ångest ang. mc köp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Tjenare grabbar

jag postar denna tråden i R.O.H eftersom jag träffat vissa ev er, samt kanske litar mer på erat omdöme.

nu är det bara 16 dagar tills jag får mina stålar för lägenheten.
och jag börjar få kalla fötter. Inte så att jag tvekar att köpa hoj, för det SKA jag göra... oavsett vad. men jag börjar tveka på VALET av hoj.

jag har ca: 55-60 tusen att lägga, och då skall det räcka till hoj + utrustning.

nu har jag ju en röd R6:a på G för en hyfsad peng, MEN igentligen vill jag ju ha en R1:a och priserna börjar ju falla rejält på den (som vi snackade om tidigare idag)

men köper jag denna R6:a, så har jag pengar till NY utrustning. eller om jag skall satsa 55' och försöka hitta en R1:a samt äldre utrustning.

eller behöver jag ha så bråttom att hojen skall stå därhemma samma dag jag fått stålarna ? skall jag kanske vara lite cool o se vad som dyker upp ?

men sedan har jag även tänkt såhär... eftersom detta är min första ordentliga hoj (sedan tidigt 90-tal då jag hade 125:a + gsx 750 ef )
så kanske jag skall starta med en lite billigare hoj, som en VFR750 91-93 som man kan hitta för en hyfsad peng, och som verkar vara ganska tåliga.
samt "lite" billigare i försäkring (vissa FB) och spara några slantar tills nästa år och då köpa lite nyare hoj.

R1:a har jag kört... älskar hojen
R6:an e väl nästan som storebror

VFR750 har jag aldrig testat ens... ingen som har en man kan testa ? :D

HJÄÄÄÄÄLP !! vafan skall jag göra ???

(köpa hemmabio system för pengarna) :rofl

[edit] http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=5042

Last edited:
Tjena :D
Ja kan inte så mycket för jag e rätt så ung
men några ja känner har R1 o dom gillar dom bra
så jag tycker R1 istället för R6 :tummenupp

Jag skulle satsa på en ZX9R -98, finns en hel del fina från 50"
det bästa är att dem går i klass 5 (fram till den årsmodellen tror jag)
Billig försäkring = mer pengar till bensin o däck
och så lär du ha den snabbaste hojen i R.O.H :yoparty

Hehe :) Ne men tycker R1 e fin som fan :D

men som sagt så vet ja inte mkt om Sport hojjar än så länge :)

hoppas du får en fin hojj

Hmm, jag har provköret VFR800 (den nya). Och jämfört med min TLR så är den ett fint sömnpiller. :hihi

Dock, så är jag av uppfattnignen att det är klokt att köra en mer "lagom" hoj första året. Och med tanke på den söta lilltösen du har så vill du väll inte råka ut för något pga oerfarenhet. Visserligen är du inte 18 längre, så du kan säkert tygla lustarna lite bättre än den typiske R1 köparen (20 årig Squid... :D - neeeeejdå, har inga förutfattade meningar... :p )

Men, med lagom hoj så mena jag inte att man måste köpa ne skit hoj. Men R1 är kanske den sämsta nybörjar hoj som finns! Den har en del lustigheter för sig vid kraftig motorbroms och kraftig acceleration - har jag hört, jag kör ju Suzuki... :devious:

Vill du ha en potent sporthoj men ändå inte en "klen" 600 så är ju en Gixxer 750 det perfekta valet. Som dessutom är ett förstaval av många förare ändå.
Men, designen är ju inte en Retta, men jag vill påstå att det är en bättre hoj. (GXSR750 från 00 och framåt)

Kan absolut inget om priser och så. Men letar du R1a nu såå. lyyyyyka till...
Har en polare som letat 1000cc sporthoj nu i ett par månader. Och han är prismedveten och är inte hojen i rätt så prutar han, går inte säljaren ner går han vidare... Snart kommer säker även de mest tjurskalliga att sänka. :)
Finns inga R1or som är fina just nu (i södra sverige i alla fall) för rätt pris. Inte på öppna marknaden.
Om du absolut SKA ha en R1a så var kall, pruta som fan, och vänta på rätt tid.

Men, bla bla lba. Köp R6an! Bra skyddsutrustning är viktigare än en bling hoj. Om du inte kört på 15år komemr R6an spränga dina adrenalin påsar ändå! Skit fin hoj, går som f*n på bana och på de flesta banor i södra sverige är den snabbare än R1an (för en dödlig Svensson)

Den är ju dock lite svårare att wheela än en R1a, men å andra sidan så lär du dig bättre teknik om du har mindre kraft. :tummenupp

:lol blev ju mycket längre än jag tänkt mig... :p

Köp Henkes VTR vetja! (fast, hmm, han vill nog ha mer än du vill ge...)

Holy Rider skrev:
Jag skulle satsa på en ZX9R -98, finns en hel del fina från 50"
det bästa är att dem går i klass 5 (fram till den årsmodellen tror jag)
Billig försäkring = mer pengar till bensin o däck
och så lär du ha den snabbaste hojen i R.O.H :yoparty

njae.. vad jag har "läst" mig fram till, så skall man ha en 98 eller nyare. dvs mer problem innan -98 (ny modell 98 ? )

sedan ang. försäkring
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=39989

PutteLiten skrev:
Köp Henkes VTR vetja! (fast, hmm, han vill nog ha mer än du vill ge...)

bara ljudet gör mig mer kåt än kortkort på en blondin mitt i sommaren :rofl

jag ska smälta dina ord ett par dagar, samt se om fler har åsikter..

det jag tänker på e att R6:an e en importerad hoj, samt stått stilla 1 1 år... så man vet ju inte hur det e med packningar, mm..... däck e väl färskvara ? så dom kanske måste bytas....

Last edited:
Helt rätt (av vad jag och hört). Kwacken bör vara 98 och framåt. Den blev bra mkt snyggare 98 oxå... :)

wonderwizard skrev:
bara ljudet gör mig mer kåt än kortkort på en blondin mitt i sommaren :rofl

:lol Jag får komma ner med min TLR... den låter ännu bättre... :D

(Fast Henkes är snyggare för tillfället, min ser förjävlig ut rent ut sagt...)
:rofl

en liten exta notis...

utrustningen jag kollat på e..

Arlen Ness Velocity (samma som otee)
Shoei Raid
Oxtar stövlar
Arlen ness handkar
Ryggskydd
abus skivlås
abus kedja med lås = 3000:- garanti

totalpriset på detta hamnade på ca:18000:- på Honda center

vad kan man förvänta sig i rabatt ?

R6:an kommer kosta mig 44'.... så totalt blir ju detta 62'.....
lite mer än vad jag "har"

Holy Rider skrev:
Ett litet urval:

om jag skall vara fullt ärlig... så har jag nog fan stirrat mig blind på Yamma & färg.... jag vill ha en BLÅ yamma R1:a :D

jag gillar inte kawas färger.... det skall i så fall vara en helt svart kawa.

låter detta sjukt eller ? anser ni hoj som hoj ?

o ska jag då köpa hoj oavsett märke & färg ?

Last edited:
Hade jag varit i din sits med 60 000:-
Jag hade satsat på en ny bra hjälm typ Arai eller Shoei.
Ett nytt ryggskydd, stövlar och handskar.
Skinnställ hade jag letat efter på blocket. . . . Det kryllar av fina, nya, billiga skinnställ där för ca 4000-5000 kr !!!!!
Utrustningen bör gå först !!
Därefter bör du ha ca 48-50000 kr kvar till en hoj.
Varför inte satsa dem på en R6:a eller Gsxr 750 -99 och framåt.

Lycka till !!

Hepp.... Har själv inte kört någon "grym" hoj förutom min egen..
Har haft Suzuki TS125R, Suzuki GSX550EF, Yamaha XZ550, Cagiva Canyon 600, Kawa ZR-7, Yamaha TT600R & nu slutligen Gixxer1000 som skiljer sig ganska mkt från övriga hojar.... Men jag lever fortfarande.... :)

Kollade på en blå R6'a & en blå R1'a på yammacenter... Men då jag såg hur mkt det skiljde i newtonmeter mellan hojarna gav jag upp planerna på en 600'a.
Hittade en fin blå R1'a på blocket med helsystem etc som jag prutade ner till 60.000:- (men efter många om och men blev det en ny hoj pga bra med garantier etc...)
En polare köpte i våras en kosmetiskt skadad R1'a för 40.000:- så visst kan man fynda..
Iaf det jag vill komma till är KÖP DET DU VILL HA... :tummenupp Annars kommer du att ångra dig och fortsätta glo efter blå Rettor....

Akta dig för kawasaki . . . . alla jag känner som kört ninjor har haft problem med växel-lådor, ventiler och massa andra motorproblem.
En fin hoj som tyvärr har strulat för mycket i mina ögon.
Min kusin kör en vfr-750-92 . . . säger bara en sak -SKROT !
Satsa på det du vill ha direkt !!

ROCKON skrev:
En fin hoj som tyvärr har strulat för mycket i mina ögon.
Min kusin kör en vfr-750-92 . . . säger bara en sak -SKROT !
Satsa på det du vill ha direkt !!

vad menar du med skrot ? dålig kvalité ? kass motor ? eller bara slö ?

o jag har nu satt in en ny annons efter en BLÅ R1:a

får se om ngn svarar :D

wonderwizard skrev:
men säg mig... vart hittar jag skinnställ, hjälm, handskar, stövlar och ryggskydd för Max: 1000:- då ? eftersom han skall ha 59' för hojen har jag bara en tusing kvar.
Hmm, ja det kan ju vara ett problem. :rolleyes:

/Jocke

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25