Övningskörning vad gäller?

Simon92

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
SV650s -04
Hej jag är ny här på forumet så säg gärna till om jag postat fel eller gjort något fel så jag kan lära mig och inte göra om misstagen :)
Jag är 18 år och har tänkt börja övningsköra hemma med farsan för begränsad mc. Måste jag och min far gå på en handledarkurs eller något liknande? Jag har B körkort.
Sen undrar jag även om en Honda hornet 600 är en bra hoj för att köra med 25kw?

MVH

Ingen handledarkusr behövs för övningskörning med mc, det gäller bara vid övningskörning för B-körkort. Det är bara till att skicka in papper.
Jag har varit handledare åt 3 pers. :)

Den hojen skulle jag tro fungerar alldeles utmärkt till begränsad. :tummenupp

Hornet är en helt perfekt förstahoj kan starkt rekommendera. När du får obegränsat kort senare kan den kännas lite klen på låg varv dock

Om jag köper en hornet 600 som är ostrypt och ska lämna in den för strypning till 25kw, kostar det mkt att regga om och att strypa ner den?

Om jag köper en hornet 600 som är ostrypt och ska lämna in den för strypning till 25kw, kostar det mkt att regga om och att strypa ner den?

Här kan du köpa strypningssatser. Sen vet jag inte om du fixar att montera den själv, beror nog mest på hur händig du är. Lycka till.

http://www.mc-kompaniet.se/

Sist jag kollade tog en mcverkstad runt 2000 kr för att strypa den (satte in en spärr till trotteln samt en tur på bänken) och sen 2000 att registrera om den.

Har din far varit handledare åt dig innan behöver du inte ansöka om nytt handledartillstånd. Ett tillstånd gäller för en mängd olika körkortsbehörigheter och de gäller livet ut eller tills handledaren får sitt körkort indraget.

Mao, sök körkortstillstånd, sen rastar du far din på gatorna.

Vet dock inte om man sparar några pengar på att strypa själv för hojen måste bänkas till 25kW med papper i vilket fall och detta görs på verkstad, inte på Bilprovningen. Så den kostnaden, och besöket hos mcverkstad kommer du aldrig ifrån.

Last edited:
Ingen handledarkusr behövs för övningskörning med mc, det gäller bara vid övningskörning för B-körkort. Det är bara till att skicka in papper.
Jag har varit handledare åt 3 pers. :)

Den hojen skulle jag tro fungerar alldeles utmärkt till begränsad. :tummenupp

vad är det som gäller för att vara handledare till mc? 3 eller 5 år? mvh jimmy:va

Saxad info från körkortsportalen:
Handledarbevis
Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som Transportstyrelsen har godkänt som handledare. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

•ha fyllt 24 år
•ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren.
•ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).
Observera att eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd för att din ansökan ska kunna behandlas. Har du ett körkort från en annan stat än Sverige, inom EES, ska du bifoga en kopia på körkortet, samt annan handling som visar att körkortet är giltigt och att kraven för godkännande är uppfyllda.

Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

En elev kan ha flera handledare och en handledare kan ha flera elever.

Att tänka på!

Ni får inte övningsköra förrän eleven har ett godkänt körkortstillstånd och handledaren är godkänd av Transportstyrelsen. Du som är handledare ska också ha vana och skicklighet att köra den fordonstyp som övningskörningen gäller.

Ett godkännande som handledare gäller tillsvidare förutsatt att körkortet inte återkallas. Du behöver inte ansöka om godkännande som handledare på nytt om elevens körkortstillstånd måste förnyas. Godkännandet som handledare gäller även tillsammans med det nya körkortstillståndet.

Ansök om godkännande som handledare i god tid innan ni har tänkt börja övningsköra. Det kan ta tid att handlägga din ansökan.

Snabbast och enklast:
Gå in på www.korkortsportalen.se
Registrera handledaren via deras e-tjänst, betala
med kort (170 spänn).
Vänta (för mig tog det ca 2 veckor) sen ramlar
intyget ner i brevlådan hos den som blev registrerad som handledare, samt
även hos den som skall övningsköra.
RockOn

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...