åka långt/komfort?

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Järfälla/Viksjö
Hoj
Ducati 1000SS -06
Tjenixen

Har lite funderingar på att skaffa en motard efter sommaren, vad jag har hajjat så lämpar sig ju inte motarden för ngra direkta långfärder. Men jag undrar endå hur långt kan man åka på en motard (olika för olika personer jag vet, men ngt riktmärke iallafall), och vilken modell skall man välja om man vill kunna åka.. typ 10mil isträck.. finns det ngn hoj som är mer lämpad än ngnannan? Eller är jag helt ute o cyklar.... :confused:
 
10 mil utan paus på en KTM 640 är inga problem iaf.

Ska du ofta åka lite längre turer så bör du kanske undvika de rejsigaste motarderna.

Jag hade en 900SS innan jag köpte min 640 och det är ganska stor skillnad på att åka SS o 640...
 
Problemen är oftast inte stäckan, utan vägvalet. Väljer man landsväg/motorväg tar det inte många km innan man vill vända hem. Väljer man krogiga 70-vägar, en å annan grussträcka & lite sånt kan man hålla på hur länge som helst! :tummenupp
 
om jag har förstått rätt (kan vara fel) så mår maskinerna bättre av ett varierat varvtal... så 70 och 90 lansvägar med en massa kringelekrok vägar ska ju passa som hande i handsken då :) motorväg å motortrafikleder blir det lätt samma varvtal i längre perioder... om någon vet bättre rätta mig :)
 
wdac skrev:
om jag har förstått rätt (kan vara fel) så mår maskinerna bättre av ett varierat varvtal... så 70 och 90 lansvägar med en massa kringelekrok vägar ska ju passa som hande i handsken då :) motorväg å motortrafikleder blir det lätt samma varvtal i längre perioder... om någon vet bättre rätta mig :)

hmm.. har inte alla digital gas på motardhojjar.. antingen 1 eller o?!
 
TTR skrev:
hmm.. har inte alla digital gas på motardhojjar.. antingen 1 eller o?!

de har ja inte saggt men hur kör du då? man brukar hålla jämn gas på raka vägar både me bil å hoj eller har ja fel? :)
 
Väljer man en KTM 525:a (8,5l tank) och är någorlunda hård på rullen så tar den väl runt 0,8-1 liter milen. Då får man sträcka på benen ganska ofta vare sig man vill eller inte. :D
 
Jag har kört c:a 50 mil på en dag med min utan större problem men med tankstopp ungefär var 14e-15e mil. Kan dock inte direkt rekommendera min, alldeles för dyr att klota med o värdelös reservdelstillgång :huvet
 
visst e det suzukimotorn i den där, den går väl finfint och verkar vara oförstörbar. Jag hade en DR -98a som jag diggade skarpt men någon snodde den ju :rolleyes:

Coola Ola skrev:
Jag har kört c:a 50 mil på en dag med min utan större problem men med tankstopp ungefär var 14e-15e mil. Kan dock inte direkt rekommendera min, alldeles för dyr att klota med o värdelös reservdelstillgång :huvet
 
Tom Byron skrev:
visst e det suzukimotorn i den där, den går väl finfint och verkar vara oförstörbar. Jag hade en DR -98a som jag diggade skarpt men någon snodde den ju :rolleyes:

Japp, motor från Suzuki XF650 (samma motor som DR650 fast dubbla fuggar). Det är väl helt ok klipp i den men ingen husa precis :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top