - - - - 3,1-5,0%
175-250 - - - 10,0-2,0% - - - 2,0-2,5% - - - 2,5-3,1% - - - - - - - - - - - 3,1-4,2%
300-500 - - - 0,7-1,7% - - - - 2,0-2,5% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - - 2,5-4,2%
> 500 - - - - - 0,5-1,7% - - - - 1,7-2,0% - - - 2,0-3,1% - - - - - - - - - - - 2,5-3,1%

Vad händer vid mindre oljeinblandning

Om man minskar oljeinblandningen så är typiska symtom att ringtätningen försämras med kraftbortfall som resultat samt en risk för ramlagerskador föreligger. Notera att om man minskar oljeinblandningen så går motorn rikare eftersom man då tillsätter mer bränsle och mindre olja

Vad händer vid ökad oljeinblandning

Om man ökar oljeinblandningen så finns risk att motorn överhettas. Detta på grund av att oljan isolerar förbränningsutrymmet så att värme avledningen minskar. Ökad oljeinblandning leder till att motorn går magrare med ytterligare förhöjd förbränningstemperatur pga man tillsätter mer olja och mindre bensin.

Varför kommer svarta oljerester ur avgassytemet

En vanlig företeelse är att man byter upp sig till en bättre 2t olja. Många gånger till en olja som tål värme mycket bättre typ Castor 927. Detta kan orsaka att man får spilloljerester kvar vid förbränningen som till slut kommer ur avgassystemet. Orsaken är att motorn är fel justerad - inte att oljeinblandningen är för hög! Förbränningstemperaturen är helt enkelt för låg så att den nya olja aldrig förbränns. Orsaken är sällan att hitta på toppvarv utan på låg & mellanregistret.

Kontenta:
Använd olja av hög kvalite!
Blanda enligt MAXIMA tabell!
Blanda exakt lika varje gång eftersom oljeinblandningen påverkar justeringen av förgasaren/bränslemängd!
Justera förgasaren rätt så slipper man oljerester!"
 
tack igge. va dej jag väntade på. som sagt. det finns 2 streck som ska vara jämna. kommer inte ihåg om de va med full gas lr med noll gas. men de märker du. är inte spec svårt. själva pumpen sitter i kopplingskåpan. en lite plastkåpa du måste skruva bort bara:tummenupp
 
tack igge. va dej jag väntade på. som sagt. det finns 2 streck som ska vara jämna. kommer inte ihåg om de va med full gas lr med noll gas. men de märker du. är inte spec svårt. själva pumpen sitter i kopplingskåpan. en lite plastkåpa du måste skruva bort bara:tummenupp

bra ! gillar enkla saker =P
 
tack för ett bra svar! då e de bara o kolla så att den får rätt mängd olja och kalibrera den isf!

:tummenupp


Sedan finns ju möjligheten att blanda i 1% olja direkt i tanken för mer extrema driftsförhållanden än den är byggd för.

Då är det enkelt att återställa till original :tummenupp

För mycket olja dödar sällan motorer eller får dem att skära, men för lite olja dödar.
För mycket olja i kombination med felbestyckning och försiktig körning kan slå igen ett stift, men det är billigare än kolv och cylinder...
 
Sedan finns ju möjligheten att blanda i 1% olja direkt i tanken för mer extrema driftsförhållanden än den är byggd för.

Då är det enkelt att återställa till original :tummenupp

För mycket olja dödar sällan motorer eller får dem att skära, men för lite olja dödar.
För mycket olja i kombination med felbestyckning och försiktig körning kan slå igen ett stift, men det är billigare än kolv och cylinder...

Jag hävdar att med den kassa bensin vi har i dag så behövs mer olja.

Många tvåtaktsmotorer konstruerades på den blyade tiden, och körs nu utan bly, få saker smörjer så bra vid höga temperaturer som bly, och vissa blyersättningsmedel i handelsbensin är direkt olämpliga i tvåtaktsmotorer...

Sista åren på blyad bensin och moderna tvåtaktsoljor så kunde man klara sig på riktigt låga inblandningar, en motor med separatsmörjning konstruerad på den tiden får för lite olja med modern bensin.

Har jag fel eller har jag rätt? Diskutera i gruppen och motivera!
 
Jag hävdar att med den kassa bensin vi har i dag så behövs mer olja.

Många tvåtaktsmotorer konstruerades på den blyade tiden, och körs nu utan bly, få saker smörjer så bra vid höga temperaturer som bly, och vissa blyersättningsmedel i handelsbensin är direkt olämpliga i tvåtaktsmotorer...

Sista åren på blyad bensin och moderna tvåtaktsoljor så kunde man klara sig på riktigt låga inblandningar, en motor med separatsmörjning konstruerad på den tiden får för lite olja med modern bensin.

Har jag fel eller har jag rätt? Diskutera i gruppen och motivera!
Låter som en skolövning? :va :hihi
 
Jag hävdar att med den kassa bensin vi har i dag så behövs mer olja.

Många tvåtaktsmotorer konstruerades på den blyade tiden, och körs nu utan bly, få saker smörjer så bra vid höga temperaturer som bly, och vissa blyersättningsmedel i handelsbensin är direkt olämpliga i tvåtaktsmotorer...

Sista åren på blyad bensin och moderna tvåtaktsoljor så kunde man klara sig på riktigt låga inblandningar, en motor med separatsmörjning konstruerad på den tiden får för lite olja med modern bensin.

Har jag fel eller har jag rätt? Diskutera i gruppen och motivera!

Ligger nog någonting i det du skriver :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top