äldre Sportig hoj= billigare förs.?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag får köra utan begränsning till våren ich vill då ha nått värre, iallafall 750cc.
Har funderat på Yamaha fzr750 eller fzr1000.
En jag pratade med sade att hojar kring 90 är billigare och gränsen går vid ~92.
Jag tycker det lät skumt, stämmer det han säger?

Ring ditt försäkringsbolag o kolla. Vi kan ju inte veta dina förutsättningar.
Ring sen resten och jämför. Tänk på att får du en premie en dag får du en annan nästa så bara ring o pressa de sista kronorna.

Köp en fzr750 med 1000cc-motorn i så räcker det länge.
Gränsen går vis 93 nästa år ;)

750RR

Jag är 20 och har hojkort sen 16års åldern.
Vilket bolag är det man ska satsa på då? Bilsport och mc är väl bara att glömma kan jag tro då dom inte vill befatta sig med nån hoj som heter nåt med r i namnet.

FZR 750??? De gamla yamma 750 heter väl FZ 750 bara??? Sån som EBS har....

eller har jag fel?

Mig veterligen så var det väl bara Susab Tennant som körde med billigare försäkringar för äldre sporthojar. Dock så slutade de med det den 1:a April i år.

Jag har min FZR1000 -91 hos dem. Betalar 3114:- hel/hel. Hade jag tecknat den efter 1:a April så hade den kostat 7200:- hel/hel. Fortfarande överkomligt dock. Nackdelen är väl att du måste ha din hemförsäkring hos dem också och den är inte direkt billigast på marknaden.

Du kan nog räkna med att det är tokdyrt hos Susab nu också. Snackade med en kille som har en FZR1000 -89 och för den ville de ha 50.000:- hel/hel..handlar mycket om tur när man ringer skulle jag tro.

Rodentboy skrev:
Mig veterligen så var det väl bara Susab Tennant som körde med billigare försäkringar för äldre sporthojar. Dock så slutade de med det den 1:a April i år.

Jag har min FZR1000 -91 hos dem. Betalar 3114:- hel/hel. Hade jag tecknat den efter 1:a April så hade den kostat 7200:- hel/hel. Fortfarande överkomligt dock. Nackdelen är väl att du måste ha din hemförsäkring hos dem också och den är inte direkt billigast på marknaden.

Du kan nog räkna med att det är tokdyrt hos Susab nu också. Snackade med en kille som har en FZR1000 -89 och för den ville de ha 50.000:- hel/hel..handlar mycket om tur när man ringer skulle jag tro.

Är det verkligen inte billigare att försäkra en gammal hoj än en ny med samma prestanda?
Min GPZ 900r har 115 hk och väger 235 kg, jag är 22 och betalar 4000:- för en halvförsäkring i Bilsp. & MC. (4000:- per år alltså).
En ny hoj med motsvarande effekt och vikt måste väl vara mycket dyrare att försäkra? (Även med bara trafik eller halvförsäkring)

Hojens/förarens ålder + antal år påverkar premien, jag pyntar 3000 kr hel/hel zon 4 TH, hojen är en 90:a 1100R och jag är en 62:a, men premien går upp även för mig nästa år, trots 0 olyckor på 21 år :va

GSXR1100R skrev:
Hojens/förarens ålder + antal år påverkar premien, jag pyntar 3000 kr hel/hel zon 4 TH, hojen är en 90:a 1100R och jag är en 62:a, men premien går upp även för mig nästa år, trots 0 olyckor på 21 år :va

Shitt... du e ju hur gammal som helst.
Trodde att du var yngre.
Ajja, kul o se äldre fejs på banorna :)

750RR

fzr o fz fanns väl samtidigt ett tag va?

ja har för mig att premien börjar o dala när hojen är ungefär 10 år gammal.

Min premie på gammelgixxern har gått ner tre år i rad, senast 7400 hel/hel. Bra för en 24-åring i Stockholm. Jag har Trygg Hansa och de har alltid varit det billigaste alternativet för mig, mc-kort sen 1995.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Min premie på gammelgixxern har gått ner tre år i rad, senast 7400 hel/hel. Bra för en 24-åring i Stockholm. Jag har Trygg Hansa och de har alltid varit det billigaste alternativet för mig, mc-kort sen 1995.

Min premie på ZXR:en har gått upp tre år i rad.. Dessa försäkringsbolag :kocko
Jag kan iaf bidra med en jämförelse mellan ny och gammal hoj...

För detta år så var det billigaste premierna för ZXR:en:
ca 9000 hel, ca 6500 halv och ca 4700 trafik.

För R1:an var det billigaste ca 8500 för trafik :rolleyes:
(de som var billigast skulle ha ca 20k för halv och 30k för hel)

maverick_750rr skrev:
Tänk på att får du en premie en dag får du en annan nästa dag så bara ring o pressa de sista kronorna.

750RR
Allså funkar de att göra så?
Kan man typ be dom att ta bort "offerten" som man får muntligt dessutom.

När ja ringde i våras i samband med mitt hojköp så ringde ja runt till en del. Bara för att kolla "typ vart man låg". Sen när de va klart för köp o allt så ringde ja igen o kollade upp exakta siffror. Då säger näst intill ALLA att ja du fick en prisuppgift på den här hojen för två veckor sen.
Då blev man ju: Jaha? Och nu vill jag ha prisuppgifterna igen!
Vill man ha kvar uppgifterna så får man ju skriva upp de själv. För man får ju inget papper på de.

Så om dom sparar offerterna i sitt system så kan man ju inte ringa igen o få "nya" premier :confused:

// :banana

De sparar offerterna men om du ringer på en likadan hoj med annat reggnr. så kan du få en annan premie. Sen har jag hört att man kan be dem "slänga" offerterna men det tror jag att de inte gör.

Kenta skrev:
Allså funkar de att göra så?
Kan man typ be dom att ta bort "offerten" som man får muntligt dessutom.

När ja ringde i våras i samband med mitt hojköp så ringde ja runt till en del. Bara för att kolla "typ vart man låg". Sen när de va klart för köp o allt så ringde ja igen o kollade upp exakta siffror. Då säger näst intill ALLA att ja du fick en prisuppgift på den här hojen för två veckor sen.
Då blev man ju: Jaha? Och nu vill jag ha prisuppgifterna igen!
Vill man ha kvar uppgifterna så får man ju skriva upp de själv. För man får ju inget papper på de.

Så om dom sparar offerterna i sitt system så kan man ju inte ringa igen o få "nya" premier :confused:

// :banana

GSXR1100R skrev:

Håller med om att det är ganska dyrt, med tanke på att du är 62 år. Finns det ingen seniorrabatt?

soppatorsken skrev:
De sparar offerterna men om du ringer på en likadan hoj med annat reggnr. så kan du få en annan premie. Sen har jag hört att man kan be dem "slänga" offerterna men det tror jag att de inte gör.

Om de sparar eller inte beror väl på vilket försäkringsbolag det rör sig om?
Senaste gången jag tecknade försäkring på zxr:en så hade jag tur att de sparade. När jag ringde upp de som var billigast så räknade den nya telefonisten igen och det blev mycket dyrare. Det visade sig att den fösta hade räknat på för lite effekt...
- Har vi uppgett det priset får vi hålla det sa de. :Bugar

soppatorsken skrev:
De sparar offerterna men om du ringer på en likadan hoj med annat reg.nr. så kan du få en annan premie. Sen har jag hört att man kan be dem "slänga" offerterna men det tror jag att de inte gör.
Men om man ringer på andra likadana hojjar och väljer den som får billigast premie så måste man ju kunna köpa den också. Så att inte den finns i Norrland liksom.

Den varianten hade ju blivit ännu svårare med den modell ja har.
Hur många såna finns de i Sverige liksom :(

Men att man kan ringa på andra hojar av samma fabrikat, samma modell från samma år men med olika reg.nr. och få olika premier är helt förjävligt ju! :mad:
Bra för dom som kan välja o vraka mellan sina köpeobjekt och sämre för dom som inte kan.

Men det kan väl inte handla om några större summor din premie är på (129kr månad/hel?) om det fanns nån rättvisa i värden.

soppatorsken skrev:
Men det kan väl inte handla om några större summor din premie är på (129kr månad/hel?) om det fanns nån rättvisa i värden.
*LOL* Ja hoppas du skämtar!! :hihi

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...