Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gixxer 1000 skrev:Rossi, Checa, Roberts, Hopkins, Capirossi, Bayliss, Zaus, Hodgson, Melandri, Abe, Nakano, Hofman, Mc Williams, Byrne...
Adrian_J skrev:Alla standard/original gafflar är riktigt dåliga. Varför? De massproduceras på exakt samma sätt, med samma inställningar & samma mängd olja till alla köpare trots att vi är unika människor med helt olika förutsättningar. Det är först när man börjar laborera med inställningar & mängden olja som en gaffel kan bli riktigt bra. Dessa så-kallade factory-gafflar, varför skulle de vara bättre än en standard? Inställningarna är på intet sätt gjorda för dig. Ett första steg brukar vara att testa med olika oljenivåer, och sen tex shimsa om returen för att få den att passa ens egen körstil bättre.
Att köpa en gaffel av ett proffs och tro att man ska bli bättre är ganska naivt, ska man praktiskt få en bättre cykel av det måste vikt, längd och körstil stämma väldigt snarlikt mellan förarna för att man ska uppleva positiv effekt, mer än psykologiskt. Öhlins är ett starkt märke för att de finns ute på tävlingar i mycket större omfattning än tex WP, Showa, Paioli, Kayaba mm, men deras standard gafflar är inte bättre än andra vad jag mfl. märkt. Bara dyrare i inköp, och betydligt dyrare i underhåll. Vill man få en gaffel riktigt bra är det bäst att lämna in den till en fjädringsfirma tex factory connection, tala om sin vikt & längd samt hur snabb man är, sen mäter de upp konstanten, eventuellt shimsar om, försöker få fram en vettig oljenivå och inställning på komp & retur samt häng, sen får man jobba vidare efter det i sammförstånd.
faan vad svårt det ska vara, jag brukar skruva lite fram och tillbaks men märker knapt någon skilnad, men man är väll för långsam
.hermes skrev:faan vad svårt det ska vara, jag brukar skruva lite fram och tillbaks men märker knapt någon skilnad, men man är väll för långsam
.
hur påverkar olje nivån i gafflarna dämparen (hojen)?
SM 570 RR skrev:Att lilla öhlins skulle vara bättre än alla andra tillverkare tror jag inte en sekund på. Då skulle väl varenda stall i vm köra med turkguldfärgade gaffelben
eller?![]()

Bj.O.rn skrev:Att en orginalgaffel, (må vara vilket märke som hellst) efter nogrann injustering skulle klå ens en "billig" R&T bör man ta med en hel säck salt..
/B
Ericsson skrev:På tal om det, kan originalmonterade Öhlinsgafflar (748R, Aprilia Mille R etc.) likställas med en (billig eller inte) R&T-gaffel?
![]()
Bj.O.rn skrev:Att en orginalgaffel, (må vara vilket märke som hellst) efter nogrann injustering skulle klå ens en "billig" R&T bör man ta med en hel säck salt..
/B
Adrian_J skrev:Alla standard/original gafflar är riktigt dåliga. Varför? De massproduceras på exakt samma sätt, med samma inställningar & samma mängd olja till alla köpare trots att vi är unika människor med helt olika förutsättningar. Det är först när man börjar laborera med inställningar & mängden olja som en gaffel kan bli riktigt bra. Dessa så-kallade factory-gafflar, varför skulle de vara bättre än en standard? Inställningarna är på intet sätt gjorda för dig. Ett första steg brukar vara att testa med olika oljenivåer, och sen tex shimsa om returen för att få den att passa ens egen körstil bättre.
Borsiin skrev:Därför att även öhlins billighetsgafflar är producerade med mer omsorg och med mer precision än allt vad japanska gafflar heter.
Själv tävlar jag mest i enduro och där har vissa märken ex GASGAS orginalmonterad öhlins fram+bak. Dessa komponenter är betydligt bättre än alla japangrejer det enda som nästan är jämförbart är WP. Sedan är det stor skillnad på öhlins och öhlins de orginalmonterade är betydligt sämre än de WORKS dämpare jag testat men även en billighetsöhlins är bättre än allt annat orginalmonterat.
Chris Ash skrev:WP är inte bara nästan jämförbart, en hel del Aprilior i VM kör med WP och jag har för mig Kawasaki också gör det...
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |