långturer

MR.SPEED

Bromsen är fartens värsta fiende
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skoghall
Hoj
Kawasaki Z1000 -06 Ktm EXC450 -08 Triumph Tiger -00
hur är det att åka en längre sträcka på en motard.
 
Vad menar du med "längre sträcka"??
Viktigast är väl vad för slags väg som sagt!! Man kan leka i timmar på småvägar, men inte åka långt alls på motorväg!
Jag pendlade till jobbet varje dag ett tag, och då hade jag 4 mil dit......Motorväg mestadels....
"Längre" sträckor på motorväg rekommenderas INTE! :3freak
Fast som sagt innan, beror på vilken motard du har! Alla är inte lika dana vet du! ;-) :7peta
 
Last edited:
Det går att åka långt om man inte har några krav på komforten. Sen får man ju stanna ofta och tanka pga. liten tank och då får man ju stäcka på benen (och skinkorna). Över 30 mil är jobbigt men det går också. Efter 10 mil körning på landsväg är man grymt imponerad av killarna (och tjejerna :) ) i paris-dakar som kör bortåt 90 mil om dan ibland I ÖKNEN. :banana
 
både lansvägar och motorvägar.
har funderat på att köpa en honda xr 600 86-90 och bygga om.
men kom med förslag på andra i samma pris klass (15k-20k) som det finns mycket grejor till.
 
Jag körde Sthlm - Sundsvall (40 mil) i sträck.

Det är direkt plågsamt.

Det va en tjej.

Sen skulle jag hem. Det gick bättre. Hade kommit fram till att det var fel tjej. Men det gjorde fortfarande ont att åka 40 mil motorväg på en KTM 640.

Jag kommer aldrig göra om det. Har iofs inte en motard längre heller... :)

/Lucky9
 
vafan e det för veklingar här egentligen.. för tre helger sen avverkade jag 80 mil på min ttr.. med motarddäck.. och visst.. det kankske inte är så kul å ligga å marscha 130-140.. men det går... och är inte så hemskt obekvämt på en ttr iaf... kanske har ktm, kvarnor, husor osv. stenhårda sadlar och fruktansvärda vibrationer.. eller så är många här bara gnällkärringar som inte har den minsta självdiciplin.. :3freak
 
På med en intergralhjälm och ett par öronproppar, sen ä de bara å åk.
 
Säger som ovan... Med integral och proppar tar man bort 80% av irritationsmomentet...
Funderade just på samma sak när jag just var ute och körde, kändes som att jag skulle kunna köra hur långt som helst, dock undviker jag ju störrevägar och tar heldre kurviga vägar då man får lite mer stimulans...

Nä, vid närmare eftertanke, över 10 mil på motorväg måste vara en plåga...
 
McGee skrev:
vafan e det för veklingar här egentligen.. för tre helger sen avverkade jag 80 mil på min ttr.. med motarddäck.. och visst.. det kankske inte är så kul å ligga å marscha 130-140.. men det går... och är inte så hemskt obekvämt på en ttr iaf... kanske har ktm, kvarnor, husor osv. stenhårda sadlar och fruktansvärda vibrationer.. eller så är många här bara gnällkärringar som inte har den minsta självdiciplin.. :3freak

Vad har du för drevning? Måste varit nästan fullt spett va'? En annan har ju babianarmar redan i 110 :-D
 
Lucky9 skrev:
Jag körde Sthlm - Sundsvall (40 mil) i sträck.

Det är direkt plågsamt.

Det va en tjej.

Sen skulle jag hem. Det gick bättre. Hade kommit fram till att det var fel tjej. Men det gjorde fortfarande ont att åka 40 mil motorväg på en KTM 640.

Jag kommer aldrig göra om det. Har iofs inte en motard längre heller... :)

/Lucky9


Antar att natten inte var så rolig hos henne om du nu hade ont i baken! Är det därför du skaffat cbr600f :D
 
Micke O skrev:
Vad har du för drevning? Måste varit nästan fullt spett va'? En annan har ju babianarmar redan i 110 :-D

Ja och inte nog med det, man får en strutshals oxå tack vare crosshjälmen som tar upp lika mycket vind som en krauserkåpa!
 
tycon1 skrev:
Ja och inte nog med det, man får en strutshals oxå tack vare crosshjälmen som tar upp lika mycket vind som en krauserkåpa!

Du råkar inte ha någon bild på dig själv? :lol
 
Micke O skrev:
Vad har du för drevning? Måste varit nästan fullt spett va'? En annan har ju babianarmar redan i 110 :-D


hmm.. jadu.. tror jag har 40 bak på motardhjulet... idag blev det 30mil.. å då gick det bitvis uppåt 150 å int fan ha jag nå babianarmar.. heh bara grusväg med motarden e det bra det?

sen säger jag bara som dom andra snubbarna här intergral å proppar å ååk.... ruskigt va mycke mindre vind man plockar med sån hjälm å motardställ på...
 
McGee skrev:
hmm.. jadu.. tror jag har 40 bak på motardhjulet... idag blev det 30mil.. å då gick det bitvis uppåt 150 å int fan ha jag nå babianarmar.. heh bara grusväg med motarden e det bra det?

sen säger jag bara som dom andra snubbarna här intergral å proppar å ååk.... ruskigt va mycke mindre vind man plockar med sån hjälm å motardställ på...

Aha, där har vi det - en annan har ju Corduraställ och inte läderkroppsstrumpa :D

Misstänker att det senare ger betydligt lägre luftmotstånd (är dessutom 1,93 lång)...
 
Micke O skrev:
Aha, där har vi det - en annan har ju Corduraställ och inte läderkroppsstrumpa :D

Misstänker att det senare ger betydligt lägre luftmotstånd (är dessutom 1,93 lång)...

hehe ja..åker inte med läderkroppsstrumpa heller utan jag åker åxå med allväderställ när det inte är så varmt ute.. när det blir varmare ute nu så blire en safety jacket åsså crosströjja utanpå det.. åsså crossbyxor.. funkar kungligt det åxå...

1.93 fiskar mycke vind det åxå :) å är du axelbred så blire tamigfan som ett segel :tungan
 
McGee skrev:
hehe ja..åker inte med läderkroppsstrumpa heller utan jag åker åxå med allväderställ när det inte är så varmt ute.. när det blir varmare ute nu så blire en safety jacket åsså crosströjja utanpå det.. åsså crossbyxor.. funkar kungligt det åxå...

1.93 fiskar mycke vind det åxå :) å är du axelbred så blire tamigfan som ett segel :tungan

Nja, jag är inte så axelbred men med jackan och dess axelskydd blir jag det :(
 
MR.SPEED skrev:
hur är det att åka en längre sträcka på en motard.


På allt utom motorväg går det hur bra som helst.
Motorväg är bara en pina. Eller rättare sagt, för jävla tråkigt!
Man får tanka tillräckligt ofta så att man får vila baken och benen mm, så det är inte där problemt ligger - imho - utan tristessen.
Integralhjälm som påpekats är ju att föredra... :p

Vill man komma långt med få stopp, slängen liten reservdunk (fylld) i ryggsäcken och kör tills bensinen är slut, så slipepr man stoppa med 30% (3 liter...) kvar i tanken bara för att man inte skulle komma fram till nästa utan bensinstopp... :)
Jag har provat och det funkade, dock så är det inte en höjdare med en tung ryggsäck, så en bättre lösninge är ju att sätta dunken på pakethållaren (om man har en sådan). Bättre ur många aspekter, inte minst säkerhet... :)
 
Vill man komma långt med få stopp, slängen liten reservdunk (fylld) i ryggsäcken och kör tills bensinen är slut, så slipepr man stoppa med 30% (3 liter...) kvar i tanken bara för att man inte skulle komma fram till nästa utan bensinstopp... :)



hur lånkt kommer ni på en full tank :confused:
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top