Övningsköra privat vad gäller?

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Var en sväng i Sölvesborg igår lördag och mötte en som övningskörde privat. Gul väst med skylt på ryggen och allt. Men problemet var att jag såg ingen motorcykel efter utan det verkade vara med handlare i bil bakom. Det kan väl inte vara ok eller har reglerna ändrats? Vad skulle hända med övningspersonen och handledaren om polisen stoppat dem?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Last edited:
1900 kallt så var det okej med handledare i bil efter, sedan blev det krav på att handledaren skulle köra MC, utom för körskolor som fick ha handledare i bil bakom?

Jag har även för mig att en handledare från körskola fick ha flera övningskörare samtidigt.
 
Var en sväng i Sölvesborg igår lördag och mötte en som övningskörde privat. Gul väst med skylt på ryggen och allt. Men problemet var att jag såg ingen motorcykel efter utan det verkade vara med handlare i bil bakom. Det kan väl inte vara ok eller har reglerna ändrats? Vad skulle hända med övningspersonen och handlaren om polisen stoppat dem?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Om eleven bara kör fram och tillbaka på gatan så räcker det med att handledaren är i närheten. Så gjorde vi igår när jag tränade bromsteknik, jag körde fram och tillbaka och min handledare stod på en parkeringsficka strax bredvid.
Men ja, i trafik ska handledaren antingen sitta bakpå eller åka mc före eller efter.
 
Om eleven bara kör fram och tillbaka på gatan så räcker det med att handledaren är i närheten. Så gjorde vi igår när jag tränade bromsteknik, jag körde fram och tillbaka och min handledare stod på en parkeringsficka strax bredvid.
Men ja, i trafik ska handledaren antingen sitta bakpå eller åka mc före eller efter.
Om jag inte missminner mig så är det så att vid privat övningskörning så får inte handledaren sitta bakom på samma motorcykel utan måste åka på egen motorcykel.
Med trafikskola däremot så får körläraren sitta bakom.
 
Om jag inte missminner mig så är det så att vid privat övningskörning så får inte handledaren sitta bakom på samma motorcykel utan måste åka på egen motorcykel.
Med trafikskola däremot så får körläraren sitta bakom.
Du minns lite fel.

Övningsköra privat​

Om du ska övningsköra privat måste du ha en handledare. Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får hen bara övningsköra med en elev i taget.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.
 
Du minns lite fel.

Övningsköra privat​

Om du ska övningsköra privat måste du ha en handledare. Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får hen bara övningsköra med en elev i taget.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.
Se på fan.
I stand corrected..
 
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?
 
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?

Jag är nog mera förvånad över att dom någonsin har fått det.

Sitter dom i en bil bakom dig kan dom ju på inget sätt kommunicera med dig om det skulle behövas, annat än genom att tuta, eller om man har radioförbindelse medans man kör.
 
Jag övningskörde bara hos körskola. Vid en av de sista lektionerna jag hade så hade läraren skadad höft och ett brutet finger efter att ha blivit påkörd av en annan elev.

Med skadorna var hojåkande för smärtsamt. Hon satte sig helt sonika i bilen, hojhjälm med cardo på och låg bakom hela vägen. Funkade ju lika bra som att hon legat bakom på hoj. Sen är det klart, är man i startfasen av sin övningskörning och behöver lära sig vägpostion mm. kanske man gärna följer efter någon på hoj men för lite lista finslipa gjorde det ju ingen skillnad.
 
Jag övningskörde bara hos körskola. Vid en av de sista lektionerna jag hade så hade läraren skadad höft och ett brutet finger efter att ha blivit påkörd av en annan elev.

Med skadorna var hojåkande för smärtsamt. Hon satte sig helt sonika i bilen, hojhjälm med cardo på och låg bakom hela vägen. Funkade ju lika bra som att hon legat bakom på hoj. Sen är det klart, är man i startfasen av sin övningskörning och behöver lära sig vägpostion mm. kanske man gärna följer efter någon på hoj men för lite lista finslipa gjorde det ju ingen skillnad.
Nej, med radiokommunikation blir det ju en helt annan sak, men jag betvivlar starkt att speciellt många privatövningskörare har fungerande radiokommunikation med den som övningskör.

En lös PMR radio i fickan med under hjälmen dåligt sittande headset och en VOX som tjuvöppnar hela tiden av annat ljud är inte en fungerande radiokommunikation
 
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?
De vill att dem som är handledare ska kunna framföra motorcykel. Om man får åka med bakpå är det iofs klart osäkert om det hjälper.

Hörde någon historia om en mamma som övningskört med sonen och när de kom till uppkörningen bad inspektören mamman att köra motorcykeln till någon plats och hon kunde inte göra det då.
 
Min mamma körde bil bakom min bror när han övningskörde för 125'a (80 tal) och lyckades bli ifrånåkt, svänga fel, köra och leta min bror, innan hon surnade och körde hem utan honom. :hihi
 
Som behörig utbildare får du köra bil istället för motorcykel, och övervaka körningen.
Så det kan ju ha varit en sådan kombination som TS har sett, det är ju inte säkert att bilen är försedd med reklamtext bara för att det är en utbildad person bakom ratten.
Så det är lite speciella regler, ibland lite konstiga kan jag tycka, som gäller de som är utbildade, som att det bara är dessa personer som får genomföra övningskörning med moped :va
 
Så det är lite speciella regler, ibland lite konstiga kan jag tycka, som gäller de som är utbildade, som att det bara är dessa personer som får genomföra övningskörning med moped :va

Körskolorna har en fruktansvärt effektiv lobbyorganisation, dom får igenom precis vad som helst regelmässigt.
 
Jag är nog mera förvånad över att dom någonsin har fått det.

Sitter dom i en bil bakom dig kan dom ju på inget sätt kommunicera med dig om det skulle behövas, annat än genom att tuta, eller om man har radioförbindelse medans man kör.
Är det någon större skillnad mot när handledaren kör bakom med mc tänker du?
 
Då kan dom ju ta sig upp jämsides och skrika/gestikulera
Personligen tycker jag intercom hade varit ett bättre krav vid övningskörning än krav på handledare på mc.

O andra sidan så förstår jag inte heller att det krävs handledarutbildning för bil men inte för mc. Det är tveklöst både svårare och farligare att handleda för mc. Det är också där det hade varit rimligt med god information om hjälpmedel och skydd.
 
Personligen tycker jag intercom hade varit ett bättre krav vid övningskörning än krav på handledare på mc.

O andra sidan så förstår jag inte heller att det krävs handledarutbildning för bil men inte för mc. Det är tveklöst både svårare och farligare att handleda för mc. Det är också där det hade varit rimligt med god information om hjälpmedel och skydd.
Ge nu inte körskolorna några idéer, dom gör redan allt dom kan för att få bort privat övningskörning och tjäna mera pengar.
 
Ge nu inte körskolorna några idéer, dom gör redan allt dom kan för att få bort privat övningskörning och tjäna mera pengar.
Det hade varit dumt då jag själv handleder två just nu och hoppas på att det ska bli fler i framtiden.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top