(ännu en) köpa bil, saab?

  • Thread starter Thread starter SJP
  • Start date Start date
SID är ju standard på alla..! Har samma på min 9-5 -98. Glappar som bara den, ibland funkar hela displayen, men oftast inte. Det lustiga är att det alltid är olika pixlar som sover.. :gnissla
Ja den konstruktionen är så jävla efterbliven att hälften vore nog.

Är inne på min tredje nu, ihopp om att det ska funka. De två första körde jag hardcore-strykjärnsmetoden, vilket funkade hyfsat. Sen fick jag fatt på en "okej" från skroten, men efter 6månader så står det P AY CD...

:banana

Jaja, huvudsaken är att klockan funkar.

Edit: Det som är intressant är att båda leverantörerna (Autoliv och nån annan herrejössesleverantör) av SID:ar misslyckats att göra en fungerande komponent.
 
Hehe ja den va riktigt fin faktiskt! Men min VA finare ;)

Men inte nu längre!:tungan

Lite on topic igen, nu när jag har tänkt efter, så försök hitta en fräsch 9000 istället, myyycket mer bil för pengarna, och de går 15000 mil längre :tummenupp

Vill du tvunget ha 900 så hade jag satsat på en -96 eller nyare.

Ja den konstruktionen är så jävla efterbliven att hälften vore nog.

Är inne på min tredje nu, ihopp om att det ska funka. De två första körde jag hardcore-strykjärnsmetoden, vilket funkade hyfsat. Sen fick jag fatt på en "okej" från skroten, men efter 6månader så står det P AY CD...

:banana

Jaja, huvudsaken är att klockan funkar.

Edit: Det som är intressant är att båda leverantörerna (Autoliv och nån annan herrejössesleverantör) av SID:ar misslyckats att göra en fungerande komponent.

På min brukar det stå CD TRÄCK 4 Med diverse varierande avbrott mitt i bokstäverna.. (därav träck, som är hästskit för alla som inte visste det..) :gnissla

Orkar inte ens lägga pengar på en ny, känns för meningslöst. :näsblod
 
Last edited:
Så länge du inte köper en Saab med 2.0t-motorn som sitter i 9-5:orna så är det ganska så lugnt. Det finns fel på dessa men inga större. Fördel är att du slipper kamrem. Nackdelar är väl att de just inte har några andra fördelar jämfört med många andra.
En vettig allroundbil helt enkelt som man enkelt lagar själv när det strular.
 
Så länge du inte köper en Saab med 2.0t-motorn som sitter i 9-5:orna så är det ganska så lugnt. Det finns fel på dessa men inga större. Fördel är att du slipper kamrem. Nackdelar är väl att de just inte har några andra fördelar jämfört med många andra.
En vettig allroundbil helt enkelt som man enkelt lagar själv när det strular.

Men istället för kamrem har man en trevlig multirem.. Inte helt lätt att få den rätt på alla 7 hjulen.... :mad:
 
Men istället för kamrem har man en trevlig multirem.. Inte helt lätt att få den rätt på alla 7 hjulen.... :mad:

Njae, men den resulterar ju åtminstone inte i att du får en topplockssallad. Och multiremmen byter man på en timme med tummen strax utanför mitten av näven.
En nackdel jag kom på med Saab är att de faktiskt ALLTID luktar illa. Är det någon som har klivit in i en Saab och märkt att det INTE luktar konstigt? Inte jag åtminstone, och då har jag säkerligen ägt ett 10-tal sådana och kört minst det dubbla utöver det.
 
Verkar ju som det kan vara värt att titta lite extra på iaf, nästans fler positiva än negativa.

Poängen va dock att jag vet att sjp är ganska nära att vara en finnig 18 åring som busar runt, och att konvertera ltt till fulltryck kostar 500 kr.

Hehe, nu ska vi inte vara sådana. Det blir nog inte så mycket bus i denna i vilket fall, ska som sagt vara brukis, går ändå inte att busåka i en sådan.

Men inte nu längre!:tungan

Lite on topic igen, nu när jag har tänkt efter, så försök hitta en fräsch 9000 istället, myyycket mer bil för pengarna, och de går 15000 mil längre :tummenupp

Vill du tvunget ha 900 så hade jag satsat på en -96 eller nyare.

Mjo, problemet är som sagt urvalet, inte så att det går att välja & vraka allt för mycket. :/
 
Last edited:
Verkar ju som det kan vara värt att titta lite extra på iaf, nästans fler positiva än negativa.

Hehe, nu ska vi inte vara sådana. Det blir nog inte så mycket bus i denna i vilket fall, ska som sagt vara brukis, går ändå inte att busåka i en sådan.

PÅ småvägarna i Jomala och på Kantarellens parkering en vinterdag kan man busköra med allt!:D

Mjo, problemet är som sagt urvalet, inte så att det går att välja & vraka allt för mycket. :/

Jo, jag förstår det, minns själv hur svårt det var att hitta en vettig bil för vettiga pengar där..
 
Last edited:
Njae, men den resulterar ju åtminstone inte i att du får en topplockssallad. Och multiremmen byter man på en timme med tummen strax utanför mitten av näven.
En nackdel jag kom på med Saab är att de faktiskt ALLTID luktar illa. Är det någon som har klivit in i en Saab och märkt att det INTE luktar konstigt? Inte jag åtminstone, och då har jag säkerligen ägt ett 10-tal sådana och kört minst det dubbla utöver det.

Det är sant, men det är INTE kul när ett löphjul skär och remmen går av på motorvägen..!

Tog ca 2 timmar att byta löphjulen och remmen. Sen hittade jag "kartan" över hur remmen ska sitta i instruktionsboken... :huvet

Men nån dålig lukt har jag inte märkt av i nån av mina..
 
En nackdel jag kom på med Saab är att de faktiskt ALLTID luktar illa.
Det kanske beror på var man har köpt bilen? En bonnakörd Aeroplanaktiebolagsbil från Arboga kanske innebär gödsel och annan random skit i fronten?

Men om det luktar illa är det ju bara stänga näsan och dra på en bra skiva med finfina hits som Lambada med Kaoma!
 
Njae, men den resulterar ju åtminstone inte i att du får en topplockssallad. Och multiremmen byter man på en timme med tummen strax utanför mitten av näven.
En nackdel jag kom på med Saab är att de faktiskt ALLTID luktar illa. Är det någon som har klivit in i en Saab och märkt att det INTE luktar konstigt? Inte jag åtminstone, och då har jag säkerligen ägt ett 10-tal sådana och kört minst det dubbla utöver det.
Exakt, den där remen hade jag av 3 gånger innan jag insåg att ac utan kylmedium skär och får remmen att hoppa :hihi

Lustigt har hört det där med lukt förut men håller inte med.
 
Ja den konstruktionen är så jävla efterbliven att hälften vore nog.

Är inne på min tredje nu, ihopp om att det ska funka. De två första körde jag hardcore-strykjärnsmetoden, vilket funkade hyfsat. Sen fick jag fatt på en "okej" från skroten, men efter 6månader så står det P AY CD...

:banana

Jaja, huvudsaken är att klockan funkar.

Edit: Det som är intressant är att båda leverantörerna (Autoliv och nån annan herrejössesleverantör) av SID:ar misslyckats att göra en fungerande komponent.


Jag körde också strykjärnsmetoden på min SID och det funkade fan hur bra som helst. Fick tillbaka varenda liten pixel och innan dess lös bara typ 4-5 stycken på random ställen.

Saab 9000 har bättre rostskydd än 900:a och personligen så tycker jag de är snäppet skönare att åka i. Mycket bra komfort.
 
Hehe ja dom är mycket snyggare faktiskt, ruggigt komfortabla nästan bättre än en a4

Säg inte det min första bil va en 9000 2,3 och den slutade som nedan och den är inte så mycket piggare än 2.0 tror jag :hihi
26615_1204834897.jpg

Poängen va dock att jag vet att sjp är ganska nära att vara en finnig 18 åring som busar runt, och att konvertera ltt till fulltryck kostar 500 kr.

Haha ja om man lämnar till en klåpare som knipsar lite i slangen ja. Men då är frågan när rasar turbon. Detta är ett riktigt klåpar trim som gör så laddtrycket blir cp, men saker kommer gå sönder.

En ltt turbo till en fulltrycks turbo får du knappast för 500:-
Kanske 4000-8000:- beroende på beg/ny.
 
Haha ja om man lämnar till en klåpare som knipsar lite i slangen ja. Men då är frågan när rasar turbon. Detta är ett riktigt klåpar trim som gör så laddtrycket blir cp, men saker kommer gå sönder.

En ltt turbo till en fulltrycks turbo får du knappast för 500:-
Kanske 4000-8000:- beroende på beg/ny.

Köp en 9-3 från -99 och framåt. Riktigt billig il och mycket för pengarna. Vill du trimma 350hk och uppåt köp T5 motorn. Billigare att trimma än T7.
T7 funkar kanon upp till 350hk att trimma utan att det ska kosta skjortan.

Här är en bild på min förra 9-3 aero.

 
Det kanske beror på var man har köpt bilen? En bonnakörd Aeroplanaktiebolagsbil från Arboga kanske innebär gödsel och annan random skit i fronten?

Men om det luktar illa är det ju bara stänga näsan och dra på en bra skiva med finfina hits som Lambada med Kaoma!

Jag köper alla bilar i Göteborg då de av någon konstig anledning är billigast där. Måste vara fisklukten jag stör mig på.
 
Köp en 9-3 från -99 och framåt. Riktigt billig il och mycket för pengarna. Vill du trimma 350hk och uppåt köp T5 motorn. Billigare att trimma än T7.
T7 funkar kanon upp till 350hk att trimma utan att det ska kosta skjortan.

Inte riktigt rätt prisklass för honom bara..

Dessutom skulle jag nog råda honom att köpa en -98 om han ska ha 9-3:a. T5 styrsystemet fanns väl bara på -98:n, och T7-systemet kom väl -99 om jag inte har fel för mig?
 
Last edited:
Jag köper alla bilar i Göteborg då de av någon konstig anledning är billigast där. Måste vara fisklukten jag stör mig på.
Dé é la gött änna! Lite saltstänk har ingen dött av.

Inatt dônade jag på autobahn med min 2,0T 185ps-supersportauto och GPSen sa 209km/h. Fiffan, panzerwagen!
 
Du kan iaf kika på en gammal diesel MB om du bara ska ha en brukis.

De brukar lätt ticka sig över 60k mil.

Fast det är inget under av nöje direkt.
 
Saab är kanon, skulle också sattsa på en 9000. Bilen känns mer stabil än 900 och bra mycket snyggare.
finns mycket delar till bilen beggade
¨Så kan du köpa min också ;)
 

Bifogat

  • förminskad3.jpg
    förminskad3.jpg
    169.2 KB · Visningar: 88
Saab är kanon, skulle också sattsa på en 9000. Bilen känns mer stabil än 900 och bra mycket snyggare.
finns mycket delar till bilen beggade
¨Så kan du köpa min också ;)

Då blir det dyrt för honom eftersom han måste regga om den... :tungan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top