är jag den enda som har kickat mig till ett motoras

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
hej jag igen.:mad:.har precis fått iordning på min husa, nylindad stator. osv. krängde på mig stället häromdan i stekande sol

började kicka. han kicka 2ggr utan att den startade däremot låste sig motorn totalt. av med ställ vansinnig.
in i garaget och började riva började att ta bort transkåpan för att se om det var något knas med dreven som har med kicken att göra. nepp allt intakt. tänker då ventiler fjädrar osv. river ventil kåpan. ser bra ut till en början fjädrar,ventiler är hela. däremot såg jag att autodecompen gott sönder och den del som saknades ramlat ner vid kamkedjan och låst paketet. är detta ett vanligt problem på husorna 03:a någon som varit med om liknande.
 
tur i oturen. Var glad att det hände när inte motorn gick. Axeln till autodekompen gick av va? Det vet jag har hänt förut.
 
tur i oturen. Var glad att det hände när inte motorn gick. Axeln till autodekompen gick av va? Det vet jag har hänt förut.

ja tur i oturen kan man verkligen säga. så jävla irriterande att det hände första dagen på semestern då man verkligen har tid att köra.
jaja verka inte vara så jättedyrt den där autodecompen iaf.
 
jaha då var delarna beställda ny autdec + fjäder lyxa även till det med ny kamkedja annars ryker väl den också nästa gång man fäller ut kicken.

någon som har en bra beskrivning på hur man byter kedjan nollar motorn osv.
 
läs manualen. bra information där.

besvärligast är att kedjan måste brytas och den nya måste låset nitas.
annars är det bara att följa manualen och ställa kammen och veven där den ska vara.
 
någon som har en bra beskrivning på hur man byter kedjan nollar motorn osv.

1: Plockade bort ena ventillocket (insug) å svänghjulskåpan

2: Skruvade ur stiftet å kände försiktigt med en lång mejsel medans ja vred runt motorn till ÖD (vipparmen ska glappa i sidled)

3: Plockade av toppkåpan

4: Skruvade bort kedjesträckaren

5: Delade kedjan å hakade i nya kedjan i den gamla med nitlänken

6: Höll koll på kedjan medans polaren vred runt motorn försiktigt (frammåt) å hakade loss gamla kedjan när nitlänken dök upp igen

7: Kopplade ihop nya kedjan å vred tebax motorn tills nitlåset befann sej på samma plats som länken ja kapat på gamla kedjan

8: Skruvade tebax kedjesträckaren å kollade så punkterna på kamdrevet låg jäms me packningsplanet på toppen (kolv i ÖD, kamnockar neråt)

9: Nitade nya kedjan

Tips! Byt även vipparmsrullar när du ändå plockat ner.
 
lätt som en plätt beställde delarna i måndags fick dem i tisdags(snabb service på karlstömms) monterade tisd kväll uppstart idag. också har man varit och piskat vägarna en bra runda för att se så det lirar. och det gör det:banana
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top