Övningsköra med mig?

amullo skrev:
Jag skulle gärna hjälpa till.. Men körkortet har inte varit med i 5 år ännu..

de e inte säkert att de spelar nån roll. när jag sökte handledare så provade jag med en kompis som bara hade haft de i knappt tre år. så prova vet jag. du kan ju inte få mer än avslag. eller?

"den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren."

Lion skrev:
Inte ett svar ännu??
Helt otroligt......verkar som grabbarna har missat att du är tjej!! :tuttar
Bara det att det suuuuger att övningsköra med någon, speciellt när man inte känner personen i fråga.. Sommaren är kort nog.. Så man slipper gärna puttra runt i 69km/h i timtal o få ont i handlederna..

Skulle det spela roll om det är en tjej, nej jag tror inte det, Beror väl på hur dom skulle återgälda tjänsten förstås.. Men nej, det är nog inte värt det endå.
Inget illa menat Trådskaparen!
Hoppas du hittar nån!

Är "handledargodkännandet" generellt?

Kan du dela upp det på flera handledare så kan jag vara en av dem. Har inte oceaner av tid men ställer gärna upp någon gång då och då om det är intressant.

Mvh
Jocke

Last edited:
R1 wannabe skrev:
Är "handledargodkännandet" generellt?

Kan du dela upp det på flera handledare så kan jag vara en av dem. Har inte oceaner av tid men ställer gärna upp någon gång då och då om det är intressant.

Mvh
Jocke

Man måste söka godkännande för VARJE handledare. Det räcker alltså inte med att ha ett godkännande för övningskörning för att sen kunna köra med alla som fyllt 24 och haft kk i 5 år.

Men vad jag vet kostar det ingenting att söka, alltså kan man ju söka tillstånd för massa folk här på sporthoj.com t.ex. Möjligt att det finns nån maxgräns för hur många handledare man får ha, jag vet ej.

Och till trådskaparen, lycka till med körkortet, jag fixade mitt förra sommaren, vilken lycka!! (Så jag har alltså haft det för kort tid för att vara behjälplig tyvärr). Lycka till!!

The_FacultyGirl skrev:
2. Varför ska det vara så jäkla svårt att vara tjej och få åka med folk/hjälp av folk när det handlar om motorcyklar. (Ni som inte är så ska inte ALLS ta åt er! För jag vet att det finns många godhjärtade killar som kör hoj.)

Ptja, de kanske reagerar på det faktum att när en kille frågar efter handledare sjunker tråden ganska omedelbart ner i glömskan på sidan sjutton, medan när en tjej frågar är det genast folk som köar för att

A) upplysa om att de gärna skulle vilja men tyvärr inte kan eftersom de inte har kort/bor i Sisimiut, Grönland/inte kan lämna hunden ensam o s v.

B) föreslår andra aktiviteter :rolleyes:

C) kanske t o m kan/vill övningsköra

Gissningsvis ett gäng PM också?

Vi är fanimig ett beklämmande gäng. Man kanske skulle gå med i en schackklubb eller datorförening för att få umgås med lite mindre desperata människor? :D

Jag skulle förresten gärna ställa upp, men jag har inte kort, bor i Sisimiut, Grönland och kan inte lämna hunden ensam. Vi kan kanske hitta på något annat? ;)

Men som ett test och för att hålla tråden on topic så kan jag ju efterlysa fler handledare i Linköpingstrakten. Lektioner inbokade från början av April, uppkörning i Maj...

Lycka till, ses på vägarna i sommar!
/Fredrik

ft skrev:
Men som ett test och för att hålla tråden on topic så kan jag ju efterlysa fler handledare i Linköpingstrakten. Lektioner inbokade från början av April, uppkörning i Maj...
Vi är några stycken som började åka i höstas, du får väl åka med oss om du vill, både före och efter du tagit körkortet. Vet inte om någon vill stå och köra konbanor men själva körningen blir ju en hel del så kan du fokusera på apkonsterna när du är på trafikskolan. :)

Ninjaboy skrev:
Vi är några stycken som började åka i höstas, du får väl åka med oss om du vill, både före och efter du tagit körkortet. Vet inte om någon vill stå och köra konbanor men själva körningen blir ju en hel del så kan du fokusera på apkonsterna när du är på trafikskolan. :)

Se där! Jag kanske hade fel! :tummenupp

va fan, har folk inte riktiga vänner in real life :va

The_FacultyGirl skrev:
Hejsan!

Började att övningsköra förra året, dock bara på skola och hann inte fixa kortet före vintern :(
Men nu är det nya tag, ska börja på skolan igen nästa vecka och håller även på att köpa mig en hoj! :banana

Så den stora frågan:

Finns det någon här som vill bli min handledare?
Vill lära mig vettig körning och vill mest bara ut i trafiken, på vägarna för att få lite vana. Har nästan bara hållit till på banan på skolan.

Har bilkörkort så är inte helt främmande på vägarna, bara med mc :)

Så, finns det någon i STOCKHOLM, gärna nordvästra delen ala i närheten av Västerort som är intresserad?
Skicka gärna pm då :)

Tack för att ni tog er tid att läsa!
Ha det bra!
M.V.H. Linda

Kna hjuälpa dig lite iaf. Finns ju en konbana ut i rosersberg som du kan öva på på fritiden. Ställer iaf upp på att köra ut hojen di så att du kan öva... Har tyvärr inte haft kortet i 5 år än, så kan tyvärr inte hjälpa dig i trafiken....

Men du ska nog vänta tills det blir torrt på vägarna, tills dess, :fyllisar

Hultan skrev:
Bara det att det suuuuger att övningsköra med någon, speciellt när man inte känner personen i fråga.. Sommaren är kort nog.. Så man slipper gärna puttra runt i 69km/h i timtal o få ont i handlederna..

Skulle det spela roll om det är en tjej, nej jag tror inte det, Beror väl på hur dom skulle återgälda tjänsten förstås.. Men nej, det är nog inte värt det endå.
Inget illa menat Trådskaparen!
Hoppas du hittar nån!

håller med dig hultan :yoparty :yoparty några jävla 69 km/h vill vi inte ha

lycka till du hittar säkert någon snart måste väl finnas någon i sthlm hör med tjejerna där uppe dom ställer väl upp för en syster

Gottis skrev:
håller med dig hultan :yoparty :yoparty några jävla 69 km/h vill vi inte ha

lycka till du hittar säkert någon snart måste väl finnas någon i sthlm hör med tjejerna där uppe dom ställer väl upp för en syster
Gottis, :tummenupp

Trådskaparen, jag kan tänka mig att ställa upp men då får det fanimig vara hångelgaranti minst.. :)

Lycka till med kortet!

arrto skrev:
Kna hjuälpa dig lite iaf. Finns ju en konbana ut i rosersberg som du kan öva på på fritiden.

Vad krävs för att en lämplig asfaltplätt skall räknas som inhägnat område så man kan köra runt på den i godan ro utan att handledaren skall måsta sitta och gäspa och titta på?

Chrolo, någon aning?

Mvh,
/Fredrik

Manne skrev:
va fan, har folk inte riktiga vänner in real life :va

Kan ju vara så att folks "riktiga vänner" inte har hojkort. Jag kände inte en käft med A-kort innan jag tog mitt.

Coola Ola skrev:
Kan ju vara så att folks "riktiga vänner" inte har hojkort. Jag kände inte en käft med A-kort innan jag tog mitt.

Inte jag heller, men löste problemet utan tiggartråd ialla fall!

Hade iofs macke här på forumet som handledare fast han var inte riktigt sugen på att ta ansvar för min körning..........

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman