åka med låset i bromskivan

För 2år sen så hjälpte jag en gubbe på en HD när han fått bensin stopp.
Efter att vi fixat soppa på närmaste mack och tankat så sa vi hej o tack
så satte jag mig i bilen. 2 sec senare ligger hojen o gubben på marken :hihi

Ut igen o hjälpa till med att få upp hojen som låg på över benet som klarade sig utan skador.

Sen stack han iväg

Kan nämna att får ni stopp när det är mörkt så stäng inte av lyset.
Ända skälet till att jag såg han va att jag nästan körde på både han o hojen.
Så glöm inte ljus på eller reflex

Japp, 2 ggr när jag skulle bara (!) smörja kedjan först o dragit upp den på depåstödet!!!

= 2 st nya framskärmar

.../Yoshi

CeZar skrev:
:( råkade göra så jag oxå... bubblade till innerdelen lite på skivan, kan det vara någon fara? har kört lite efter (innan jag såg det) och det var inget som märktes..

själva skivan verkar inte ha tagit stryk..

verkar ok men kanske be en bromskunnig kolla på den

philsson skrev:
Förstår inte hur du skulle kunna rulla hojen utan lås. :näsblod Vad menar du egentligen.. Dragit isär backarna kanske när du monterat framhjulet?. :confused:
Jag försökte alltså köra iväg med låset i skivan. Hade änna glömt det.
Detta resulterade i det som jag har tidigare skrivit.

saltvatten skrev:
Jag försökte alltså köra iväg med låset i skivan. Hade änna glömt det.
Detta resulterade i det som jag har tidigare skrivit.
men detdär med ingen bromsverkan hur funkar det när hjulet inte ens rullar.. :va Du menar att hjulet kasade?.

Visst. Några gånger men allt har hållit. Har låset i bakre drevet.

philsson skrev:
men detdär med ingen bromsverkan hur funkar det när hjulet inte ens rullar.. :va Du menar att hjulet kasade?.

Skulle tro att det var så här han menade:

Kör iväg med låset i = tvärstopp.

Skakar på huvudet svär som fan och tar bort låset.

Kör sedan iväg och använder inte frambromsen då man kör lite lugnt. Skit ett hinder ivägen. måste bromsa, bromsen tar inte, pumpa, pumpa, puh den tog till slut.

Funderingen var sedan: "kan låset tryckt in kolvarna lite?" eller varför var han tvungen att pumpa?

Bara min tolkning av hans mening...

Mickez77 skrev:
Är det någon fler som lyckats köra iväg utan att ta bort låset från bromsskivan? :kocko
Har inte lyckats köra iväg med låset i ännu men vid ett tillfälle så skulle jag leda ut hojen bakåt, stod nämligen i en cykelparkering med framdäcket mot väggen.

Halvvägs ut så hör jag ett mycket olustigt ljud, det kommer från skyddskåpan nere vid skivorna...hmm och såklart....en spricka i plasten JIPPI :kocko

philsson skrev:
Nejnej, inte så.
Förklaring nedan.

Mickep66 skrev:
Skulle tro att det var så här han menade:

Kör iväg med låset i = tvärstopp.

Skakar på huvudet svär som fan och tar bort låset.

Kör sedan iväg och använder inte frambromsen då man kör lite lugnt. Skit ett hinder ivägen. måste bromsa, bromsen tar inte, pumpa, pumpa, puh den tog till slut.

Funderingen var sedan: "kan låset tryckt in kolvarna lite?" eller varför var han tvungen att pumpa?

Bara min tolkning av hans mening...
Precis så!
Internet är uppfunnet för att skapa missförstånd tydligen. :lol

Jodå... Somras, jobbar i Gamla stan, parkerar i början av slottsbacken precis vid slottet (Stockholm). Det är ett antal turister där om dagarna. Givetvis är det alltid några som skall vänta och kika när man kör iväg också. Lagom avslappnad och cool ska man köra iväg, tjong så känner jag hur hela cykeln lugnt men bestämt lägger sig ned.

Inte ett dugg pinsamt.

Har skitit i bromslåset sedan dess, fortfarande förbannad på mig själv.

Sätter ALLTID startnyckeln i den gula nyckelhållaren (ABUS) när skivan är låst. Har räddat mig hittills fast jag är disträ :)

Nu ska jag vara värst och säga min mest pinsamma historia som hänt mig! Jag körde iväg med min 4hjuling MED STYRLÅSET LÅST! det resulterade med att jag dundrade rakt in i en bil som stod vid sidan av mig..... humm pinsamt :( NY KOFÅNGARE på bilen inget på min....

skadeglädjen är den enda sanna glädjen :hihi
det där med säkerthetsvajer till gasen verkar vara en bra idee däremot

Mickez77 skrev:
körde med låste på idag med :3freak :)

Så var det dags igen, på stan med publik,
nu har jag testa att den är lägga-ner-säker åt bägge hållen :hihi

dök upp en kille som hjälpte till att få upp den :tummenupp

Han kände igen sig då han hade lagt ner sin Kawa 3 ggr :gnissla

Last edited:
Tror du ska satsa på nån slags reminder nånstans när du satt i låset..? :hihi
Jag är så paranoid nuförtiden att jag kollar både tre och fyra gånger innan jag vrider om tändningen... :3freak

imaster skrev:
Tror du ska satsa på nån slags reminder nånstans när du satt i låset..? :hihi
Jag är så paranoid nuförtiden att jag kollar både tre och fyra gånger innan jag vrider om tändningen... :3freak

Jo det är på gång men jag är inte så snabb :lol

har klarat mig ännu så länge (ta i trä) men jag låser alltid hojen när jag lämnar den ute så det är ganska enkelt att komma ihåg.

Back