Övningskörning manöverbana - anpassning efter hojen?

Fetsko skrev:
2197661 vart någonstans får man inte sätta ner foten när man krypkör på vanliga vägar i vårt avlånga land?

jag klarade provet, men tycker ändå att kraven är för höga.

Precis tycker som du men som jag skrivit så många gånger förut.. de vill se att man kan hantera grejorna och att man har balans osv.

Inte f-n tänker jag undvika att sätta ner foten/fötterna vid kryp när jag sen fått mckortet..
 
När jag körde upp så var det en kille som körde upp privat på sporthoj. Han kom inte runt på grund av att vägen banan var på var för smal för hans taskiga svängradie och vv-killen sa till slut att detta går inte. Slutade med att han fick hyra in sig på min hoj(min körskolas hoj) och vi körde båda upp på den.
 
Det löser sig

Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

Tja!

Allt handlar om att du ska kunna köra hoj, sen vilken hoj du kommer med har ingen större betydelse. Har polare som kört över sträcket och klarat uppkörningen ändå.. Orsaken till det: Jo övningsläraren sa bara: Jag ser att ud kan hantar cykeln skapligt så du är godkänd. Så visst ser de mellan fingrarna...

Men det är ingen omöjlighet att klara det med din cykel, läs trådarna ovanför de verkar kunna det.. :P

Lycka till, men se till att öva ivart fall annars är du körd... Har polare som gått in med: Den nya krypbanan är skit enkel osv... den behöver man inte träna på... men det är just de som kuggat på uppkörningen...
 
Yadis skrev:
2197744 När jag körde upp så var det en kille som körde upp privat på sporthoj. Han kom inte runt på grund av att vägen banan var på var för smal för hans taskiga svängradie och vv-killen sa till slut att detta går inte. Slutade med att han fick hyra in sig på min hoj(min körskolas hoj) och vi körde båda upp på den.

Japps, bara för att man klarat/klarar banorna med en sporthoj så betyder ju inte det att man uppmanar att köra upp på sporthoj :).. man gör det hela bra mycket svårare för sig då tycker jag iaf. Men det e ju bra om man har någorlunda kontroll på den hoj som man ska köra på efter att man tagit kortet.. Det är ju då som den riktigta övningsskörningen börjar... och den pågår hela livet.
 
Victor skrev:
2197056 Jag blir nog aldrig klok på vad det ska bevisa med kunna köra en konbana.
Jag klarar förmodligen inte en garagsväng (om den ens finns kvar) utan att träna först och den där konbanan, inte en chans.


Men sen kör du som en "kratta" också :arsele
 
När jag började med kortet tyckte jag också att det var överkrav på balansen. Men nu i efterhand tycker jag att det bara är bra med så hårda krav, det sållar bort så många från att få kortet och dom som verkligen vill ha kortet nöter tills dom klarar det.
 
Rocky skrev:
2197798 Men sen kör du som en "kratta" också :arsele

Ja, inte kör jag som en "fitta" iallafall :petapåmedpinne
Äh, att kunna göra töntsvängar med en hoj åverlåter jag åt andra, jag vinglar fram mellan bilar på essingeleden istället.
 
Victor skrev:
2198158 Ja, inte kör jag som en "fitta" iallafall :petapåmedpinne
Äh, att kunna göra töntsvängar med en hoj åverlåter jag åt andra, jag vinglar fram mellan bilar på essingeleden istället.


Jag förstår att du känner så, det är inte lätt att vara bland dom sämsta.
Men som sagt övning ger färdighet. :arsele
 
Ogre skrev:
2197846 det sållar bort så många från att få kortet och dom som verkligen vill ha kortet nöter tills dom klarar det.
Är väl lite dumt att det ska behöva kosta dom som är riktigt sugna så många körlektioner bara för att inte lika intresserad inte ska kunna få ta hojkort?

Alla borde ha råd med kort! :yoparty
 
Rocky skrev:
2198179 Jag förstår att du känner så, det är inte lätt att vara bland dom sämsta.
Men som sagt övning ger färdighet. :arsele

Som du uttrycker dig borde du passa dig för att inte bli bananad istället för banad.
Sånt gör ont vettdu!
 
Själv körde jag upp med det nya provet på en GSX750 och för att klara svängarna så måste man planera i tid. GSX:en svänger iofs. hyffsat bra men man har inte mer än 1-2 dm. marginal om man ska klara det.

Slalomdelen gäller det att ta ut svängen vid näst sista konan och komma brant tillbaka så långt från den sista konan som möjligt för att komma runt...

Men går det inte så går det inte... donut eller hyra hoj som gäller då antar jag, men det verkar ju rätt trist om det ska behövas... :huvet
 
sätt upp byggställning runt huset så man måste slaloma med hojen i en månad innan de funka bra för mig :D seriöst så ta ut sista svängen innan vändningen MYCKET gå rakt in mot hörna precis intill konen och sedan efter du passerat konen börjar du svänga och sikta inte ut ur svängen nu för då blir det tight som fan utan sikta ner i hörnan detta gör att svängen blir så vid att du kommer runt fint..min körlärare ville inte att jag flytta häcken alls o de behövs inte på sn gs500e heller men om du behöver de så häng ut (ut ur svängen nu) en skinkan och luta överkroppen mycket utåt så kan du lägga ner mer och svänga snävare

men det som hjälpte mig mest sikt ner i hörnan o inte ut ur svängen
lycka till :tummenupp
 
Fetsko skrev:
2197661 vart någonstans får man inte sätta ner foten när man krypkör på vanliga vägar i vårt avlånga land?

jag klarade provet, men tycker ändå att kraven är för höga.

Men d e väl skitbra att träna upp reflexerna, du kan ju inte träna på att inte sätta ner foten i högfart... :7peta

sen tycker jag också att d e överdrivet svårt iofs... :va
 
Det går att köra banan med de flesta hojar, när jag skulle köra bana första gångerna tyckte jag det va grymt svårt. Då plockade min lärare fram sin Suzuki Cavalcade och klarade banan galant..

Övning ger färdighet!
 
Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??


klara min uppkörning idag med en R1:a. :) Den har mer eller mindre noll i svängradie. körde nog över linjen på lågfarten med 3 meter. helt säker på att kugga. men han mena på att man måste gå efter hojens förutsättningar.

så öva på med vfr hojen. det ska inte va några problem :banana
 
Mark skrev:
2198189 Är väl lite dumt att det ska behöva kosta dom som är riktigt sugna så många körlektioner bara för att inte lika intresserad inte ska kunna få ta hojkort?

Alla borde ha råd med kort! :yoparty

Vem har sagt att man behöver ta körlektioner?

Man kan ju ta en eller 2 på banan så man vet hur man ska göra i de olika momenten sen är det ju bara nöta nöta nöta.


Öva hemma + privat uppkörning =nästan gratis
 
Motin skrev:
2197688 Precis tycker som du men som jag skrivit så många gånger förut.. de vill se att man kan hantera grejorna och att man har balans osv.

Inte f-n tänker jag undvika att sätta ner foten/fötterna vid kryp när jag sen fått mckortet..

jo jag vet allt detta innerst inne! jag satte förövrigt ner foten och ''bromsade stop'' på lågfarts delen. behövde inte göra om ,eftersom jag måste ha kört resten av banan helt ok

gojje skrev:
2198414 Men d e väl skitbra att träna upp reflexerna, du kan ju inte träna på att inte sätta ner foten i högfart... :7peta

sen tycker jag också att d e överdrivet svårt iofs... :va

jo det går nog helt utmärkt, jag har redan ett kastrerat högerknä så det lär väl inte bli värre :)

jag förstår vad du menar!
 
Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

Har klarat banan med VFR 750, NSR 125, Intruder 1400 o. Hayabusa.
No prolem, bara träna på. :lol
 
Motin skrev:
2197622 Eehh.. Pratar inte om den gamla garagevändningen.. Jag menar visst de nya manöverproven som trädde i kraft 1 Jan 2005. Du har linjer eller gränser som du inte får köra över i både korridoren på bana 1 och 2 på krypen samt en begränsning på sidorna och på slutet av båda krypbanorna..

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att ta ut svängen överdrivet ordentligt vid näst sista konan mot höger eller vänster begränsningslinje.. beroende på vilket håll du kommer ifrån.

Skiss på hur man kör finns i denna tråd eller Körkort 2005 om jag minns rätt. Skisserna finns även i MC-Boken och på VV.se !!!

Och nej .. att göra en donut vid vändningen får hon inget körkort med.. Reglera fart med koppling och gas och om nödvändigt lite fotbroms om det går för fort men inte igenom hela banan.

Ja du har delvis rätt.
Dom linjer du pratar om på sidorna finns inte...alltså har du möjlighet att ta ut STORT avstånd till sista konan i sidled.
MEN däremot så har du en linje 4 meter från sista konan i längdled som du INTE för överskrida!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top