äldre Sportig hoj= billigare förs.?

maverick_750rr skrev:
Shitt... du e ju hur gammal som helst.
Trodde att du var yngre.
Ajja, kul o se äldre fejs på banorna :)

750RR
Jag ser yngre ut pga omfattande plastikoperationer samt fettsugning, dessutom är jag bara 15 år till sinnet, du däremot är en oförskämd snorläpp som saknar hyfs gentemot åldringar :ajjabajja

soppatorsken skrev:
Det låter rimligt om man ska gå efter ny, fin och dyr båge = hög försäkring. Och motsatt.
Ja det håller jag med dig om. O ja skulle va glad om ja hade den premien.
Men som de är nu ligger den på drygt 1100/månad halvförsäkrat :(

soppatorsken skrev:
Jag vet faktiskt inte... Det låter rimligt om man ska gå efter ny, fin och dyr båge= hög försäkring.
Och motsatt.

Under år 2000 hade jag faktiskt en försäkring på 1800:- hel/hel på kawan (150:-/mån)
Det var tider det... :)

Kan nämna att hojen var registrerad på mig, så det rörde sig inte om någon skenförsäkring.

har hört att försäkrings premien börjar dyka när hojen hojen e ca 10 år...

nån som vet om de stämmer?

GSXR1100R skrev:
Jag ser yngre ut pga omfattande plastikoperationer samt fettsugning, dessutom är jag bara 15 år till sinnet, du däremot är en oförskämd snorläpp som saknar hyfs gentemot åldringar :ajjabajja
Ja, det där sista lyftet, i kombination med de nya glasögonen, gjorde susen.

GSXR1100R:

Bifogat

• lage.jpeg
    lage.jpeg
    8.8 KB · Visningar: 38
De flesta f-bolag ger en billigare premie till en äldre hoj. Det kan dock skilja i hur de resonerar. Tex så ger T-H billigare premie för varje år hojen blir äldre, ett annat bolag har först efter 3år, 5år och sedan 10 år.

En tumregel som har stämt för mig är att en 10 år gammal hoj i samma premieklass ungefär är hälften så dyr som en ny.

/ Johan

JohanFÖK skrev:
De flesta f-bolag ger en billigare premie till en äldre hoj. Det kan dock skilja i hur de resonerar. Tex så ger T-H billigare premie för varje år hojen blir äldre, ett annat bolag har först efter 3år, 5år och sedan 10 år.

En tumregel som har stämt för mig är att en 10 år gammal hoj i samma premieklass ungefär är hälften så dyr som en ny.

/ Johan

Gäller det alla delarna i försäkringen dvs även trafikdelen?

Enligt min kontakt på TH så är det hojjar före 90 års modell som räknas enligt effekten angiven på pappret och inte tillverkarens ursprungseffekt.

Hur försäkringsbolagen hanterar urpsringseffekt kontra effekten på reg beviset ändrar år från år när f-bolagen tittar över sin statistik. Det är därför omöjligt att hålla reda på hur de resonerar.

Det man dock kan säga är att gamla sporthojar inte är ett försäkringsproblem och strypningarna före 92 inte är så stora vilket gör att försäkringsbolagen tar den effekten som står i reg beviset. Strypningarna innan 92 handlar uteslutande om anpassning till den frivilliga 100 hästar begränsningen.

/ Johan
SMC, FÖK

Halvförs på min FZR1000 från 1995 kostar 8000kr per år helförs tror jag gick på 17000kr samma bolag tar över 70000kr för en r1 02:a på mig så det är lite skillnad iallafall.

GSXR1100R skrev:

Inte jag som e oförskämd. Det är du som vill leka med den yngre&bättre generationen för att du e väl i 40årskrisen :D
Det snack du uppfattar som oförskämt är egentligen bara samma språk som du talade för 500år sen när du var 20, fast bara en aning fördummat.

:hej

vill bara varna för en sak..
jag ringde på o kollade försäkringpremie på en cbr 600 i sommras och fick ca 4000:- helförs helår som svar.. kommer inte ihåg exakt..
det lät ju skit bra ringde killen som skulle sälja den och diskuterade.. vi bestämde att jag skulle titta på den senare på kvällen...
men jag tyckte det lät skumt med försäkringen så jag ringde igen för säkerhets skull då kostade den plötsligt 25.000-30.000 samma försäkring.. den första käringen hade räknat fel..
Ta ALLTID namn på försäkrings säljaren när du hör på en försäkring

Silwer skrev:
Nej, det tycks bero på hoj, en gsxr tex blir just inte nåt billigare hur gammal den än är.
buhuuuu *lipa*

ja har inte ens vågar att ringa o kolla hur mkt min kostar. vet att den går i klass 6 iaf. Det är ju något att hoppas på!

Har aldrig märkt av att äldre hojar är billigare. Min 750R `85 kostar för mig lika mycket som en Blade 97:a skulle göra sist jag kollade runt.

Småkul att betala 10000kr/år i trafik för en hög skrot värt hälften :tummenupp

En äldre hoj ger en billigare premie i de flesta f-bolag. Dock inte alla.

Tex Tennant/SUSAB gör inte alltid så. En hoj från 85 som skulle kosta som en hoj från 97 ställer jag mig väldigt skeptisk till. Ge mig de två regnumren så åtar jag mig att ringa f-bolagen och fråga vad de skall kosta mig i försäkring så får vi se!

/ johan
SMC, FÖK

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026