åka med låset i bromskivan

Igår var det dags för mig, tokvälte eftersom jag svängde.
Blir en omlack av kåpan för mig.... :huvet
 
Gjorde det idag... måste pumpa för att få bromsverkan... dock försvinner den igen och jag måste pumpa igen för att få tillbaka den. Får se imorgon om det är samma sak...

Har någon tips på vad det kan vara som gör att det är så här. Vill helst fixa det själv. Har redan lagt 11000 på service och utbyte av diverse förslitningsgrejer.

Jag har noll koll på meka MC :(

Ciao Dawid
 
Woofer skrev:
2285177 Gjorde det idag... måste pumpa för att få bromsverkan... dock försvinner den igen och jag måste pumpa igen för att få tillbaka den. Får se imorgon om det är samma sak...

Har någon tips på vad det kan vara som gör att det är så här. Vill helst fixa det själv. Har redan lagt 11000 på service och utbyte av diverse förslitningsgrejer.

Jag har noll koll på meka MC :(

Ciao Dawid
Låter som du fått till en skev skiva.
 
Freedom skrev:
2285186 Låter som du fått till en skev skiva.

Japp, 99% säkert att skivan är skev.
Det som händer är att skivan trycker ut bromsbeläggen & kolvarna från skivan när den skeva delen passerar bromsoket.

Eftersom avständet mellan belägg och skiva normalt är en knapp millimeter och beläggen rör sig väldigt lite inåt när du bromsar så måste du pumpa med handtaget innan beläggen kommit nära nog för att ta. Precis som när man bytt beläggen.

Problemet är att eftersom skivan är skev så knuffas beläggen ut igen varje gång den går ett varv... Tyvärr bara att öppna plånboken och ge bort av dom surt förvärvade papperslapparna... Ny/beg/riktad skiva är det enda som hjälper.
/Danne
 
självfallet har jag väl lyckats med det..riktigt imponerad av mig själv faktiskt.

Till råga på allt så är hojen ny och när detta hände så hade den rullat ca 70 mil, så jag tyckte det var dags att slänga ut en jääävla massa pengar och köpa ny skiva..

Problemt för min del är om jag skulle skaffa mig någon form av
kom-ihåg-anordning så skulle jag bara glömma att använda den med.... :huvet
 
Avarage skrev:
1752105 Jodå!

Men någon tycks tro att det är tändingsnyckeln så jag har fått den snodd! :huvet

// Niklas
Inskickat av ocke
2 bra ideer hur man ska göra för att komma ihåg den lilla rackaren, det e bra.

1. slang bit på nyckeln
2. magnet
3. Snöre el. dyl. fäst mellan lås - gashandtag
4. ????

Mer ideer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Pkt. 3

// Niklas


En variant på 3:an är en liftkortsjojo som du fäster i låset och gasen.

Magnet funkar inte alls för min del då jag inte har nåt tändningslås på min moppe.

Även fast jag vet att jag plockat bort låset rullar jag försiiiiktigt dom första decimetrarna paranoid som jag är :rolleyes:
 
He he det är en riktig klassiker :D

Har gjort det själv ett par gånger :huvet

Skönt o veta att man inte är ensam :tungan

Tolf
 
DmS skrev:
2285227 Japp, 99% säkert att skivan är skev.
Det som händer är att skivan trycker ut bromsbeläggen & kolvarna från skivan när den skeva delen passerar bromsoket.

Eftersom avständet mellan belägg och skiva normalt är en knapp millimeter och beläggen rör sig väldigt lite inåt när du bromsar så måste du pumpa med handtaget innan beläggen kommit nära nog för att ta. Precis som när man bytt beläggen.

Problemet är att eftersom skivan är skev så knuffas beläggen ut igen varje gång den går ett varv... Tyvärr bara att öppna plånboken och ge bort av dom surt förvärvade papperslapparna... Ny/beg/riktad skiva är det enda som hjälper.
/Danne


Tackar, hoppades på att det var något annat... för jag har haft en skev bromskiva innan (en verkstad drog den i en däckmaskin) då slog/högg det i bromsen systematiskt hela tiden, typ som ABS... punktbromsa fast med en bromsträcka som Australiensiska roadtrains. Nu när bromsen tar efter lite pumpande så slår den inte alls utan tar bra då...

Men men... positiva är att då har jag iaf någorlunda nya bromskivor fram snart iaf (hade låset i den högra... har bytt vänstra).
 
Jag använder den svarta förvaringspåsen till låset som påminnare...sätter den över gasrullen och det fastsydda kardborrebandet runt bromshandtaget...Så sitter den iallafall kvar där när det blåser, men klåfingrade puckon är den ju dock inte säker för... Men det är ju inte heller den där "remindern"

Plus att jag alltid kollar runtomkring hojjen innan jag rör den... :D

"Securitycheck" :tummenupp
 
Jag brukar alltid sätta den där lilla väskan till låset på styret för annars kommer jag garanterat glömma låsa upp. Har fungerat hittils och då är jag annars jävligt tankspridd, så det borde ju vara en bra metod, hehe. :)
 
Får addera mig själv till denna skamtråd. Lyckades med bedriften för några veckor sedan. Trodde först att jag fick motorstopp efter första vältningen, så jag drog iväg igen. Briljant. :hihi Offroadhoj och grusparkering räddade i alla fall plånboken från min dumhet. I övrigt se signaturen.
 
Jag försökte köra med låset kvar i bromsskivan, det blev ett mystiskt tvärstopp efter en halvmeter? Jag startar om motorn och försöker igen!
Ett år senare blev bromsskivan skev, jag tror att jag vet vad det beror på..
 
elwe skrev:
1756542 Sätter ALLTID startnyckeln i den gula nyckelhållaren (ABUS) när skivan är låst. Har räddat mig hittills fast jag är disträ :)

hur minns du att göra det då om du är disträ*?
 
Jocke K skrev:
2285597 Jag försökte köra med låset kvar i bromsskivan, det blev ett mystiskt tvärstopp efter en halvmeter? Jag startar om motorn och försöker igen!
Ett år senare blev bromsskivan skev, jag tror att jag vet vad det beror på..

Den skivan var nog skev redan den dagen du körde med låset i.
 
Mickez77 skrev:
1751363 Är det någon fler som lyckats köra iväg utan att ta bort låset från bromsskivan? :kocko

Jag har ett litet knep för att undvika det där.

När jag väljer att använda skivbromslåset så parkerar jag hojen så att jag måste backa ut den första biten. D.v.s. glömmer jag låset så så sker det när jag förflyttar hojen med handkraft. Det har räddat mig hittils.
 
Woofer skrev:
2285177 Gjorde det idag... måste pumpa för att få bromsverkan... dock försvinner den igen och jag måste pumpa igen för att få tillbaka den. Får se imorgon om det är samma sak...

Har någon tips på vad det kan vara som gör att det är så här. Vill helst fixa det själv. Har redan lagt 11000 på service och utbyte av diverse förslitningsgrejer.

Jag har noll koll på meka MC :(

Ciao Dawid

Kan va så illa att gaffelbenet fått sig en liten knäck. Så var det för mig när glömde mitt lås... Vid en titt så syndes inget men bromsarna kändes svampiga. Verkstan såg däremot att gaffelbenet hade böjts lite, lite grand.
Det blev så pass dyrt att jag aldrig glömmer det igen (peppar,peppar)

//Olle
 
Tena..........
Om ni har en brytare på stödet koppla in på denna o så bygger ni en hållare till låset med en brytare dvs du kan ej lägga i en vexel då den e ute samma me stödet Fattar ni ??? :va :7peta Dvs låset måste va i hållaren eller brytaren va ner tryckt. Kolla på sido stödet använd dessa sladdar koppla på dom :tomten
//Robin
 
Last edited:
njelger skrev:
2285615 hur minns du att göra det då om du är disträ*?

Det kommer jag inte ihåg att jag har skrivit :fyllisar
 
Back
Top